På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Från Red Flag till Arctic Challenge Exercise

Louise Levin

30 seconds ... Hack!

”Good day and welcome to day two of Red Flag. My name is Major Jannerstad, I am your Airboss.”

Det är sen eftermiddag och genomgången, eller massbriefen, inför den kommande nattens flygpass ska genomföras för alla flygare och flygstridsledare som ska delta. Längst fram sitter chefen för Red Flag, och planen som har planerats under tio timmar det föregående dygnet ska godkännas innan flygning.

Planeringen har letts av flygpassets Mission commander, det vi i svenska flygvapnet kallar uppdragschef. Airboss ingår i övningsledningen och uppgiften är följa planering och stödja Mission commandern. Löses de taktiska problemen som övningsledningen har lagt framför deltagarna och är planen säker ur ett flygsäkerhetsperspektiv?

Övningen Red Flag har sitt ursprung från tiden under Vietnamkriget då U.S. Air Force såg statistik som visade att om de amerikanska piloterna överlevde de första tio flygpassen så var chansen stor att de överlevde genom hela kriget. Syftet var att flyga de första passen i en övning mot en svår motståndare och möta alla svårigheter innan piloten nådde operationsområdet. Den första Red Flag-övningen genomfördes 1975.

Övningsområdet ligger i Nevada-öknen runt Area 51 och basen, Nellis Air Force Base, är lokaliserad i norra Las Vegas.

Sverige tillsammans med Finland, Norge, USA och Danmark planerar och genomför övningen ACE, Arctic Challenge Exercise. ACE genomförs vartannat år i ett övningsområde i norra Sverige, norra Finland och norra Norge.

Sedan fyra år tillbaka har övningarna Red Flag och ACE haft ett utbyte. Jag har, som representant för det svenska flygvapnet, tjänstgjort som Airboss och hittills varit den enda i den rollen utanför U.S. Air Force. Syftet med utbytet är att föra hem erfarenheter från Red Flag som kan användas för att utveckla ACE.

Utbytet har också inneburit att personal från Red Flag samt enheten som figurerar röd sida på Red Flag, 507 Air Defense Aggressor Squadron, har tjänstgjort inom övningsledningen under genomförandet av ACE.

Ett av de prioriterade områdena för att förbättra övningen ACE är att utveckla motståndarsidan och i synnerhet luftvärnet. Under Red Flag 2022 fick därför personal från svenska flygvapnet möjligheten att ingå i övningsledningen och motståndarsidans luftvärn för att se hur planering och framförallt genomförande fungerar på Red Flag. Mycket bra erfarenheter följde med hem och övningen ACE kommer att fortsätta utvecklas i positiv riktning.

Massbriefen är avslutad och om fyra timmar börjar mullret från startande flygplan.

”Red Flag, this is the Airboss on Guard. Fight is on!”

Nästa steg i rollen som Airboss tar vid inne i the ROC, Range Operation Center.

Ansvaret att följa planen i realtid tar vid. Flyger man på rätt sida om koordinerings-linjerna, hålls rätt höjd enligt separationsplanen?

En svensk Air boss bland officerare från U.S. Air Force för fyra år sen har fram till nu utvecklats till att svenska flygvapnet även ingår i övningsledningen på röd sida. I och med senaste Red Flag som genomfördes under mars i år har dessutom svenska flygvapnet ytterligare en Air boss på Red Flag.

”Red Flag, this is the Airboss on guard, terminate, terminate, training is complete”.

”Foxy, yours”

Text: Major Daniel Jannerstad

Foto: Airman 1st Class Josey Blades/U.S. Air Force

Artikel från US Air Force ”Swedish Air Bosses participate in Red Flag-Nellis 22-2, exchange information”

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

2 kommentarer

  • Owe Wagermark 21 april 2022 13:40

    Så stolt man blir & vi alla borde vara!
    / Owe WA

  • Jörgen Olsson 21 april 2022 13:54

    Mycket bra!!
    Stolt över er!

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *