F 17 ”öppnade” sina grindar första gången 1944. Det var då som flottiljen officiellt invigdes. Kung Gustav V överlämnade fanan till förste flottiljchef som var överste Torsten Rapp. När grindarna öppnades var det redan 1000-tals med besökare som vällde in på utställningsområdet. Väl där möttes besökarna av diverse markutställningar och Marinens musikkår som spelade fint.
Flottiljchefen, överstelöjtnant Magnus Liljegren öppningstalade och flygdagen var igång.
Vädrets makter stod på vår sida och solen lyste från en klarblå himmel. Senare på dagen drog det in lite höga moln som gjorde att de moderna flygplanen syntes i bra kontrast.
Temat för flygdagen var F 17 70 år. Detta skulle spegla utvecklingen från propellerdrivna flygplan till dagens moderna jetflygplan. Flyguppvisningen började med härliga Ö1, Tummelisa. Det fortsatte med Sk 16, Mustang och Spitfire. Vad härligt att kunna njuta av ljudet en flygdag. Helikopterflottiljen var naturligtvis även representerad med sina helikoptrar. Flyguppvisningen fortsatte hela dagen med ett uppehåll vid lunchtid.
Efter lunchuppehållet började det nå upp i moderna tider där jetdriften dominerade.
Hela dagen har besökarna kunnat gå och titta på de olika markutställningarna. Där fanns allt från obemannade flygfarkoster, UAV, stridsfordon 90, Hemvärnet SK 60 simulator till hoppborgar för de minsta.
Slutklämmen var öronbedövande och fantastiskt med AJ 37 Viggen, F 18 och sist, och faktiskt i det här fallet, minst, JAS 39 Gripen med Martin Hansson bakom spakarna.
Några besökare dröjde sig kvar för att slippa de värsta köerna och titta lite mer på markutställningarna.
Med vemod skriver jag – flygdag ”F 17 70 år” är slut. Totalt bedömdes att 40 000 personer hade hittat hit och kunde njuta av en fantastisk flygdag.