På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Så mycket på bara tio år

Louise Levin

Många starter med helikopter 16 från Malmen har det blivit men det här var den allra första för Flygvapnet. Foto: Gunnar Åkerberg

Om du hör något i luften som surrar kan det vara vi som hurrar. I dag fyller helikopter 16 Black Hawk tio år i den svenska försvarsmakten. Det var vid en ceremoni på Malmen 17 januari 2012 som dåvarande ÖB general Sverker Göransson kunde ta emot den första loggboken från Försvarets Materielverk för att lämna den vidare till Helikopterflottiljens dåvarande chef överste Magnus Westerlund. Detta efter en upphandling och en introduktion som gått i raketfart. Mindre än ett år efter kontraktsskrivning fanns de första helikoptrarna i Sverige och ytterligare ett år senare var de operativa som Medevac helikoptrar som del i den svenska fredsbevarande insatsen i Afghanistan.

Bara glada miner när Helikopterflottiljen får ta emot loggboken till den första helikopter 16. Foto: Gunnar Åkerberg

Att det kunde gå så snabbt hade många orsaker. Främst ett 100 % fokus från alla inblandade. Helikoptrarna köptes direkt från amerikanska armén och ett minimum av justeringar gjordes på de individer som skulle levereras till Sverige. Svenska piloter och tekniker utbildades i USA redan innan de första helikoptrarna levererades och andra förmågor än just Medevac, att stå i kort beredskap för att hämta skadade och kunna ge avancerad vårt under färden, fick skjutas på framtiden.

Samtidigt som planerade nya förmågor, som olika typer av trupptransport, flyga med hänglast och vinschning, har tillkommit efter hemkomsten från Afghaninstan 2014 så har det också skett flera ”brandkårsutryckningar”. Den första i rent bokstavlig mening efter den stora branden i Västmanland 2014. Där gjorde helikopter 10 en stor släckningsinsats men behövde kort efter fasas ut. Uppgiften för helikoptrar och besättningar i helikopter 16 att kunna flyga med brandtunna blev därför högaktuell. HKP 16 var med vid räddningsarbetet utanför Sala men som samband, transport och övervakningshelikopter. Bland annat räddades under spektakulära former fem skogsarbetare som blivit inringade av branden. Något som besättningen belönades med Försvarsmaktens förtjänstmedalj i guld för.

Den senaste nya uppgiften som hastigt fick prioriteras var att modifiera helikoptrarna för att säkert kunna transportera svårt sjuka covid-patienter mellan olika vårdinrättningar. Under några hektiska veckor runt påsken 2020 togs nya instruktioner fram på hur modifieringen skulle gå till och hur flygningar skulle göras på ett säkert sätt för både passagerare och besättning. Bland annat ingick ökad syre och el-tillförsel samt olika typer av förseglingar och rutiner för att sanera efter varje transport. Båda dessa exempel visar hur Försvarsmaktens helikoptrar används för att stödja samhället under olika typer av kriser förutom huvuduppgiften försvaret av Sverige i händelse av väpnat angrepp.

För närvarande befinner sig också HKP 16 på sin andra utlandsmission. Den här gången i Mali som stöd åt svenska specialförband i den franskledda multinationella specialförbandsinsatsen Task Force Takuba.

Under sina tio första år har de svenska helikopter 16 flugit nästan 23 500 timmar, nya uppgifter tillkommer samt stora och små modifieringar planeras kontinuerligt för att öka förmågan hos en av flygvapnets verkliga arbetshästar.

Efter ceremonin öppnades hangarportarna så deltagarna hade möjligheten att se den första starten med helikopter 16 i Flygvapnet. Foto: Gunnar Åkerberg

Text: Lasse Jansson, Helikopterflottiljen

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *