Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Solig autobahn över Europa

Louise Levin

ombasering jas1

”Vi är nu redo för flygningen som kommer att ta oss till Beja i Portugal. Flygresan beräknas till cirka sex timmar. Vi önskar en trevlig resa.”

Nej. Riktigt så var det inte, ingen flygvärdinna som önskade oss trevlig resa eller serverade oss mat och kaffe på flygningen ner till Portugal.

Men först backar vi några dagar.

Det gäller att vara väl förberedd och utvilad inför ombaseringen. För min egen del så vilade jag upp mig under helgen genom att göra – ingenting. Vi har planerat länge för denna ombasering och haft fullt fokus i förberedelserna och planeringen. Det gäller att ha en Plan B om vi inte kan lufttanka. Det är en utmanande omfallsplanering som krävs och det gäller att ha alla papper i ordning. Allt från diplomatiska tillstånd till in-flight-guides. Dessutom måste vi ha med oss de absolut nödvändigaste sakerna om vi skulle behöva använda någon av alternativbaserna. Känner mig som en Michelin-gubbe med fickorna fyllda till bredden med bland annat vatten och power-bars.

Strax innan vi går till linjen gör jag ett besök på herrarnas. Vid 9-tiden lättar sex Gripen från ett soligt F 21 mot slutdestinationen Beja i Portugal.

Första lufttankningen genomför vi över norra Tyskland med en Tysk MRTT som vi samnyttjar med våra finska vänner.

ombasering jas2_lufttankn1ombasering jas2_lufttankn2

Anspänningen är stor när vi flyger mot vår flygande tankstation. Vi lägger oss i väntläge på vänstra sidan av tankern innan vi får tillstånd till att ansluta. En efter en tankar vi upp våra jasar och lägger oss på högra sidan av tankern efter genomförd tankning. När alla är klara fortsätter vi längs vår soliga och varma flygning söderut.

Det känns som att man sitter i en glaskupa. Solen gassar och bränner, det är varmt! Nu gäller det att prioritera, ska jag dricka vatten och riskera att bli så kissnödig att jag måste använda absorbenten? Det är inte särskilt glamoröst, men de ingår i vår ”utrustning”.

Flygtrafiken i luften över Europa är enorm och många civila trafikflygplan passerar vår rutt. Vi hör hur de kommunicerar och hjälper varandra i flödet. Helt plötsligt passerar en Boeing 737 bedömt 1 000 ft över fyrgruppen. Det gäller att hålla tilldelad höjd för att hålla en säker separation i luften.

Önskar att sitsen vore lite mjukare, rumpan börjar domna bort. Det enda vi kan göra för att ändra ställning är att höja och sänka stolen. Försöker sträcka ut benen genom att ändra på pedalomställningen.

Dags för nästa tankning. Fullt fokus. Denna gång genomför vi tankning över södra Frankrike från en fransk KC-135. Samma procedur som vid alla andra tankningar. Efter vi är klara tackar vi för oss och flyger vidare.

ombasering jas2_lufttankn3

När vi närmar oss Beja blir vädret sämre. Många flygplan kommer in ungefär samtidigt vilket gör att vi får holding på cirka 20 minuter. Nej! Inte vad man önskar sig. Nåväl, vi landar de första flygplanen i rote och strax därefter kommer resten. Vi har genomfört en historisk lång flygning – för vår division. Flygningen tog mellan 6.02 och 6.05. Det bevisar att vårt svenska stridflygplan klarar av långa flygningar. Begränsningarna är vi piloter som måste hålla fullt fokus hela tiden, utan någon paus eller mat. Prio efter landning? Lätta på trycket … sedan ansluter vi till förbandet. Nu börjar nästa del för vår del, att komma iordning med våra planeringsrum, delta i briefingar och börja planera första flygningarna i övningen.

tj15_pilot_efter_första_landning-75px
Piloten i bild har inget samband med texten ;-)

Se film från lufttankning på väg ner

”STALKER”

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • Håkan Algefors 31 oktober 2015 12:55

    Hej!
    Intressant artikel, hoppas att EP-17
    fungerade hela tiden!
    Hälsningar från en numera pensionerad
    EP-17 Handläggare på FMV.

    Håkan Algefors

  • Per-Olof Källberg 21 oktober 2015 23:14

    Snyggt genomförd lufttankning. Imponerande. Sett F7 öva med Jas och Hercules över Munkedal.

  • Ramjet 21 oktober 2015 22:18

    Det är nästan exakt tio år sedan vi genomförde den första hopkopplingen mellan "vår tanker" 842 och JAS 39!
    Fantastiskt kul att fått vara med och utveckla ett system som nu används fullt ut (ja inte 842 tyvärr) och att dessutom se att MRTT:s slangrespons påminner om vår egen....

    Fd "TC" ramjet

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *