Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.
#TBT, eller Throw-back-Thursday, är ett begrepp som blivit populärt i sociala medier. Idag tänkte jag göra just en #TBT och backa bandet till år 1965. Anledningen är att det igår den 4 mars var på dagen 50 år sedan Flygvapnets och Europas första C-130 Hercules, eller Tp 84 som vi bestämt oss att kalla den för, landade på F 7.
Historien börjar dock redan 1957. Då besökte den blivande Herculespionjären Lars Olausson flygutställningen Le Bourget i Frankrike och intresserade sig för C-130 Hercules. Sju år senare hölls ett sammanträde i i Stockholm, där man diskuterade en ersättare till de befintliga DC-3:or, eller Tp 79, som de kallades, som Flygvapnet vid den tiden opererade. Flera flygplantyper var uppe på bordet och när C-130 Hercules kom upp på agendan var den spontana reaktionen att, – Den är alldeles för stor! Fröet var dock redan sått och efter demonstrationer av Lockheed, bland annat på Barkarby, så beslutades det den 14 december 1964 att kungliga flygförvaltningen skulle hemställa till Kungen om att få hyra en C-130 Hercules. Hemställan bifölls och redan den 4 januari 1965 påbörjade de första som skulle jobba med systemet utbildning i USA. Bland dem var Lars Olausson.
Det var en omfattande utbildning som tog sin början. Den komplexa utbildningen i kombination med att den presenterades på amerikanska med sydstatsdialekt blev en utmaning för många, men personalen uthärdade och i i mitten av februari började flygutbildningen.
Den 1 mars 1965 kvitterades flygplanet med tillverkningsnummer 4039 och resan till Sverige och Såtenäs började för de 11 eleverna, flottiljchefen Folke Barkman, fyra instruktörer från Lockheed samt passagerare från Armén, Marinen och Flygvapnet.
Resan hem till Sverige gick via Bermuda, Azorerna och Lissabon, för att slutligen den 4 mars 1965 avslutas på F 7 Såtenäs.
Väl hemma i Sverige fortsatte utbildningen på Såtenäs med stöd av de fyra Lockheedinstruktörerna såväl på marken som i luften och i slutet av 1965 fattades beslutet att köpa in flygplan 4039, som då blev Tp 84 med flygvapennummer 84001.
Det var den korta historien om hur C-130 Hercules kom till Sverige. Övriga flygplan levererades 1969, 1975 och 1981. Systemet är som bekant i allra högsta grad fortfarande aktivt. För några veckor sedan var man i Mali och stöttade etableringen av den svenska styrkan där och snart ska man dit igen. C-130, eller Tp 84 som vi kallar den har allsedan den 4 mars 1965 varit en riktig arbetshäst och deltagit i både humanitära och militära insatser världen över.
Henrik Gebhardt
informationschef, F 7
Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.
Tack för en trevlig artikel!
Pratade faktiskt om det häromdagen, mamma berättade hur hon stuvade in mig och syskonen i folkvagnen för att möta pappa när de landade.
Jag var bara nyss fyllda 1 år så jag kommer inte ihåg det själv. :-)
/Nina, född Olausson
Riktigt kul att läsa om och pappa är fortfarande stolt över att ha varit med att kvittera ut den första Herculesen!
/Ulla, född Olausson
Jag flög med Herkulesplan ner till Kongo på 60 talet. Vi satt fastspända på dåliga säten efter väggarna och inga öronskydd. Vi stoppade vaddtussar i öronen. Fullt med utrustning mitt i planet. Om jag mins rätt så tog resan till Kongo 24 timmar.
Härliga minnen!
MVH Jan Evertsson
Tillägg - vi, Gustav Röd, med 8 A 32 Lansen mötte vid gränsen och eskorterade "vår" första TP 84 till Såtenäs.
En tid därefter besökte C E 1, general Stig Norén, F 7. Han fick då bl.a. visning av TP 84. C E 1 hade dåligt med tid, "stressad" till smokingmiddag i Göteborg. Den legendariske Chefen för F 7 flygtpgrp kapten Dan Laurell, erbjöd då C E 1 flygtp med TP 84 till Säve. Det skulle spara minst halva restiden för generalen. C E 1 antog detta och C E 1 med sin chefsbil, Opel Admiral, kördes ombord på TP 84. Det bar iväg till Säve som dock hade rött väder, landningsförbud! Retur till Såtenäs! En något ... C E 1, anlände rejält försenad till smokingmiddagen i Göteborg! Tack!
Min Farfar Helmer Scotte var med i leveransen av Lookheed C130 Hercules. Han inspekterade de i Atlanta innan leveransen. De var hans favoritflygplan.
http://www.gotaflygflottilj.se/4-e-divisionen/f-9-kf-tr%C3%A4ffar-genom-%C3%A5ren-2459999