Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Verklighetsnära taktikutveckling av JAS 39 i England. MEATBALL ur en pilots perspektiv.

Mats Gyllander

Bilden är från Henriks HMD-kamera (Helmet Mounted Display) och visar en Typhoon i siktet.

Bilden är från Henriks HMD-kamera (Helmet Mounted Display) och visar en Typhoon i siktet.

Den fjärde dagen på samövningen ”MEATBALL-14” påbörjas med en genomgång med mina motståndare. Jag ställs ensam i min JAS39 Gripen mot en rote Typhoon från 41:st Test and Evaluation Squadron, utrustade med 4 ASRAAM’s (Advanced Short Range Air to Air Missile, värmesökande robot) och 4 AMRAAM’s (Advanced Medium Range Air to Air Missile, radarrobot) var. Deras enda uppgift är att få bort mig från himlavalvet.

Hotet kan låta övermäktigt med tanke på att alla får manövrera sina flygplan ut till gränsen med enda begränsningen att inte skjuta förrän vi passerat varandra i luften. Med andra ord simulerar vi att vi inte sett varandra innan mötet, en så kallad pop up group innanför visuellt avstånd.

Vi gör detta för att testa vår förmåga till närstrid mot flera och prestandaöverlägsna mål. Detta i en miljö där jag inte har haft möjlighet att upptäcka motståndaren med radar eller fått invisning mot fienden med hjälp av stridsledning. Detta scenario skulle kunna vara mycket möjligt i en svårt störd miljö med en degraderad stridsledningsförmåga och en reducerad möjlighet att bedriva luftövervakning.

Jag har dock en fördel! Jag har på mig en HMD, Helmet Mounted Display och tillsammans med mina 4 IRIS-T (Infra Red Imaging System–Thrust vectoring, värmesökande robot) under vingarna kan jag avfyra robotar på nästan allt inom min synvidd. Problemet är att jag inte kan se bakåt och möter jag två flygplan som har en så grym manövreringspotential som Typhoon så handlar det om sekunder innan någon av dem får in mig i sitt sikte och med dagens vapensystem så har jag då mycket liten chans att överleva.

Min enda chans är att få på mitt sikte så snabbt som möjligt på en av dem, avfyra och därefter byta mål för att försöka göra samma sak mot den andra.

Vi startar ut från RAF Coningsby och sätter kurs mot Nordsjön och väl inne i övningsområdet så delar vi upp, Typhoon mot Gripen. Nu gäller det! Jag vänder tillbaka mot jakten på ca 25 miles och låser på med radarn. Jag ser att min radarvarnare indikerar anflygande fiender och låter mitt telekrigssystem system jobba för fullt för att störa ut motståndarens flygplanradar.

Britterna kommer ut ur molnöversidan och vi möts i en närmandefart på över 1100 knop och jag låter mina motmedel spruta ur flygplanet (simulerat av övningstekniska skäl) för att undvika pålåsning av ASRAAM’s IR-målsökare.

Maxsväng mot det ena målet, hjälmen känns som den är gjord av bly. Jag hinner inte med, byter sväng och hittar den andra stigande vertikalt för att omsätta sin energi i höjd. Han står still på himlen och får snabbt en IRIS-T i sällskap. Svängväxlingen tillbaka, efter att jag själv gått över i vertikalen gör att jag tar en otroligt stor vinkelförändring tillbaka mot det första flygplanet. Det innebär att jag tappar all energi och missar jag nu så är jag en vingklippt fågel.

Långt ut i periferin hittar jag honom, jag vrider ut huvudet till max och får på siktet men ingen ton. Av övningstekniska skäl bär jag bara en robot och den sitter i denna manöver på fel sida av flygplanet och målsökaren är skuggad av flygplankroppen. Jag fortsätter manövern i en roll med flygplanet inverterat och målsökaren hittar då målet. Striden är över på 9 sekunder. Men vi fortsätter kontakten för övningen skull och i det fall robotarna missar så måste jag kunna följa upp med ytterligare robotskott och eventuellt även med automatkanonen.

Inför övningen har vi naturligtvis diskuterat olika möjligheter att överleva denna typ av strid och vi provar oss fram metodiskt för att hitta den taktik som ger oss de bästa förutsättningarna för att komma till första skott.

Erfarenheterna tar vi med oss i form av taktiska anvisningar och reglementen för IRIS-T tillsammans med HMD och även för systemåtermatning. Allt för att utveckla systemen och få dem att ge oss än bättre förutsättning att vara snabbast och bäst, vilket är det enda som gäller i denna typ av verksamhet. Förutom den operationella evalueringen så är metoderna också extremt viktiga och utbildningen och mängden av träning är även här accentuerad då alla misstag leder till katastrof.

Introduktionen av HMD med anvisningar och utbildningspaket samt TTP (Technics, Tactics and Procedures, JAS39 taktikreglemente) kommer till insatsdivisionerna under det kommande året och kommer att ge en ökad förmåga och möjlighet till överlevnad för våra luftstridskrafter.

Mj Henrik ”MONSTER” Lahti
DC TU JAS

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Johan 7 juni 2014 07:14

    Mycket trevlig läsning!

  • Jan Burman 7 juni 2014 09:50

    Mycket intressant och vad det verkar realistisk övning. I vad tycker du att dit minst sagt utsatta läge skulle förbättras med kommande E modell. Sedan om du kan av sekretesskäl, vem svängde bäst av de två kontrahenterna. Svänger Rafale bättre eller sämre än dessa två?
    JB

  • Johan K 7 juni 2014 13:24

    Mkt intressant och målande. Skulle gärna höra något mer om separation, vektorer och positioner under de kritiska sekunderna efter merge. Av beskrivningen verkar motståndet ha agerat något saktfärdigt/defensivt?

  • Mattias Hansson 8 juni 2014 19:38

    Jan och Johan. Tack för era frågor. Utvecklingen går hela tiden framåt, därför är det avgörande för oss att få samverka med andra. Denna gång våra engelska kolleger. Det ger oss en möjlighet att värdera våra förmågor mot ett annat, mycket potent flygsystem, Typhoon i detta fall. JAS39E är ett system som kommer att ge oss högre prestanda inom flera områden och som ger oss möjlighet att följa med i utvecklingen. Av sekretessskäl kan jag inte kommentera era övriga frågor men uppskattar att ni är intresserade och vill veta mer.
    Mattias Hansson
    C TU Flyg

  • christian christensen 11 juni 2014 01:30

    Vad roligt att denna samverkan var möjlig mellan Sverige och England.

    Läste någonstanns att Gripen var i samma positition som F22 mot fi i Nellis.

    Har Gripen haft möjlighet till liknande samverkan som här, mot Raptor, eller Rafaele ?

    Hur är det internationella intresset för den här typen av samverkan ?

    MVH
    Christian

  • Fredrik 11 juni 2014 09:25

    Hade piloterna i typhoon också HMD ? Eller tolkade jag texten rätt att det var din fördel gentemot de två?

  • Mattias Hansson 12 juni 2014 08:25

    Christian & Fredrik, tack för frågorna. Även Typhoon flyger med HMD av samma typ som vi använder.
    Gripen har i olika sammanhang övat med ett flertal andra flygsystem. Detta är dock det första större utbyte som genomförs i TU regi och med en utländsk TU-organisation. Vi planerar för fler motsvarande utbyten framgent.
    Mattias Hansson
    C TU Flyg

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *