Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Helikopter evakuerar skadade i skärgården

Louise Levin

Foto: Ditte Boysen/Försvarsmakten

När Amfibiebataljonen strider i kustnära områden för att trycka tillbaka fienden är understöd av helikopter en viktig faktor för den operativa förmågan. När striden intensifieras och närmar sig land är exempelvis snabb evakuering av skadade det som gör skillnaden mellan liv och död. Helikoptern rör sig snabbt och flexibelt fram i den kustnära terrängen och landar enkelt på öar för att hämta upp skadade. Det här övas under den marina övningen SWENEX 21.

För att vara nära Marinens operationsområde har Flygvapnet gett uppgiften till Helikopterflottiljen att upprätta en sidobas i Västervik som helikoptrarna kan utgå ifrån. När helikoptrarna behövs längre norrut – i Stockholms södra skärgård – för att stödja Marinen, i detta fall Amfibiebataljon, behöver en utgrupperad landningsplats för tankning etableras. Där har resurser ur olika delar av Flygvapnet sammanförts tillsammans med delar av marina enheter.

Besättningen har särskilda isoleringsdräkter på sig när det i stor utsträckning handlar om flygningar över vatten. Foto: Marie Karlsson/Försvarsmakten

På platsen finns en rörlig ledningsresurs ur tredje helikopterskvadron i Ronneby som sitter i direkt kontakt med Marinens krigsledning, tillsammans med en räddningsgrupp från Luftstridsskolan i Uppsala och en drivmedelsgrupp från Helikopterflottiljens fjärde basenhet. Därmed har förutsättningar skapats för att tanka och leda alla tre helikoptersystem inom Försvarsmakten. I vanliga fall är det tredje helikopterskvadron i Ronneby som själva understödjer Marinen med helikoptrar men när fienden anfaller och många uppgifter ska lösas tilldelas fler helikopterresurser till Marinen. Därför anslöt helikopter 16 från andra helikopterskvadron till övningen.

– Jag blir imponerad över hur vi med enkelhet kan sammanföra olika delar, som i vardagen inte arbetar tillsammans, så här effektivt och lösa uppgifter ihop och samtidigt bli en viktig del av lösandet av marinens uppgifter. Det är förtroendeskapande, säger chefen på platsen Henrik Fridolfsson som i vanliga fall är ställföreträdande chef på tredje helikopterskvadron.

Helikopter 16 evakuerade skadade soldater i skärgårdsmiljö

För den vanligtvis markoperativa helikopter 16 är transportuppgifterna i marin miljö en uppgift som också passar. Helikoptern som är en beprövad och robust helikopter för exempelvis trupptransporter visade sig fungera väl i att understödja Amfibiebataljon när de strider i skärgården.

Helikopter 16 försvinner bort mot ett nytt uppdrag. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten

– Det har varit ett otroligt givande samarbete för Amfibieförbanden att tillsammans med Helikopterflottiljen få utveckla vår förmåga. Vi har haft kvalificerad sjukvårdspersonal inne för övningen och det var väldigt givande att få öva sjukvårdskedjan hela vägen från skadeplatsen till sjukhus – och här utgör helikopterförmågan en väldigt viktig komponent, säger kapten Erik Rosén planeringsofficer Stockholms amfibieregement.

– Att arbeta med personalen från Helikopterflottiljen har fungerat väldigt smidigt, vi är specialiserade på olika saker med olika kompetenser, men när vi samarbetar som vi gjort under denna övning uppnår vi snabbt effekt tillsammans. Jag är mycket nöjd, säger han.

Foto: Ditte Boysen/Försvarsmakten

Det var ett så kallat CASEVAC-uppdrag, Casualty Evacuation, som övades vilket innebär att skadade soldater evakueras från skadeplatsen med helikopter. Enklare sjukvård gavs ombord på helikoptern mellan skärgårdsöarna och en sjukvårdsplats, och väl i land tog en sjukvårdsresurs över för att ta hand om sårade och skadade.

Räddningsstyrkan hjälper till att få ut båren så att helikoptern snabbt kan komma iväg igen. Foto: Marie Karlsson/Försvarsmakten

Under tiden som den utgrupperade landningsplatsen för tankning fanns etablerad i terrängen kunde även helikopter 14 och helikopter 15 som deltar i den marina sjöstriden längre ut till havs gå in för tankning och snabbt komma ut på sina uppdrag igen. Rörlighet, flexibilitet och snabbhet kan vara avgörande för framgång när fienden bekämpas – något som kännetecknar helikopter när uppgiften är att försvara Sverige och vår rätta att leva som vi själva vill.

Text: Marie Karlsson

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *