Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Redo att mönstra på

Louise Levin

I våras fick 3:e helikopterskvadron en förfrågan om vi kunde åka på en mission till Adenviken med Helikopter 15 och basera ombord på ett nederländskt fartyg. Svaret blev naturligtvis ja och där började en resa som blivit krokigare än vi kunde tro. Vi fick ett par veckor på oss innan det var dags för en rekognoseringsresa till Nederländerna för att se fartyget och kontrollera om det skulle kunna fungera. HNLMS Johan de Witt är en så kallad LPD-Landing Platform Dock som kan bära amfibiefartyg med trupp samt upp till sex helikoptrar. Det borde inte vara något problem att placera två Helikopter 15 där men så enkelt var det inte. De flesta helikoptrar som används på fartyg kan fälla rotorbladen för att lätt komma in i hangaren, det kan inte Helikopter 15. Med några centimeters marginal visade det sig dock att vi kommer in. Detta och en mängd andra detaljer var viktiga ingångsvärden för vår fortsatta planering som tog fart efter semestern.

HKP 15 på Carlskrona2

HKP 15 på Carlskrona. Foto: Försvarsmakten

Många trodde att detta var samma sak som ME 02 och 03 då vi baserade på HMS Carlskrona men att basera på en annan nations fartyg kräver mycket analys av regelverk, arbetsmetoder och ansvarsfrågor. Under hösten har detta gjorts och ett MOU (Memorandum Of Understanding) har skrivits mellan länderna. Detaljarbetet för att bland annat kunna sända och ta emot svensk data via Nederländsk transmission till svenska datasystem har varit minst sagt prövande. Ett antal specialutbildningar har genomförts för att vi ska kunna ta hand om vår materiel när vi är borta och inte har svenskt stöd med oss. Vi har även utbildat oss i sjösäkerhet, fartygslandningar, internationella orderverk och juridik samt missionsutbildning som behandlar de omständigheter som råder i Somalia och dess närhet.

Huvudsakliga uppgiften för EU NAVFOR Operation Atalanta är att skydda fartyg som transporterar mat till nödställda i Somalia. Fartygen är utsända av FN inom ramen för livsmedelsprogrammet World Food Programme (WFP). Andra uppgifter är att skydda Afrikanska Unionens sjötransporter till Somalia, övervaka fisket utanför Somalias kust samt avvärja och bekämpa sjöröveri och väpnade rån mot fartyg. Den legala grunden för insatsen utgörs av FN:s säkerhetsrådsresolution 1816 (2008).

Stridsbåt 90

Stridsbåt 90. Foto: Försvarsmakten

Det svenska bidraget, ME 04, består av ett styrkehögkvarter, en amfibieenhet med två Stridsbåt 90 och en helikopterenhet med två Helikopter 15. Styrkehögkvarteret leds av konteramiral Jonas Haggren och den svenska kontingenten, SWECON, leds av överstelöjtnant Anders Åkermark. Helikopterenheten består av en planerings- och underrättelseenhet, en helikopterbesättning och en underhållspluton. Uppgifterna för helikopterenheten blir spaning, identifiering och rekognosering samt stöd åt övriga enheter vid t.ex. bordning och kustnära uppträdande.

Vi är nu utbildade, tränade och samövade och känner oss väl förberedda att ta oss an uppgifterna som väntar. Jag ser fram emot att få leda helikopterenheten i en helt ny roll, baserad ombord på en annan nations fartyg, med en uppgift där vi faktiskt kan bidra och göra skillnad för människor som har det svårt. Den 12:e januari flyger vi ner till Den Helder och mönstrar ombord på HNLMS Johan de Witt.

Per Skantz, Chef helikopterenheten ME 04

Länk till EU Naval Force Operation Atalanta från 2013 där HNLMS Johan De Witt deltog.

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • Stefan Stragnefeldt 11 januari 2015 09:46

    Önskar er alla stort lycka till med detta uppdrag. Ni är fantastiska och kommer fortsätta leverera efterfrågad förmåga i världsklass.

    /Stefan Stragnefeldt
    C Flygskolan

  • Jan Thörnqvist 9 januari 2015 19:14

    Mot bakgrund av vad ni och Hkp 15 levererat tillsammans med HMS Carlskrona under ME02 och ME03 är jag säker på att ert bidrag ombord på HNLMS Johan de Witt kommer att betyda mycket i operation ATALANTA och att ni åter igen kommer att fungera väl i marinoperativ verksamhet. Att ha fartygsbaserad helikopterförmåga tillgänglig ligger högt på önskelistan hos alla örlogsfartyg, inte bara i EUNAVFOR. Jag kommer att följa er verksamhet med stort intresse och önskar er lycka till i ME04.
    .
    Fair winds and folöpning seas + Happy landings!
    .
    Jan Thörnqvist
    Marinchef

  • MagnusB 8 januari 2015 20:52

    Jag antar att det är en flygunderhållspluton som ingår i helikopterenheten och inte en underhållspluton? Ganska stor skillnad...

    Hur som helst, lycka till med uppdraget!

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *