Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Heavy Airlift Wing landar i öknen

Informationschef, F 7

SAC C-17 Taking off from Gao

Det kom ett e-mail från en av våra medarbetare i Heavy Airlift Wing (HAW) i Ungern. HAW är ett multinationellt förband där Sverige ingår som en av tolv nationer. Skaraborgs flygflottilj, F 7 har ansvaret för den svenska personalen när de tjänstgör i Ungern.

”Heavy Airlift Wing har gjort sin första landning i ett missionsområde i ett förfarande som benämns Semi Prepared Runway Operations, SFPO. Flygningen genomfördes för att försörja holländska trupper i Mali.

​Operationen började med en beställning från Nederländerna, som är en av nationerna i HAW-samarbetet. Nederländerna hade behov av att transportera paletter med förnödenheter till sina trupper i Mali. Då landtransporterna mellan huvudstaden Bamako och landsbygden i Mali ofta är en utmaning på grund av vägnätet och avstånden så vände man sig till Heavy Airlift Wing med frågan om möjligheterna att flyga direkt till staden Gao i Mali. Efter beställning och sedvanlig validering av nationens behov och möjligheten att genomföra uppdraget beslutades att uppdraget skulle genomföras.

I valideringen ingår att gå igenom till exempel flygplatsens alla delar såsom bärighet, längd, vändningsmöjlighet, lasthanteringsförmåga och säkerhetsläget. I detta fall var man dessutom tvungna att göra ett praktiskt prov på flygplanets förmåga att göra ”helt om” hemma i Pápa, på grund av begränsningar på flygplatsen i Gao. Provet och den taktiska planeringen genomfördes förtjänstfullt av divisionens taktikavdelning där Sverige också har en svensk pilot.

Efter valideringen fortsatte man med detaljplanering av uppdraget. Lasten skulle hämtas i Eindhoven, Holland och en mellanlandning på en ö i Medelhavet fick planeras in så att man kunde komma in till Gao i gryningen. I gryningen är temperaturen lägre, vilket medger att man kan ta med mer last därifrån.

Flygningen genomfördes helt enligt plan och den holländska befälhavaren på plats i Gao var mycket glad och tacksam att få sin last levererad ”ända fram till dörren”.   Efter uppdraget fortsatte flygningen med last till Pápa via Bamako, Gran Canaria och Eindhoven.”

Mer information om Heavy Airlift Wing www.sacprogram.org

Henrik Gebhardt
Informationschef, F 7

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *