Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

När C-130 Hercules kom till Sverige

Informationschef, F 7

image

#TBT, eller Throw-back-Thursday, är ett begrepp som blivit populärt i sociala medier. Idag tänkte jag göra just en #TBT och backa bandet till år 1965. Anledningen är att det igår den 4 mars var på dagen 50 år sedan Flygvapnets och Europas första C-130 Hercules, eller Tp 84 som vi bestämt oss att kalla den för, landade på F 7.

Historien börjar dock redan 1957. Då besökte den blivande Herculespionjären Lars Olausson flygutställningen Le Bourget i Frankrike och intresserade sig för C-130 Hercules. Sju år senare hölls ett sammanträde i i Stockholm, där man diskuterade en ersättare till de befintliga DC-3:or, eller Tp 79, som de kallades, som Flygvapnet vid den tiden opererade. Flera flygplantyper var uppe på bordet och när C-130 Hercules kom upp på agendan var den spontana reaktionen att, – Den är alldeles för stor! Fröet var dock redan sått och efter demonstrationer av Lockheed, bland annat på Barkarby, så beslutades det den 14 december 1964 att kungliga flygförvaltningen skulle hemställa till Kungen om att få hyra en C-130 Hercules. Hemställan bifölls och redan den 4 januari 1965 påbörjade de första som skulle jobba med systemet utbildning i USA. Bland dem var Lars Olausson.

Det var en omfattande utbildning som tog sin början. Den komplexa utbildningen i kombination med att den presenterades på amerikanska med sydstatsdialekt blev en utmaning för många, men personalen uthärdade och i i mitten av februari började flygutbildningen.

Den 1 mars 1965 kvitterades flygplanet med tillverkningsnummer 4039 och resan till Sverige och Såtenäs började för de 11 eleverna, flottiljchefen Folke Barkman, fyra instruktörer från Lockheed samt passagerare från Armén, Marinen och Flygvapnet.

Resan hem till Sverige gick via Bermuda, Azorerna och Lissabon, för att slutligen den 4 mars 1965 avslutas på F 7 Såtenäs.

Väl hemma i Sverige fortsatte utbildningen på Såtenäs med stöd av de fyra Lockheedinstruktörerna såväl på marken som i luften och i slutet av 1965 fattades beslutet att köpa in flygplan 4039, som då blev Tp 84 med flygvapennummer 84001.

Det var den korta historien om hur C-130 Hercules kom till Sverige. Övriga flygplan levererades 1969, 1975 och 1981. Systemet är som bekant i allra högsta grad fortfarande aktivt. För några veckor sedan var man i Mali och stöttade etableringen av den svenska styrkan där och snart ska man dit igen. C-130, eller Tp 84 som vi kallar den har allsedan den 4 mars 1965 varit en riktig arbetshäst och deltagit i både humanitära och militära insatser världen över.

Henrik Gebhardt
informationschef, F 7

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

5 kommentarer

  • Nina 5 mars 2015 21:47

    Tack för en trevlig artikel!

    Pratade faktiskt om det häromdagen, mamma berättade hur hon stuvade in mig och syskonen i folkvagnen för att möta pappa när de landade.

    Jag var bara nyss fyllda 1 år så jag kommer inte ihåg det själv. :-)

    /Nina, född Olausson

    • Ulla Ericson Nina 9 april 2015 18:36

      Riktigt kul att läsa om och pappa är fortfarande stolt över att ha varit med att kvittera ut den första Herculesen!
      /Ulla, född Olausson

  • Jan Evertsson 5 mars 2015 23:22

    Jag flög med Herkulesplan ner till Kongo på 60 talet. Vi satt fastspända på dåliga säten efter väggarna och inga öronskydd. Vi stoppade vaddtussar i öronen. Fullt med utrustning mitt i planet. Om jag mins rätt så tog resan till Kongo 24 timmar.
    Härliga minnen!
    MVH Jan Evertsson

  • Bert Stenfeldt 7 mars 2015 07:45

    Tillägg - vi, Gustav Röd, med 8 A 32 Lansen mötte vid gränsen och eskorterade "vår" första TP 84 till Såtenäs.

    En tid därefter besökte C E 1, general Stig Norén, F 7. Han fick då bl.a. visning av TP 84. C E 1 hade dåligt med tid, "stressad" till smokingmiddag i Göteborg. Den legendariske Chefen för F 7 flygtpgrp kapten Dan Laurell, erbjöd då C E 1 flygtp med TP 84 till Säve. Det skulle spara minst halva restiden för generalen. C E 1 antog detta och C E 1 med sin chefsbil, Opel Admiral, kördes ombord på TP 84. Det bar iväg till Säve som dock hade rött väder, landningsförbud! Retur till Såtenäs! En något ... C E 1, anlände rejält försenad till smokingmiddagen i Göteborg! Tack!

  • Gustaf Scotte 21 augusti 2015 18:06

    Min Farfar Helmer Scotte var med i leveransen av Lookheed C130 Hercules. Han inspekterade de i Atlanta innan leveransen. De var hans favoritflygplan.

    http://www.gotaflygflottilj.se/4-e-divisionen/f-9-kf-tr%C3%A4ffar-genom-%C3%A5ren-2459999

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *