Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Inget är för litet för en Hercules (Hovby flygfält)

Flygchef Tp84

Under perioden då Skaraborgs Flygflottilj F 7 skall renovera sin bana så har Försvarsmakten beslutat att, bland annat, placera ut sina taktiska transportflygplan på andra flygplatser och fält. Detta för att bland annat, på kort varsel, finnas tillgänglig för att leverera operativ effekt. Hovby flygfält utanför Lidköping är platsen just nu.

Hercules Hovby

Tidningsartikel – ”Militära plan på civil flygplats”

På en flottiljflygplats får flygsystemet all den service som kan förväntas (lastning och lossning, bevakning, brand- och räddningsresurser, flygledning etc.) och då fungerar Hercules som mest effektivt.

Men Sveriges taktisk transportflygplan är även anpassat för autonomt uppträdande med minimalt med stöd. Detta har visats under decennier och nu senast under FM02 i Mali. Några av de övriga insatserna finns beskrivna här.

Hovby flygfält är en enskild flygplats i Lidköping. Under de senaste åren har F 7 flugit på fältet under några korta tillfällen. T.ex. Hercules Boggie. Men under 2018 kommer Herculesflygplanen att befinna sig på fältet under en mkt. längre period.

Herculessystemet är byggt för fältmässighet. Efter Korea-kriget insåg USA att det behövdes ett nytt taktisk transportflygplan för att möta dåtidens behov. C-130 togs fram för primärt trupp- och lasttransport men även för MEDEVAC. Konstruktionen är i grunden en 50-tals konstruktion men byggs fortfarande i dag. Fältmässigheten var en av designkraven och det visar sig tydligt i dag då det går alldeles utmärkt att bedriva flygunderhåll och flygtjänst på små flygfält som Hovby.

Under våren -18 visade även Försvarsmakten Hercules att det går alldeles utmärkt att landa på bilvägar. Under några dagar använde RV44 för start och landning.

Landning på Riksväg 44

Videoklipp från Youtube med landningen

Fördelen med att kunna landa på tillfälliga ytor samt ha ett flygplan med lastramp gör att det snabbt går att få fram resurser dit de behövs. Jämfört med helikoptrar så går ett flygplan betydligt snabbare och tar tyngre laster.

Exempel på lastutrustning som effektiviserar användningen av transportsystemet.

 

Vad som skall förflyttas är ofta okänt: fordon, jägare, skadade. Uppgiften skall lösas snabbt och säkert.

Detta är något vi är bra på och något som ökar den operativa effekten i Försvarsmakten samt vi har förmågan till att stödja samhället i övrigt.

Övlt Per Carlemalm

Chef Transportflygenheten

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *