En gammal fin tradition i Flygvapnet är den att i juletid uppmärksamma att julen står för
dörren genom att göra en så kallad ”Julgransflygning”. På F 7 har vi de senaste åren gjort den här typen av flygningar med viss regelbundenhet, det vill säga, när vi haft resurser, har vi gjort det. I år hade vi resurserna och gjorde den 9 december en formationsflygning över Västra Götaland med 10 flygplan. Färdvägen gick från Såtenäs via Vara, Grästorp,
Trollhättan, Uddevalla, Göteborg, Borås, Skara, Skövde, Mariestad och Lidköping, för att
efter en dryg timme avslutas med en överflygning av Såtenäs precis före landning.
Att vår verksamhet uppfattas som intressant och relevant tror vi oss redan veta. Det har inte minst visat sig genom olika mätningar bland allmänheten som myndigheten gjort. Vi hade dock inte riktigt räknat med att ett sådant enormt intresse skulle väckas av den här typen av flygning. Vi gick vår vana trogen ut med information i egna sociala medier samt genom pressmeddelande om den förestående flygningen i ett relativt sent skede, allt för att undvika ett så kallat Västgötaklimax där vi tvingades grusa mångas förhoppningar genom att ställa in flygningen på grund av en väderlek där vi inte skulle bli synliga från marken.
Redan någon timme efter vi gått ut med informationen började interaktionen i sociala medier. Var exakt flyger ni över Göteborg? Vad är bästa platsen i Uddevalla? Kan ni inte flyga över Uppsala, Skåne, Mockfjärd med flera orter? Denna lavin av frågor och positiva kommentarer, för det var i allt väsentligt bara positiva signaler vi fick både före och efter flygningen, hade vi inom informationstjänsten att hantera. En fantastiskt rolig uppgift.
Vi konstaterar att intresset för Flygvapnet, vår verksamhet och våra flygplan är fortsatt
högintressant. Enormt roligt och stimulerande. Mycket av den verksamhet vi bedriver till vardags, görs av naturliga orsaker i en miljö där allmänheten sällan eller aldrig får möjlighet att se vår närvaro, även om de ibland kan höra oss. Jag tror att det finns ett uppdämt behov hos allmänheten att få möjlighet att ta del av vår verklighet. Vi kan inte släppa dem inpå skinnet, det är inte vår verksamhet avsedd för, men vi kan med fördel när tillfälle ges, ändå ge dem en glimt av oss och våra flygplan.
Avslutningsvis några ord om de som verkligen gjorde jobbet. Piloterna och Flygteknikerna på F 7. Utan dem hade det här naturligtvis inte gått att genomföra. Flygteknikerna såg genom osedvanligt gott arbete till att flygplanen var tillgängliga enligt Flygenhetens planering. Piloterna planerade sedan det hela som vilken vanlig navigeringsflygning som helst, vilket det ur vårt perspektiv också var. Med den skillnaden att vi här övade i ett större förband och lade brytpunkterna över ett antal tätorter istället för i något övningsområde. En eloge till alla inblandade, eller som ställföreträdande flottiljchefen Marcus Björkgren uttryckte det, – Well Done!
Henrik Gebhardt
Informationschef, F 7