Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

SK 60 firar 50 år i tjänst

Mats Gyllander

Foto: Dirk Jan de Ridder

Det kom ett brev eller rättare sagt ett mail till Luftstridsskolans expedition med följande text:

Den 19:e januari 2016 är det 50 år sedan leveranserna av SK 60 inleddes, vilket skedde till Flygförvaltningens testavdelning (FF F:T) i Malmslätt 1966-01-19. Några månader senare anlände de första flygplanen till F 5 och Krigsflygskolan.

Jag anser att detta jubileum bör uppmärksammas på tillbörligt och hedrande sätt. Det är ju trots allt första gången som en svensktillverkad flygplanstyp varit i aktiv tjänst under 50 år inom Krigsmakten, numera Försvarsmakten.

/Emil
Flyghistoriker

Då det idag är den 19 januari önskar vi bidra till firandet av detta genom att publicera ett inlägg om SK 60.

SK 60 flög första gången redan 29 juni 1963 i SAABs regi. Då kunde nog ingen ana att det fortfarande skulle flyga i Flygvapnet 2016 (plus Österrikiska FV)och ännu ett par år till! Det är bara Hercules som varit aktiv längre i FV och då knappt ett år!
Det finns vidare data på att ca 1500 flygelever fått sin utbildning på SK 60. Sedan 1987 har hela den svenska grundläggande flygplansutbildningen skett på enbart SK 60 vilket är världsunikt.

SK 60 eller SAAB 105 som den heter hos SAAB var ursprungligen tänkt som en avancerad mindre businessjet och olika varianter av flygplanet ritades det på inkl en variant med ”riktig” dörr och för 6-7 passagerare. Den blev dock alltför exklusiv och svårt att konkurrera med stora läderfåtöljer resp flygvärdinnor som kunde återfinnas i de större affärsjet som såldes på marknaden.
Under årens lopp har såväl SAAB som Flygvapnet haft en rad olika varianter såsom Lätt attack som målflygplan, spaningsvarianter, målflygplan med störkapslar till attackvarianter med 225 kg bomber.

Foto: Dirk Jan de Ridder

I Flygvapnet har vi haft totalt 150 st. varav 75 modifierades redan  tidigt 70-tal till beväpnade Lättattack varianter. Dessa kom att benämnas SK 60B. Av dessa 75 B varianter modifierades i sin tur 30 st. till spaningsversion med förlängd nos som innehöll en kamera. De benämndes då som SK 60C.
De ursprungliga 4-sitsiga varianterna så kallade sambandsflygplan benämndes som D respektive E. D och E versionen användes som utbildningsflygplan för trafikflygare vilket innebar en civil version med fot och knop vilket då vid den tiden i FV var helt otänkbart i krigsflygplan (!). Flygplanen användes till att ge reservofficerare ett instrumentbevis samt B-bevis för att underlätta deras anställning till civila bolag. De krigsplacerades som flygförare inom Lättattack-divisionerna vid sidan av sina civila flygjobb.

Den som vill förkovra sig vidare om SK 60 kan LSS rekommendera såväl boken ”SAAB 105 – Flyghistorisk Revy” som Försvarsmaktens hemsida (där det i och för sig skrivs att den varit i aktiv tjänst sedan 1967 men det datumet kommer från när samtliga flyglärare på F5 Ljungbyhed var influgna och de första flygeleverna i fältflygaromgång 671 påbörjade sin utbildning den 17 juli samma år.

Vi höjer hatten för vår trotjänare SK 60 denna dag.

Anders Persson

Chef Luftstridsskolan och SK 60 pilot ;-)
(flugit i princip alla varianter A,B,C,D och E, RM9, RM 15 (flygutprovning inom FV regi för anpassning av flygutbildning (GTU) till kraftigare motorer) och avionikuppdateringar)

P.S Jag har inte kunnat vidimera att datumet den 19 januari är korrekt utan där litar jag på Emil, men det var enligt andra källor runt denna tid som flygplanet överfördes formellt till Flygvapnet.

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • MG John Bosco Gasasira 17 april 2016 16:27

    Dear MATS HELGESSON

    Am glad to again contribute to the DOD Airforce while serving that of Uniited states in the White House . I will be submitting reports while desginating a copy to you . As per LOGO my assistant could serve for Navy

    Looking further for your cooperation from Today .

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *