På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Alltid redo

flygvapenbloggen

Följande är ett gästinlägg från Strilchefen:

Foto: Försvarsmakten

Smålands ostkust. Typiskt industrisemesterväder: Dimman drar in från Gotska sjön, molnundersidan är låg, nästan marknära. Ett privatflygplan på väg från Visby till Oskarshamn har tappat bort sig ovan moln. Bränslet börjar ta slut. Än har de fyra ombord sporadisk radiokontakt med trafikledningen i Stockholm, men flyger lågt och syns inte på deras radar. Trafikledningen klassar situationen som ett ”Ovisshetsläge”. Flygräddningen larmas men har svårt att lokalisera flygplanet. Räddningsledaren kontaktar en av våra strilcentraler: Kan försvaret hjälpa till att lokalisera flighten? Kanske också leda den för landning på en flygplats med bättre väder?

Luftbevakarna i centralen hittar omedelbart flygplanet och följer dess irrfärd från Oskarshamn i riktning mot Gunnebo. Flyghöjden är nu 850 meter. Den insatsansvarige officeren i strilcentralen – incidentjaktledaren – ger order till vårt beredskapsflyg att inta högsta startberedskap. De finns på en flygbas i närheten och startar – det dåliga vädret till trots – om den civila flighten behöver hjälp att ta sig till en landningsplats. Samtidigt följer en militär flygstridsledare flygplanet och läser via trafikledningen ut kurser till piloten mot närmaste flygplats, Västervik.

Tolv minuter senare; piloten anmäler bränsle kvar för 25 minuters flygning, fortfarande ingen markkontakt. Enligt den militära vädertjänsten är vädret bäst i Hultsfredstrakten och kring Linköping, men dit räcker nog inte bränslet… Goda råd börjar bli dyra. Räddningshelikoptern på Visby får startorder mot Västervik, skulle det värsta hända ska de finnas nära.

Ytterligare åtta minuter går; ekot tappas på skärmarna i strilcentralen, ingen radiokontakt. Helt tyst. Flygräddningen klassar om händelsen till ”Nöd”. Stort larm! Räddningshelikopter, ambulans och räddningstjänst skickas mot det senast kända läget. Någon minut senare får våra luftbevakare kontakt med personer som uppehåller sig på Västerviks flygplats. De bekräftar att flygplanet har landat. Räddningsinsatsen kan blåsas av, allt har gått bra. Denna gång…

Efteråt visar det sig att piloten, utan att veta om att molnundersidan var ca 300 meter, har chansat och tursamt hittat en glugg över Västervik med bättre väder. Han berättar att han fick grundläggande instrumentflygutbildning på 80-talet och har genomfört fri molngenomgång två gånger. På räddningsledarens fråga höll han med om att det ”inte fanns mycket soppa kvar vid landning”.

Historien ovan har hänt på riktigt, den tredje juli i år. Många samverkande aktörer och lyckliga omständigheter bidrog denna gång till att det hela slutade med en kontrollerad landning. Händelsen är ett exempel på hur vårt strilsystems förmågor kommer till nytta, även för civilt bruk när nöden så påkallar.

Strilbataljonen är ett av få ständigt insatta förband. Den har två viktiga uppgifter: Att skapa en bild av luftläget och att ingripa när någon kan tänkas påverka vårt luftrums integritet. I det tysta och utan stora åthävor håller striloperatörerna koll på luftrummet här hemma, dygnet runt, året runt ”intill spaningsmedlens räckvidd”.

Den mesta tiden är långtråkig rutin, men då och då inträffar händelser som kräver lika mycket fokus och anspänning som en Libyeninsats. En typisk sådan är händelsen ovan. I sådana stunder är det väldigt enkelt att känna sig stolt över vårt strilfolks rutin, kompetens och handlingsberedskap.

Alltid redo.

// Strilchefen

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

11 kommentarer

  • Anonym 2 augusti 2011 13:14

    Strilchefen, en bra historia om vad ni uträttar som "stöd" till det civila samhället.
    Men när får vi läsa om en av era huvuduppgifter där ni tillsammans med incidentberedskapen utför skarpa uppdrag?
    http://cornucopia.cornubot.se/2011/06/frankrike-svenska-jas.html
    Istället för att vi får informationen i tredje eller fjärde led?

    Så känsligt är det inte att skriva om att främmande makt's flygplan kränker Svenskt luftrum regelbundet. För då skulle inte NATO eller Norge publicera informationen inklusive bilder.....

  • knightone 3 augusti 2011 00:16

    @Anonym 13:14

    NATO-länder har ett egenintresse av att skriva om ryska flygplan. Själv tycker jag det är ganska fånigt att en del av dessa länder väljer att gå ut med foton.

    VI har en annan styrning och du kan nog lätt inse hur det skulle låta i debatten om FM la ut bilder på Ryska flygplan och sedan struntade i att prata om NATO-flyg som gör samma sak där ute. Allt eller inget! Inget duger gott.

    • Anonym knightone 3 augusti 2011 18:54

      Därav jag skrev "främmande makt"...

      Hittills har inget presenterats vilket facit visar att väldigt få känner till vad Försvarsmakten verkligen levererar.
      Jag som skattebetalare tycker att det är rätt bedrövligt om vi ändå hävdar att vi skall försvara våra gränser osv.

    • FVI knightone 6 augusti 2011 04:12

      Knightone

      FM syn ligger väldigt nära din.

      Anders Silwer

  • Magnus 3 augusti 2011 16:19

    @knightone

    "Vi verkar, vi syns, vi respekteras" är senaste reklamslogan har jag för mig. Kanske dags att vår verkan i form av incidenten då får synas, så kanske respekten för vad som uträttas nationellt ökar. Om inte annat kan jag tycka att det är skattebetalarnas rättighet att få se vad deras pengar går till. Kan vi visa soldater på biblioteksbesök i Kosovo kan vi gott visa flygplan över Östersjön.

    @Anonym

    Det kränks inte svenskt luftrum regelbundet, vare sig av ryska eller andra flygplan. De bilder som publicerats handlar i princip uteslutande om sådana som tagits över internationellt vatten.

    • FVI Magnus 6 augusti 2011 04:10

      Magnus

      Jo, det görs mycket bra arbetet i vårt närområde. Vi är dock restriktiva med vad vi lägger ut om detta. Anledningen är att det finns en normalbild av vad vi gör och att då snabbt publicera allt detta VIA en blogg ger en förändring av denna normalbild. Vi kommer dock lägga ut delar av det vi gör efterhand.

      Anders Silwer

  • FVI 6 augusti 2011 04:22

    Strilchefen

    Bra att du lade in denna. Jo, så är vardagen i incidentberedskapen, vår nationella insats.

    Anders Silwer

  • T P 6 augusti 2011 22:33

    Luftbevakarna skall ha all heder för tålmodigheten
    och uthålligheten !!!

    T P

  • 15 augusti 2011 15:47

    Det är alltid kul, intressant (och nödvändigt) att samverka med er! /Christer ARCC

  • Peter Sandell 31 december 2011 02:14

    Detta är ingen kommentar till ovanstående, men jag vill gärna meddela samt ställa en fråga.
    Idag 30/12 2011, någon gång mellan c:a kl 13:05 - 13:25, (osäker på exakt tid) såg jag tre flermotoriga större jetplan i formation(200-500meter mellan varandra ?) på samma höjd 800 - 1500 m?) flyga över i hög hastighet. Jag befann mig i Västerhaninge. Flygplanen flög troligen mot sydväst. inom samma tidsperiod såg jag ytterligare två flygplan av samma storlek, i samma riktning, hastighet som de tre första. vädret var klart, blå himmel. Tydliga avgasstrimmor från planen. sådana stora flygplan har inte vi i försvaret. Vad var dessa?

    • VB FTS Peter Sandell 31 december 2011 11:47

      Försvarsmakten har inte genomfört någon flygverksamhet i området under gårdagen, luftbevakningen har inte heller observerat någon okänd flygverksamhet. Efter kontroll med flygtrafikledningarna på Bromma och Arlanda känner de inte till några flygningar som stämmer in på beskrivningen. Avgasstrimmor syns normalt enbart vid flygningar över 8000 meter.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *