På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Transportpilotelev på Trafikflygarhögskolan

flygvapenbloggen

Mellan utbildningar som TP-elev

Som TP-elev kan det bli uppehållsperioder mellan utbildningar som till exempel mellan den Grundläggande Flygutbildningen (GFU) på Flygskolan och starten för Grundläggande Taktisk Flygutbildning (GTU). Hur kan denna tid bedrivas på ett sätt som gynnar den enskilde men även Flygvapnet?

I mitt fall innebar det att spenderada cirka sju veckor i Ljungbyhed på Trafikflyghögskolan där jag i huvudsak skulle att ta ut ett PPL-certifikat och flyga enmotor flygplanet Cirrus. Trafikflyghögskolan är en plats jag som TP-elev senare i utbildningen kommer spendera tid för att läsa ATPL-teori.

Veckorna i Ljungbyhed började med att bekanta mig med flygplanet, både det tekniska och flygandet. De första veckorna handlade om att förbereda inför en så kallad Skillcheck för PPL-certifikatet, en uppkörning eller i det här fallet en uppflygning. Det innebar att öva allt som krävs för att flyga säkert, till exempel start och landning, flygning i låga farter och navigering. När väl Skillchecken var genomförd och PPL-ceritfikatet var taget så var det bara att börja planera egenvalda flygningar. Den mest givande flygningen var en tur som gick in i Danmark till Odense, vidare till Roskilde och sedan tillbaka till Ljungbyhed. Där fick jag bland annat uppleva olika luftrumsklasser och regler som vi inte använder i Sverige och en annan typ av flygengelska på radion.

Att flyga Cirrusen är en omväxling från SK60 som flygs under GFU och GTU. Att få möjligheten att prova andra flygplan som kräver en annan hantering och handhavande har för mig varit väldigt utvecklande. Där erfarenheterna från Cirrusen tas med in i nästa utbildningskede GTU då det åter är dags att spaka SK60.

/TP-elev

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *