På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

CJPRSC 2015 i Ungern

flygvapenbloggen

DSC03487

” – SHARK 12 this is YODA 11. Two HOMERUNS and POPCORN at ALPHA! Over.”

“- YODA 11 this is SHARK 12, Copy. ALPHA is PEPPER. POPCORN in 5 Mikes at BRAVO! Over”

” – SHARK 12 this is YODA 11, Copy. BRAVO in 5 Mikes. Out”

Ett svenskt sammansatt undsättningsteam från 17.flygbasjägarkompaniet och 7.lätta bataljonen har just undsatt två isolerade piloter och meddelar att de är klara för upphämtning till sin Rescue Vehicle (RV), en EH-101 MERLIN från Italienska marinen.

Uppdraget planerades av en sammansatt undsättningsstyrka (Personnel Recovery Task Force), PR TF för att sedan genomföras och utvärderas samma dygn. Förutom svenska och italienska förband ingick ytterligare ett undsättningsteam och en Joint Terminal Attack Controller (JTAC) från Spanien samt en rote W-3 Sokól från Polen i den sammansatta PR TF. Chefen för W-3 var även chef för styrkan, Rescue Mission Commander (RMC).FullSizeRender 6Svenska undsättningsteamet YODA tillsammans med BULLFIGHTER (undsättningsteam) och ZAPA (JTAC) utanför sin italienska Rescue Vehicle, SHARK 12 i samband med sista förberedelserna inför start.

Parallellt med detta genomfördes ytterligare uppdrag av två andra PR TF. I ett av dem ingick en svensk rote JAS39 (fingerat) som Rescue Escort (RESCORT). Två piloter från 171.stridsflygdivisionen deltog på prov i årets CJPRSC för att värdera träningseffekten för våra stridsflygdivisioner. I år deltog de utan flygplan och roten spelades under genomförandet av en tysk civilregistrerad Learjet från Gesellschaft für Flugzieldarstellung (GFD) där en av våra piloter flög med under genomförandet.

CJPRSC har genomförts årligen sedan 2007 av European Air Group (EAG). Målet är att genomföra grundläggande utbildning och samövning mellan de olika komponenterna som kan ingå i ett undsättningsuppdrag (helikopterförband som transport och eskort, stridsflygförband som eskort och jaktskydd, undsättningsförband för undsättningen på marken). Samövningen genomförs enligt den standard som NATO och EU använder. Det benämns som ”kurs” men är enligt svensk definition en utbildningsövning.

CJPRSC har ingen särskild övningsplats utan alternerar mellan olika länder.

Under året har även det nybildade European Personnel Recovery Center (EPRC) satts upp på den italienska basen i POGGIO RENATICO som även är bas för NATO Deployable Air Command and Control Center (DACCC). EPRC är sprunget från EAG men har nu blivit ett eget oberoende Center of Excellence (CoE) med avtal att stödja såväl NATO som EU och medlemsländerna. EPRC har nu övertaget rollen som övningsledare för CJPRSC.DSC03502

I år deltog ca 400 personer ur 13 länder från såväl Europa som USA och Canada. Ca 20 helikoptrar och flygplan deltog. Övningen understöddes av NATO E-3 (AWACS) för ledning av uppdragen samt av värdnationen med bl a B-styrka i luften och på marken (luftvärn samt skytteförband). Vidare deltog EAG med drivmedelsenheter från tre olika medlemsnationer för övning i upprättande av Forward Arming and Refuelling Points (FARP) för helikoptrar.

Nytt för i år var också att ledningen i form av Air Operation Center Personnel Recovery Coordination Center (AOC PRCC) övades (har tidigare varit Respons Cell), vilket innebar att även ledningspersonalen på Taktisk nivå (Component Command Level) kunde övas under såväl planering som genomförande.

Från svenska Flygvapnet deltog i år undsättningsteam från 17.flygbasjägarkompaniet ur 1.flygbasbataljon, piloter och MSE-personal från 171.stridsflygdivisionen samt en PR Controller för PRCC ur 2.flygbasbataljon. Undertecknad deltog för femte året i rad som planeringsansvarig för Flygvapnets del samt som momentövningsledare och mentor i övningsledningen tillsammans med ytterligare en rutinerad PR-officer ur 17.flygbasjägarkompaniet. Två personer ur LSS UTV Luft/TU HKP deltog del av tiden för att studera hur andra nationer utrustar och användander sina helikoptrar. Ett led inför den framtida taktikutvecklingen.

Armén deltog med personal ur K 3, dels ur Försvarsmaktens överlevnadsskola (FÖS) och dels ur 7.lätta bataljonen. Marinen deltog med personal ur AMF 1 (bordningsstyrkan) och HKV deltog med PR POC ur J3 respektive MTS. Totalt var vi 23 svenskar. K 3/FÖS var övergripande planeringsansvarig som funktionsansvarig för PR i Försvarsmakten och även övergripande kontingentschef.

F 17 ansvarade för gemensamma transporter och logistik för hela svenska kontingenten vilket under genomförandet sköttes av vår medföljande kommendant, ett nödvändigt stöd till alla svenska deltagare!

På PÁPA Airbase fick vi även mycket stöd och hjälp av våra svenska vänner och kolleger på Heavy Airlift Wing (HAW). HAW etablerades 2009 i ett avtal mellan ett flertal nationer och innehåller 145 befattningar, varav CA 23 (varierar över tiden) som bemannas av Sverige och hanteras av F 7. Uppgiften är att bedriva flygtransporttjänster åt medlemsländerna och man förfogar över tre C-17 GLOBEMASTER.

Efter inledande utbildningar och inflygningar i området genomfördes flygande uppdrag under 6 dygn. För varje dygn fördelades övningsdeltagarna i tre olika PR TF vilka alla planerade och genomförde vars ett uppdrag. Vi var ca 12 momentövningsövningsledare och mentorer olika länder som hjälpte övningsdeltagarna med planeringen och genomförandet samt utvärderade uppdraget efteråt. Vi hade även en professionell avdelning med utbildade SERE-instruktörer som hjälpte oss med kvalificerade figuranter i rollen som isolerad personal vilka skulle undsättas.

CJPRSC är en värdefull utbildningsövning för vår grundläggande träning i samspelet mellan de olika komponenterna i en undsättningssituation. Planering, genomförande och utvärdering genomförs i mycket nära samspel mellan alla deltagarna i övningsmomentet (personalen i PR TF, SERE-instruktörerna som spelar isolerade, E-3 personalen, olika typer av B-styrkor samt ledningspersonalen från AOC PRCC) vilket skapar en unik inlärningssituation.IMG_0558Delar av de svenska deltagarna i CJPRSC 15.

Vi genomför dessutom CJPRSC tillsammans mellan förbanden inom Armé, Flygvapen och Marin och i samspel med HKV INS samt i ett multinationellt koncept vilket ger effekt för såväl vår nationella som vår internationella förmåga att undsätta isolerad personal i en högre konfliktnivå. Denna typ av grundläggande förbandsutbildning är svår att skapa i Sverige.

Vi tackar EPRC och Ungern för en väl genomförd övning samt svenskarna på HAW för gott stöd!

Michael Höglund
F 17
Bitr OPR och kontingentschef för Flygvapnet

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *