Helikpter 14 lyfter från Malmen, för första gången i Flygvapnets regi. Foto: Helikopterflottiljen
Den 12 april 2011 genomförde Helikopterflottiljen den första egna flygningen med helikopter 14. Det skedde på Malmen och hade föregåtts av några verkstadskontrollflygningar på tillfälligt luftvärdighetsbevis. Jonas Tjärnström var pilot i den första besättningen.
– Jag var en av åtta piloter som gått den första teoriutbildningen om fem veckor på Airbus anläggning utanför Marseille i Frankrike redan 2006 så vi hade väntat länge. Jag återvände dit 2008 för att flyga under tre veckor och sedan blev det mycket simulatorflygningar i Tyskland ihop med att jag flög helikopter 9 hemma.
Den första HKP 14 som levererades stannade i Frankrike som provplattform där de flögs av industrin och av FMV. Numera är den modifierad till en sjöoperativ HKP 14F och flyger på tredje helikopterskvadronen i Ronneby. De första HKP 14 som kom till Sverige kändes igen på att de var grönmålade, inte grå som i dag.
– Vi fick två i tätt följd och sedan följde ytterligare två i en version som kallades HKP 14 A/B och de hade vi i flera år, minns Jonas Tjärnström.
Tidig morgon den 12 april 2011, betättningen planerar den första flygningen. Foto: Helikopterflottiljen
Det var en enklare version än dagens helikoptrar, utan uppdragsutrustning, som mest används för besättningsträning men som också kunde genomföra trupptransport. De återlämnades senare till industrin för modifiering. Tre år efter första flygningen började HKP14 användas under övningar i Sverige tillsammans med andra förband, trupptransport över land och ytövervakning över hav. År 2015 hade den nya D-versionen kommit och båda versionerna användes under det årets stora arméövning. Det blev också den sista övningen för HKP10 som därefter fick slut på flygtid, men det är en annan historia.