En av flygvapnets och Skaraborgs flygflottiljs lite mindre kända verksamheter, men inte mindre viktig för det, är lufttankning. Även kallat AAR, Air-to-Air Refueling.
Lufttankning av svensk Jas 39 Gripen D. Foto: Försvarsmakten
På Såtenäs är Transportflygskvadronen med sina sex stycken TP 84 Hercules stationerade. Flygplanstypen kan utrustas för att tanka andra flygplan i luften. Tack vare lufttankning förlänger man stridsflygets räckvidd mångfalt genom att man kan tanka under uppdraget en eller flera gånger.
I höstas genomfördes övningar i Ronneby och Luleå då TP 84:an Mighty 842 tankade Jas 39 gripen från hela Sverige. Även tjeckiska flygvapnets Gripen och Finska Flygvapnets F-18 Hornet övades under veckorna. Tjeckerna flög första veckan direkt från Tjeckien och under den andra veckan var flygplanen stationerade på F 17 i Ronneby. De finska flygplanen utgick från norra Finland.
Det genomfördes både grundträning för nya piloter, träning för att bibehålla redan erhållna färdigheter samt rena stridsuppdrag.
Tjeckiska Gripenflygplan. Foto: Försvarsmakten
Hög precision
Lufttankning är ett precisionsuppdrag. Stridsledningen placerar lufttankningsflygplanet på ett taktisk effektivt ställe och leder sedan in stridsflyget som behöver bränsle. Flygplanen som skall tanka lägger sig till att börja med på vänster flank till Mighty 842. Därefter anhåller de om att påbörja tankning och då är det befälhavaren på Mighty 842 som blir ”flygledare” för en stund. Man flyger många tätt tillsammans och allt koordineras genom flöden och kommandon i enlighet med internationellt fastställda rutiner för lufttankning. Hela besättningen på sex personer är involverad med olika specifika uppgifter under tankningen.
För besättningen på Mighty 842 blir det långa dagar med tidig start för att kunna ligga på plats, redo att ta emot stridsflyg. Eventuellt ett kort lunchuppehåll på marken där flygplanet tankas fullt igen och sedan snabbt ut till en ny tankning.
F-18 Hornet från finska flygvapnet redo för lufttankning med svenskt TP 84 Hercules. Foto: Försvarsmakten
Flygunderhållskompaniet stödjer
Men besättningen och flygplanet jobbar inte själva utan får välbehövligt stöd från flygunderhållet. Flygunderhållskompaniets uppgift under AAR är att vara en extra resurs för?besättningen.?Kompaniet stödjer med både teknisk kompetens samt bistår med avlastande hjälp.? Avlastande hjälp kan vara att de sköter tankning och kontroller under?exempelvis?lunchuppehåll så att det frigörs tid för detta till?flygmaskinisten (tekniskt ansvarig i besättningen). Kompaniet deltar även vid klargöringen inför flygning så den går så snabbt och smidigt?som möjligt. På den tekniska sidan så genomförs aktivering och?avaktivering?av?tankningsutrustningen?om detta behövs.?Dessutom deltar de vid kontroll av utrustningen,?tankningspod och?slang med korg, om detta blir nödvändigt.?Felsökning och byte av komponenter kan bli aktuellt vid eventuellt felutfall.
Värt att veta är att under 2011 var Mighty 842 stationerad på Sigonella-basen på Sicilien under Libyenkonflikten. Där lufttankades svenska Jas 39 Gripen som utförde fotospaningsuppdrag långt in i missionsområdet i Libyen.
Text: Jesper Schleimann-Jensen, Transportflygskvdronen