Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Hjälpmekanikerutbildning på F 17

kentloving

hjälpmeksutb1Hjälpmedelmekanikerutbildningen på F 17 är nu avslutad. Soldaterna har under hösten genomfört sin grundläggande militära utbildning (GMU) vid Kvarn för att därefter inleda sin anställning med högvakt på Slottet. Efter högvakten i Stockholm anmälde de sig för tjänstgöring på Blekinge flygflottilj, F 17.

Efter jul påbörjade de en hjälpmekanikerutbildning som är det första steget i att en dag kanske bli flygtekniker. Instruktörer under utbildningen var våra erfarna tekniker och soldater som till vardags jobbar på 21:a och 22:a Flygunderhållskompanierna. De har delgett soldaterna sina djupa kunskaper från många års erfarenhet av JAS39-systemet som de erhållit genom att arbeta med detta flygplan under fältmässiga och svåra förhållanden.

Denna utbildning är både praktisk och teoretisk. Här går man igenom alla flygplanets delsystem och publikationer för att förstå hur ett av världens mest avancerade stridsflygplan fungerar. I utbildningen är det flera praktiska moment där man fokuserar på klargöringstjänsten, det vill säga laddning, plundring (tar bort de vapen som inte använts), tankning och kontroll av flygplanet mellan de olika uppdragen.
Klargöringstiderna ska vara så korta som möjligt utan att tappa fokus på flygsäkerheten. JAS39:ans korta klargöringstider är världsunika och det gäller för personalen att inte vara den gränssättande faktorn. För att träna upp snabbheten har det under utbildning hållits tävlingar där soldaterna i grupper har tävlat mot varandra. All utbildning har varit på skarpa flygplan men med blinda vapen.
Nu väntar praktik, så kallad OJT (on job training). Detta kommer sedan leda till att de på egen hand får utföra ett flertal kontroller på flygplanet under eget ansvar och blir utnämnda till hjälpmekaniker.
Därefter kommer ett förbandsskede där de ska använda sina tekniska kunskaper och verka i ett sammansatt kompani. Kompaniet ska kunna verka från spridningsbas under mer tillämpade förhållanden.

Text: Anders Holm

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Menig E 3 maj 2016 14:20

    Hjälpmedelmekanikerutbildningen ... hmm, jag var flygplan- & vapenmekaniker som värnpliktig i Flygvapnet! Efter gröntjänst och10 v utbildning fick man tilldelad en kärra (Draken) på morgonen som skulle ut från hangaren, klargöras och lyfta 5-6 ggr per dag, och in i hangaren .. sen middag och lite bärs på markan, men betydligt sämre betalt för jobbet förståss, 11 kr/dag.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *