Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

TP 85 Caravelle – ett 20-årsminne

Mats Gyllander

Den ena av Flygvapnet två före detta TP 85 Caravelle, skänktes till Le Caravelle Club på Arlanda. Ambitionen är att den snart åter skall kunna taxa för egna motorer. Foto: PA/övlt Lennart Berns, Svensk Flyghistorisk Förening

För i dagarna 20 år sedan lämnade en av Flygvapnets TP 85 Caravelle Malmen för att flygas till Le Caravelle Club på Arlanda. Den andra av de två signalspaningsflygplanen hade överförts till Flygvapenmuseum där den nu kan beskådas och även, i vissa fall, beträdas för att visa operatörsplatserna ombord.

Flygvapenmuseums TP 85 är ett blickfång för museet och erbjuder sedan en tid möjlighet för förbokade besökare att gå ombord. De ursprungliga operatörsplatserna har behållits. Foto: PA/övlt Lennart Berns, Svensk Flyghistorisk Förening

Ideella Le Caravelle Club jobbar ständigt med att hålla sin Caravelle i gott skick och med fungerande system. Målet är att inom kort även kunna taxa flygplanet för egna motorer. Flygplanet kommer i sommar att få en ny uppställningsplats i anslutning till Arlanda Flygsamlingar.

De två Caravellerna kom till Flygvapnet från SAS för att ersätta tidigare signalspaningsflygplanet Tp 52 Canberra. Det var ett erbjudande som Flygvapnet hade svårt att motstå. Priset för de begagnade flygplanen var fördelaktigt och de hade Rolls Roycemotorer, i huvudsak samma som i både Lansen och Draken. SAS erbjöd sig även att ta hand om underhållet. När Caravellerna tjänat ut ersattes de av nuvarande S 102.

Innan Caravelle blev aktuell för Flygvapnet stod deltavingade brittiska bombflygplanet Avro Vulcan högt på önskelistan, särskilt som det kunde flyga högt samt erbjuda tre operatörsplatser.

Ett kuriosum i sammanhanget är att det var Caravelle som fick Flygvapnet att övergå från benämningen reaflygplan (förkortning för reaktionsmotordrivna flygplan) till jetflygplan. När SAS 1959 introducerade Caravelle, ansågs att benämningen reaflygplan i annonserna för det nya flygplanet kunde misstolkas, varför man valde benämningen jetflygplan. Flygvapnet var inte sena att följa efter.

Förarplatsen i TP 85 Caravelle var av typisk 50-talssnitt med analoga instrument. Caravelle tjänstgjorde i Flygvapnet som signalspaningsflygplan åren 1972 – 99. Foto: PA/övlt Lennart Berns, Svensk Flyghistorisk Förening

Text & foto: PA/övlt Lennart Berns, Svensk Flyghistorisk Förening

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Marcus Suurküla 7 februari 2019 10:55

    Otroligt trevlig och positiv artikel om värdet av att bevara Flyghistoria. Har själv jobbat med Tp85 vid FMV och sitter nu i styrelsen för LeCaravelleClub, därför är artikeln värmande för mig personligen.

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *