Även om dimma gjorde att man fick skjuta lite på flygpasset så kunde det genomföras som planerat och på eftermiddagen landade Per-Olof Olofsson och piloten Joakim Boman på F 7 Såtenäs igen. Foto: Henrik Gebhardt
Ju mer jag vet. Så säger överste Per-Olof Olofsson om den passagerarflygning han genomförde med JAS 39 Gripen på Skaraborgs flygflottilj i veckan. Ju större kunskap en chef har om den verksamhet som ligger under hans eller hennes ansvar desto bättre är möjligheterna att fatta rätt beslut. Per-Olof Olofsson är chef för Lednings- och underrättelseavdelning vid Högkvarteret och har det överordnande ansvaret för bland annat Försvarsmaktens ledningssystem, Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband (FMTIS), samt Försvarsmaktens underrättelse och säkerhetscentrum (FMUndSäkC). I ansvaret ingår även att vara Försvarsmaktens vädertjänstchef. Ledningssystem och underrättelse är avgörande för att Försvarsmaktens spetsigaste vapenplattform, JAS 39 Gripen, skall fungera. Olofsson är dessutom i grunden meteorolog med bakgrund från F15 i Söderhamn och F21 i Luleå, så intresset för – och närheten till – stridsflygplan har alltid funnits.
En passagerarflygning är mer än att bara tränga sig ned i sittbrunnen och hänga med. Först genomförs en hälsokontroll av flygläkare för att försäkra sig om att kroppen klarar en flygning med stridsflygplanet. Sedan genomförs en ”stolsutbildning” där passageraren får provsitta flygstolen i en simulator och där få utbildning i hur bältesremmar och låsanordningar fungerar. Olofsson kunde även följa en simulatorövning från en instruktörsplats, och därmed få en genomgång av flygplanets radarskärm, head-up-display, navigeringssystem samt fart-, höjd- och bränslemätare.
Säkerhetsmaterieltekniker Cecilia Lundqvist trimmar hjälm och mask för att sitta rätt och hålla tätt. Foto: John Lidman
Efter detta var det säkerhetsmaterieltekniker Cecilia Lundqvists tur att ta fram isolerdräkt, g-dräkt samt tillpassa hjälm och mask. I händelse av att pilot och passagerare måste skjuta ut sig och landa i vattnet hjälper isolerdräkten till att hålla värmen. Dräkten skall användas om vattentemperaturen är under 12 grader. G-dräkten hjälper till att klara det ökade trycket kroppen utsätts för vid branta svängar och masken underlättar andning vid högt tryck. Det är därför viktigt att tillpassningen av flygstället är korrekt och masken sluter helt tätt. I masken finns även kommunikationsutrustning.
Isolerdräkt och kängor tas på innan slutligen G-dräkten tillpassas. Foto: John Lidman
Masken och dräkten provtrycks innan flygning för att upptäcka läckor. Foto: John Lidman
När all utrustning var tillpassad och satt på rätt plats var allting klart för flygning. Ironiskt nog var det just vädret som ställde till med problem för Olofsson, chef över vädertjänsten som han är. Dimma och låga moln gjorde att möjligheterna att landa på Såtenäs efter flygpasset minskade, så passet flyttades fram med hopp om bättre väder, vilket också blev fallet. Under eftermiddagen gick starten. Per-Olof Olofsson fick uppleva ett Gripenpass som passagerare med Joakim Boman, flyginstruktör vid första divisionen.
Dagens program hade, som beskrivits ovan, innehållit viss utbildning i de instrument och skärmar piloten får information ifrån samt tillpassning av utrustning. Olofsson jade också varit med på flygbriefing samt deltagit när piloten Joakim Boman planerat flygpasset.
Ju mer man vet.
John Lidman
informatör, F 7