På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Tiden innan övning

flygvapenbloggen

Under perioden 22 maj till 2 juni arrangerar Sverige, Finland och Norge en internationell flygövning, där Finland är övningsledare och ansvarig för övningen. Övningen kallas Arctic Challenge Exercise 2017, ACE 17. Foto: Erik Strömbom

Flygunderhållet inför en större utlandsövning börjar ett antal månader före övningen. Tidigt i planeringsfasen identifieras vad som ska göras under övningen, och vad för materiel som behövs för detta. Dessutom skapar vi ofta egna målsättningar inom kompaniet för att utveckla oss vid alla tillgängliga tillfällen. Listor för materiel behöver tas fram. När det gäller verktyg och övrig underhållsutrustning har kompaniet färdiga listor från tidigare övningar att utgå ifrån. Dessa får sedan gås igenom och anpassas efter vad som skall göras på den aktuella övningen. Utbytesenheter och reservdelar till flygplanen behöver beställas i god tid för att få med det vi behöver. Även här finns det erfarenhetsbaserade listor att utgå ifrån, men de behöver alltid gås igenom och anpassas efter vad som ska göras på övningen. De behöver även uppdateras efter aktuella föreskrifter som styr flygplanens konfiguration, hård- och mjukvarumässigt.

Övningen bedrivs från tre olika flygbaser och tre länder ? Norrbottens flygflottilj i Luleå, Bodö flygbas (Bodø hovedflystasjon) i Norge samt Lapplands flygflottilj (Lapin lennosto) i Rovaniemi Finland. Huvudbas för övningen är Bodö. Foto: Erik Strömbom

Ett par månader före övningens genomförande behöver vi ta ut vilka flygplanindivider som skall med. Vi tar även ut ett eller två reservflygplan. Här får man ta hänsyn till tillgängliga flygplans drifttider och kommande underhållsbehov. Numera har flygunderhållskompaniet en viktigare del i rekognosering på aktuell bas där insatsen/övningen ska genomföras. Vi har många olika specialistförgreningar inom kompaniet som har tidig och självklar roll i planeringen.

ACE17 genomförs för tredje gången inom ramen för det nordiska samarbetet och det Cross border-avtal som finns mellan länderna. Foto: Erik Strömbom

När vi väl är iväg på övningen vill vi inte binda upp resurser till större planerade underhållsåtgärder. Detta gör vi effektivare på hemmaplan. Däremot skall vi kunna ta hand om allt felutfall som dyker upp under övningen. Vissa av flygplanen som tas ut till övningen kan behöva flygas fram till underhållsintervall, och underhållas före övningen, vissa kan redan ligga bra till efter genomfört underhåll, och kan då behöva hållas tillbaka i driften för att ha drifttid tillgänglig. Här behöver vi veta hur mycket som skall flygas i övningen för att kunna planera hur många flygtimmar som ska finnas tillgängliga per flygplan. Samtidigt skall vi utrusta flygplanen med rätt RCE (Role Change Equipment) som krävs för uppdragen i övningen. Detta är utrustning som inte alltid är monterad i alla flygplan, och därför behöver prioriteras beroende på uppgifter. Allt detta sker utspritt under ett par månaders tid, samtidigt med flygunderhållskompaniets ordinarie verksamhet.

Foto: Erik Strömbom

Ett par veckor före övningen intensifieras arbetet, och då kraftsamlas kompaniets resurser för att få flygplanen klara. Då avbryts vanligtvis den ordinarie produktionsflygningen. Under samma period har vi även mycket att göra med att packa all materiel som skall med. Även det sker normalt med kompaniets egna resurser, och kräver mycket tid för att bli bra.

Foto: Erik Strömbom

När det väl är dags för ombasering skall allt vara klart för att skicka flygplanen. Detta sker ofta i omgångar, med den begränsade personalstyrka som är kvar på hemmaplan. Ibland även med inlånade resurser från grannkompaniet. När flygplanen lättat kan den hemmavarande personalen pusta ut, och den övade personalen kan fokusera på att hålla en hög tillgänglighet under övningen. Normalt sker det med en hög motivation för att ge vår stridsflygsdivision optimala förutsättningar att prestera och leverera luftoperativ effekt i ett större sammanhang.

Kapten Mattias Persson, servicechef vid 22:a flygunderhållskompaniet.

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *