Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Flygterminalförmågan roterar i Afghanistan

Louise Levin

IMG_4159_ftp_fs27_fs28-1500px

Emil Dahlström och Fredrik Dunder, FS 27, tillsammans med sina efterträdare Stefan Lindqvist, Emil Wester och Ivan Wejdell, FS 28.

Handover/Takeover mellan FS 27 och 28, för Air Cargo Specialistsoldater ur 254.Flygterminalpluton är sedan ett par veckor färdig. Flygterminalplutonsoldaternas uppgift består främst av att bygga och förbereda fraktlaster för flygtransport samt på- och avlastning av flygfarkoster på Camp Marmals flygplats, Mazar-e-Sharif, Afghanistan. Stor vikt läggs vid benämningen flygfarkost.

– Det handlar inte enbart om flygplan utan också om helikoptrar som ska lastas med frakt, berättar Ivan Wejdell, soldat på flygterminalplutonen i Uppsala.

Att jobba med andra nationer
Veckorna för de nyanlända soldaterna har bestått av att lära sig de fordon, flygfarkosttyper och rutiner som är formade av den tyska flygterminalgruppen Luftunschlagzug (LUZg). Emil Wester, F 21 Uppsala berättar;

– Det handlar om tyska motsvarigheter till svenska lastningsfordon som vi ska lära oss att köra, regler specifika för flygplatsen som måste följas och rutiner för utländska flygfarkoster som vi är mindre vana vid.

IMG_4006_ed_iw-900px

Emil Dahlström (FS 27) instruerar Ivan Wejdell (FS 28).

Air Cargo-soldaterna beskriver deras första tid i Afghanistan som utmanande men samtidigt givande och rolig. All utbildning och vägledning har letts av personal ur den tyska LUZg-gruppen samt de två Air Cargo-soldaterna ur FS 27 som ska rotera hem i dagarna.

Sätta kunskaperna på prov
De nya soldaterna fick ett inofficiellt praktisk prov innan de fick ta över arbetet på flygplatsen från sina företrädare. Provet bestod av ett komplett mottagande av en tysk Airbus A310 med förberedelse, avlastning och pålastning. Detta utan något stöd av sina företrädare.

IMG_4202-last_ty_A310-900px
IMG_4201-sl_iw-last_a310-900px
Emil Wester, Stefan Lindqvist och Ivan Wejdell lastar en tyska Airbus A310.

Fredrik Dunder, FS 27, godkände genomförandet;

– Jag känner mig otroligt bekväm med att överlämna ansvaret till våra grabbar i (FS)28:an. De kommer klara sig själva alldeles galant.

Efter detta tog Air Cargo-soldaterna ur FS 28 över ansvaret för det svenska bidraget till flygterminalförmågan på Camp Marmal för resten av året samt våren 2015.

Vicekorpral Stefan Lindqvist (254.Flygterminalpluton, F 21, Uppsala) – Numera Mazar-e-Sharif, Afghanistan.

Flygterminalförmågan tillhör flygvapnet och återfinns vid F 21:s 25:e flygbaskompani i Uppsala. Flygterminalplutonen bidrar med denna efterfrågade förmåga i FS-styrkorna i Afghanistan och även i Mali 00.

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *