Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Flygvapnet på uppdrag i Mali – FOL MALI

C71TpDiv

”Ani sokoma angata Aerport”. Med några enkla fraser har jag hälsat vår chaufför Kone god morgon och bett honom köra oss till flygplatsen. Att kunna franska i Mali hade varit en stor fördel för oss men vi som saknar kunskapen fick lära oss Bambara, officiella språket i Mali i stället. Folket vi träffat i Mali är fantastiskt vänliga och bjuder på sig själva. Inga sura miner då jag försöker få fram det jag försöker säga. De många möten jag upplevt har resulterat i en viss känsla för folket och miljonstaden Bamako. Min bild av Mali i dag är mycket olik den bild jag hade för några månader sedan. Den nya känslan i kombination med ett väl utfört arbete så har flygvapnets tre veckor i Mali varit fantastiska, nödvändiga, jobbiga, intressanta och lärorika. Förbandet har levererat precis det som efterfrågats och det känns som om vi lämnat efter oss en positiv bild av svenska officerare.

Flygplanen landar

Flygplanen landar

F7 Transport- och specialflygenheten (TSFE) har under knappt tre veckor genomfört ett av kanske många transportuppdrag i Mali. Verksamheten har syftat till att flytta materiel och utrustning från Bamako (Huvudstaden) till Tombouctou så att den svenska styrkan Mali 00 kan påbörja och slutföra byggandet av den Svenska campen som kommer bli Försvarsmaktens basering i Mali för lång tid framöver.

Huvuddelen av styrkan FOL MALI (Forward Operating Location) har bestått av personal från 71. Transportflygdivisionen vilka har flugit två Tp84 (C-130 Hercules) under drygt två veckor. En mindre markstyrka (inkl TSFE stab) på fem personer har sett till att ledning, logistiken och servicen på marken har fungerat bra. För markpersonalen har det inneburit mycket slit i hög värme och med mestadels användande av kroppsspråk. Största delen av arbetet har bedrivits under Afrikas heta sol, kontorsutrymmen, toalett eller skugga har inte varit prioriterade eller ens möjliga. Samverkan med FN (MINUSMA), flygplatsen och portugisiska flygvapnet är något som hanterats medan flygplanen varit i luften.

Keyloader

Keyloader

Besättningarna har tillsammans med flygterminalplutonen från Försvarsmakten slitit med att få lasten in och ut ur flygplanen. En Tp84 är ett fantastiskt transportflygplan men det är inte särskilt effektivt utan en effektiv stödorganisation. Det behövs kompetent personal i och utanför flygplanet. Det krävs också rätt utrustning och rätt utbildning (key-/cargoloader, teleskoplastare, paletter, gaffeltruck etc.). Att skada ett flygplan får stora konsekvenser både för flygbesättningen och markpersonalen. Några mister sin skjuts tillbaka och några får ingen utrustning.

Fullt i lastutrymmet

Fullt i lastutrymmet

Under mina år som divisionschef så är det för mig första gången som vår Tp84 fått jobba optimalt. Vårt svenska, taktiska transportflyg har fått genomföra verksamheten precis på det sätt taktiskt transportflyg är lämpat/skapat för och det med bästa möjliga support. Detta gör att personalen är motiverade och jobbar hårt med ett tydligt fokus -flytta ett berg av last (hundratals ton) från en stor, säker flygplats till ett taktiskt flygfält. På varje ände har svensk trupp skött av- och pålastning. Tp84 har flugit 1-2 timmar för att leverera last till militär personal i fält. Varje last har innehållit vital utrustning och materiel för att markförbanden skall kunna lösa uppgiften på plats – tak över huvudet, mat, vatten och skydd. Mot slutet har det levererats duschmöjligheter, elverk och kylaggregat. Det har varit oerhört givande och varje dag har inneburit ett kvitto på att vi har gjort skillnad.

Tombouctou

Tombouctou

Inte bara öken

Inte bara öken

Mali är flodhästarnas land. Engelska ordet för flodhäst kommer från Bambara – Hippopotam (enligt vår chaufför). Folket är glatt och Bamako är en snabbt växande miljonstad. Men Mali är också ett land i konflikt och det finns hot både på marken och mot luften. Besättningen är utbildad för detta och har lång erfarenhet av liknande verksamhet i bl.a. Afghanistan och Afrika. Inget i Mali går fort eller smidigt. Verksamheten bygger mkt på personliga kontakter och det gäller att ha stort tålamod. Den höga värmen gör också att det är dumt att ha bråttom.

Köttmarknad

Köttmarknad

Vacker natur

Vacker natur

När jag skriver detta ligger vi 6.000m över Senegal och vi hoppas kunna flyga den sista sträcka från Sevilla, Spanien som ett förband (rote). Efter ytterligare en väl genomförd insats i världen är känslan att komma hem alltid härlig. Nu återstår förhoppningsvis bara avrustning, 7 dagar av malariatabletter samt ”lite” redovisning i PRIO.

”Eniche Mali” – Tack Mali för denna gång!

Uppdatering!

Strax efter mörkrets inbrott flyger vi in över spanska sydkusten. Vädret är vackert och det känns skönt att höra europeiska flygledare med radartäckning och bra radioapparater igen. Vi såg fram emot spanska Tapas och en god natts sömn i Sevilla. Så blev det inte! När vi landar ca en timme efter det första flygplanet så ser vi att de står kvar på rampen, är kvar i flygplanet och bevakas av en polisbil. Två timmar senare har vi screenats för ebola av två mkt stressade läkare som körts in från Sevilla sjukhus. Förvirringen var total och stundvis var platsen kring flygplanen fylld av bilar. Jag förstår spanjorerna även om det inte var detta vi förväntat oss vid hemkomst till Europa.

Välkommen hem!

Välkommen hem!

Snart landar vi på F7 Såtenäs och skall avrustas och få Ebolainformation. Som anekdot så gick värmen i lastrutrymmet sönder halvvägs hem så passagerarna fick ta på sig vinterkläderna och turas om att komma upp till cockpit och värma sig. Omgivande luft är ca -35 grader så cargoutrymmet höll ca 5 grader. Kontrasterna mot Afrika är stora!

Övlt Per Carlemalm

C FOL MALI samt chef för Sveriges bästa flygdivision.

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

6 kommentarer

  • C71TpDiv 3 december 2014 18:51

    Tack så mkt!
    Det är viktigt att både vara en del av vårt nationella försvar och skapa möjligheter för att hjälpa människor utomlands.
    "Både och" stämmer bra då det gäller verksamheten kring våra transportflygplan.
    Ingen hade varit gladare än jag om nyttan av våra resurser tydliggörs så att vi på bästa sätt får göra skillnad på kort och lång sikt.

  • Dr Blå 1 december 2014 22:03

    Tp 84 besättningarna gör det igen!
    Denna resurs är en förutsättning för övriga Försvaret.

    Var försiktiga, som alltid.

    Dr Blå

  • FIP 21 november 2014 19:13

    Många tack "ramjet".....
    Ett fantastiskt gäng som var där

  • C71TpDiv 21 november 2014 16:45

    Tack så mycket Åke för att du tar dig tid att skriva några rader. Det ÄR ett fantastiskt flygplan med mycket erfarenhet. Likaså är divisionen erfaren och fortfarande sugen på nya uppdrag. Det vore kul om du eller någon annan hade några bilder på hur det såg ut vid dessa uppdrag för 40 år sedan. Jag lägger då upp dom har så att alla kan se och häpnas/glädjas.
    Mvh
    Per

  • Åke Söderberg 21 november 2014 14:20

    1974. Redan då Sveriges bästa division flög ett antal uppdrag till Timbuktu, Ougadogo, Gorom-Gorom Niamey m.fl platser med basering i Liberia.Franska språkkunskaperna var redan då och tydligen även nu bristfälliga.
    40 år mellan uppdragen med samma fantastiska flygplan men generation mellan besättningarna.
    Åke 87+

  • "ramjet" 19 november 2014 19:49

    Härligt Per o "well done" alla!!! Är inte förvånad.....

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *