På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Swedforce One Airborne

Louise Levin

Luftrummet runt Pensacola är ett av världens mest trafikerade VFR-områden med ungefär 1,2 miljoner rörelser per år.

Tisdag 9 augusti skrevs ett stycke ny historia i Flygvapnet. Då lättade den första svenska transportpiloteleven med en T-6B från Naval Air Station Whiting Field i Florida, USA. Passet flögs med instruktör i baksits och vädret var typiskt sommarväder i Florida, stekande sol, dryga 30 grader Celsius och risk för kraftiga regnskurar. Eleven ingår i utbildningsomgång GFU TP 211, som alla genomför sin utbildning till blivande transportpiloter i USA.

Innan första flygpasset har eleverna genomfört Ground School för T-6B Texan II samt elva simulatorpass. Tempot har varit högt med tidiga mornar i simulatorn och sena kvällar med plugg inför kommande prov. Hela skedet på Whiting Field kallas för Joint Primary Pilot Training (JPPT) och pågår i cirka sex månader. De svenska eleverna genomför samma utbildning som U.S. Navy, U.S. Marine Corps och U.S. Coast Guard och eleverna ingår i en ordinarie klass om cirka 15 till 20 elever. Andra nationaliteter som genomför samma utbildning är bland annat Norge, Danmark, Frankrike, Nederländerna, Italien och Spanien.

Vi har goda förkunskaper med oss från Ljungbyhed. Mycket är standardiserat inom flygvärlden och det som lärs ut här kan med lätthet appliceras hemma.

Utbildningen i USA består av tre större skeden och började i januari på Naval Air Station Pensacola, en knapp timmes bilresa från Whiting Field, med skedet NIFE, Naval Introductory Flight Evaluation. Där ges eleverna grundläggande kunskaper för en pilot såsom aerodynamik, motorlära, meteorologi och navigation. Naturligtvis ingår fysisk träning och eftersom det är Navy som håller i utbildningen är vattenträningen av den högre skolan. Kraven är tydliga och eleverna skriver prov för att examineras i varje delkurs. De har goda förkunskaper med sig från introduktionen på Flygskolan Malmen, och det förberedande utbildningsskedet på Trafikflygarhögskolan (TFHS) i Ljungbyhed.

Eftersom utbildningen bedrivs av U.S. Navy läggs stor vikt vid vattenvana. Vi examineras i tekniker för provisoriska flytvästar, höghöjdshopp och simning i kontaminerat vatten.

Under det akademiska skedet blandar vi teori och praktik. Klassrummet idag bestod av motorlära framför en E-2 Hawkeye.

Efter JPPT lämnar de svenska eleverna Florida och fortsätter till Naval Air Station Corpus Christi i Texas och Advanced Multiengine Multipilot Training där de får grundläggande utbildning på större flygplan med minst två motorer och två piloter. Examination sker efter drygt 18 månader totalt i USA och eleverna tilldelas då U.S. Navy’s utbildningstecken Wings of Gold som bevis på att de genomfört utbildningen till Naval Aviator med godkänt resultat.

Åter i Sverige väntar fortsatt utbildning på TFHS för Commercial Pilot License (CPL) och Air Transport Pilot License (ATPL) innan eleverna flyger in sig på något av Flygvapnets transport- eller specialflygsystem; TP 84, S/TP 100, S/TP 102, S 106 eller C-17. Vilken typ det blir, ja det får framtiden utvisa!

//

Text: Niklas Ahlenbäck

Bilder: GFU TP 211

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *