Många starter med helikopter 16 från Malmen har det blivit men det här var den allra första för Flygvapnet. Foto: Gunnar Åkerberg
Om du hör något i luften som surrar kan det vara vi som hurrar. I dag fyller helikopter 16 Black Hawk tio år i den svenska försvarsmakten. Det var vid en ceremoni på Malmen 17 januari 2012 som dåvarande ÖB general Sverker Göransson kunde ta emot den första loggboken från Försvarets Materielverk för att lämna den vidare till Helikopterflottiljens dåvarande chef överste Magnus Westerlund. Detta efter en upphandling och en introduktion som gått i raketfart. Mindre än ett år efter kontraktsskrivning fanns de första helikoptrarna i Sverige och ytterligare ett år senare var de operativa som Medevac helikoptrar som del i den svenska fredsbevarande insatsen i Afghanistan.
Bara glada miner när Helikopterflottiljen får ta emot loggboken till den första helikopter 16. Foto: Gunnar Åkerberg
Att det kunde gå så snabbt hade många orsaker. Främst ett 100 % fokus från alla inblandade. Helikoptrarna köptes direkt från amerikanska armén och ett minimum av justeringar gjordes på de individer som skulle levereras till Sverige. Svenska piloter och tekniker utbildades i USA redan innan de första helikoptrarna levererades och andra förmågor än just Medevac, att stå i kort beredskap för att hämta skadade och kunna ge avancerad vårt under färden, fick skjutas på framtiden.
Samtidigt som planerade nya förmågor, som olika typer av trupptransport, flyga med hänglast och vinschning, har tillkommit efter hemkomsten från Afghaninstan 2014 så har det också skett flera ”brandkårsutryckningar”. Den första i rent bokstavlig mening efter den stora branden i Västmanland 2014. Där gjorde helikopter 10 en stor släckningsinsats men behövde kort efter fasas ut. Uppgiften för helikoptrar och besättningar i helikopter 16 att kunna flyga med brandtunna blev därför högaktuell. HKP 16 var med vid räddningsarbetet utanför Sala men som samband, transport och övervakningshelikopter. Bland annat räddades under spektakulära former fem skogsarbetare som blivit inringade av branden. Något som besättningen belönades med Försvarsmaktens förtjänstmedalj i guld för.
Den senaste nya uppgiften som hastigt fick prioriteras var att modifiera helikoptrarna för att säkert kunna transportera svårt sjuka covid-patienter mellan olika vårdinrättningar. Under några hektiska veckor runt påsken 2020 togs nya instruktioner fram på hur modifieringen skulle gå till och hur flygningar skulle göras på ett säkert sätt för både passagerare och besättning. Bland annat ingick ökad syre och el-tillförsel samt olika typer av förseglingar och rutiner för att sanera efter varje transport. Båda dessa exempel visar hur Försvarsmaktens helikoptrar används för att stödja samhället under olika typer av kriser förutom huvuduppgiften försvaret av Sverige i händelse av väpnat angrepp.
För närvarande befinner sig också HKP 16 på sin andra utlandsmission. Den här gången i Mali som stöd åt svenska specialförband i den franskledda multinationella specialförbandsinsatsen Task Force Takuba.
Under sina tio första år har de svenska helikopter 16 flugit nästan 23 500 timmar, nya uppgifter tillkommer samt stora och små modifieringar planeras kontinuerligt för att öka förmågan hos en av flygvapnets verkliga arbetshästar.
Efter ceremonin öppnades hangarportarna så deltagarna hade möjligheten att se den första starten med helikopter 16 i Flygvapnet. Foto: Gunnar Åkerberg
Text: Lasse Jansson, Helikopterflottiljen