På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Helikopterenhet på insats

flygvapenbloggen

Hkp15 på Johan de Witt

Det är nu två månader sedan vi lämnade Sverige för att installera oss på det nederländska fartyget Johan de Witt. Vi har varit till sjöss i drygt sex veckor med första hamnstoppet i Muskat förra veckan. Våra uppgifter har hittills varit att övervaka sjötrafiken i den rekommenderade trafikzonen in och ut ur Adenviken samt spaning mot fisket och särskilda delar längs Somalias kust.

Helikopterenheten (HE) är delaktig i alla delar av uppdraget; underrättelseinhämtning, planering, genomförande, efterbearbetning och delgivning av resultat. HE är egentligen tre delar, en Underrättelsecell (UND), en Flygstyrka (FS) och en Helikopterunderhållspluton (Hkpuhplut). UND är helt integrerad med fartygets Undenhet och jobbar för hela fartyget och tillsammans med styrkehögkvarteret. FS är integrerad med en nederländska helikopter (NH90) i en Flygenhet med gemensamt planeringsrum och gemensamma briefingar ungefär som på en division hemma. I hangaren är det också integrerat mellan plutonerna så till vida att det är gemensamma utrymmen men materielen och verktygen är naturligtvis skilda åt.

 Verksamheten planeras normalt tre dagar i förväg, under den tiden förbereder UND ett underrättelseunderlag samt vad flygpasset syftar till och vilka frågor man vill ha besvarade. En timme innan start hålls Flightbrief med besättningen och fartygschefen har i och med det givit order att passet ska genomföras. Besättningen gör sin slutliga planering, tar med sig vapen, kamera och övrig utrustning som ska med.

Under tiden har Hkpuhplut klargjort helikoptern och rangerat ut den från hangaren till helikopterdäck. Därefter tar de på sig heltäckande klädsel inklusive hjälm och flytväst för att vara Flight Deck Crew (FDC), d.v.s. de som lossar surrningarna innan helikoptern ska lyfta. De genomför också första släckinsats om en olycka skulle inträffa. Samma procedur gäller när helikoptern kommer in för landning, en Flight Deck Officer vinkar ner helikoptern på rätt plats och styr FDC så att de spänner fast helikoptern vid rätt tillfälle innan motorerna stängs av. Under flygpasset hinner teknikerna med ett parti Kille i hangaren om det inte pågår underhåll på den andra helikoptern.

DSCF0044

C Hkpuhplut, Björn Lundström, tycker att den dagliga tjänsten är i stort som hemma fast den är koncentrerad till det som är helikopterunderhåll. ”Det som skiljer mot hemma då vi fartygsbaserar är att här finns en hangar som väderskydd vilket är en stor fördel. Vi har även en extra helikopter med oss så det är lätt att byta om något är fel, vi har med oss reservdelar och verktyg för att klara de flesta felutfall. Andra skillnader är att här är vi på en annan nations fartyg och har en annan nations helikopter bredvid oss vilket ställer krav på samarbete och lite tålamod. Vi har olika syn på saker men det fungerar mycket bra och det är gott om humor i hangaren”.

Efter passet tar besättningen med sig data som foto, film och flygrutt för att genomföra en genomgång med UND så att underlaget snabbt kan analyseras och eventuellt delges andra enheter. Därefter ska all utrustning vårdas och återställas. Helikoptern ska tankas och tvättas för att hålla saltet borta och sedan rangeras in i hangaren och förberedas för nästa pass.

Vi flyger normalt två pass per dag, tid som inte går åt för flygverksamhetens genomförande ägnas åt idrott i något av de tre gymmen som finns ombord, städning, spela spel, sola eller samlas i mässen och titta på en film.

Per Skantz

C HE ME04

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *