I dag har Försvarsmakten transporterat fram resurser till räddningsinsatsen i Norrland. Bland annat har flygningar med Tp84 (C-130 Hercules) genomförts mellan Östersund och Gällivare. Besättningarna är mycket nöjda med att kunna bidra med det som går. Det råder ingen brist på viljan att hjälpa till.
På vägen hem från Östersund flög besättningen på lite lägre höjd och såg hur det brinner på ett flertal platser och att brandröken ligger tät över Sverige. Inte en syn dom är vana att se i Sverige.
Flygplanen, som de är utrustade nu, kan flytta stora mängder personal och last vilket är Hercules huvudförmåga. Som flygsystem (internationellt) har C-130 Hercules möjligheten att genomföra brandbekämpning från luften. Försvarsmaktens Tp84 kan ej göra detta men det är möjligt att modifiera flygplanen för denna uppgift.
Med den nuvarande, begränsade tillgången till Tp84 så skulle denna uppgiften konkurrera med många av de andra viktiga uppgifter vårt taktiska transportflyg har; stödja Försvarsmaktens internationella insatser, öva nationellt försvar, lufttankning av Gripen, transportera last och personal etc. En modifiering skulle också ta tid och flygplanen skulle ej vara tillgängliga i år. Både besättningar och markpersonalen måste utbildas och övas.
Ett av systemen på marknaden är MAFFS som används av Amerikanska Flygvapnet. Det har både för och nackdelar men är ett av de alternativ som finns för att släcka skogsbränder.
Modulär Airborne FireFighting System – MAFFS
MAFFS teknik – videoklipp här.
MAFFS vattenfällning – videoklipp här.
Uppdatering 2018-07-18
Andra lösningar – Vattenbombare (Wikipedia)
Uppdatering 2018-07-19
Samt två andra system som gör att det på kort tid går att använda våra Hercules:
CAYLYM
FLEXATTACK