Finska Ro Ro fartyget ”Mimer” genomförde materieltransporten från Bodö till Keflavik. Stundtals under mycket hård sjö. Foto: Michael Åkerberg/Försvarsmakten
Tre dagar in i övningen kommer här en kort rapport från Island. IAM 2014 har fokus på att främst träna finska, svenska och norska flygstridskafter i gemensamma luftoperationer. Flygövningen startade i måndag den 3 februari och pågår till den 20 februari med momentövningar. Genom att övningen bedrivs från flygplatsen på Keflavik så har också mycket kraft gått åt till förberedelser. Logistik och deployering har övats innan. Deployeringsfasen startade i mitten av december av tyngre materiel som via landsvägen gick till Bodö för att sedan gemensamt med norsk och finsk materiel transporteras via ett fartyg till hamnen i Keflavik. Trots att övningen precis har börjat arbetar förbandet redan med planering och förberedelse av redeployeringsfasen som kommer påbörjas den 21 februari för att vara klar i början av mars.
Den svenska kontingenten består av 212.stridsflygdivisionen med MSE, delar ur TSFE, delar av 21 och 22 flygunderhållskompaniet, luftbevakare och flygstridsledare från LSS i Luleå, delar av 231 och 241 flygbassäkpluton, 232 sambandstroppen och en förbandsledning inklusive sjukvård. Vidare har vi stöd med personal från LedR och F 17 avseende förbandstransportledare. Beroende på de särskilda förhållandena på basen har vi också med oss en fälthållningsledare och en räddningsledare (insatsledare) från 2 Fbasbat. Totalt med förbandsledning så uppgår kontingenten till ca 100 pers.
Hittills har sju flygpass genomförts, varav två i mörker. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Övningens målsättningar är:
(1). Fortsatt integrering av våra förband inom ramen för Nordefco och PFP-samarbetet med syfte att kunna möta framtida säkerhetsproblem och utmaningar.
(2). Maximalt övningsutbyte med tyngdpunkt på logistik förutom det flygoperativa.
(3). Utveckla interoperabilitet inom ramen för Natostandard.
(4). Öva gemensamma kommunikationsrutiner och dess interoperabilitet.
(5). Använda gemensamma sensorer samt skapa och nyttja en gemensam lägesbild.
Övningsupplägget innebär att vi jobbar i ett common joint concept tillsammans med både deltagande länder och värdnationen, Island. Detta kan ses som ett ytterligare steg i utvecklingen i samarbetet med våra partnerländer och även en utveckling av CBT (Cross Border Training) konceptet.
Flygverksamheten pågår nu för fullt med två till tre pass per dag där vi oftast flyger med fyra gripenplan åt gången.
Svenske fälthållningsledaren David Jacobsson inspekterar banstatus. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Den fälthållningsledare vi har med oss är viktig då vi levererar underlag avseende banstatus. Framförallt då banorna sandas i normalfallet för halkbekämpning vilket vi inte gör på grund av risken att få skador på flygmotorerna.
Vidare är vädret extremt omväxlande med ofta mycket kraftiga vindar kombinerat med snö eller regn vilket är utvecklande för förbandet att hantera både för piloterna och markpersonalen. I måndags hade vi som exempel 24 m/s i vindbyarna.
Övningen präglas också av ett mycket gott samarbete mellan både de deltagande länderna och Island som värdnation. Samarbetet underlättas också av den täta grupperingen.
VIP-besöken är många och att det märks att övningen väcker stort intresse både på Island och internationellt.
Avslutningsvis kan sägas att det märks påtagligt att vi genomför denna övning inom ramen för de nordiska länderna då samarbetet präglas av öppenhet och en vilja att lösa ut de utmaningar som kommer upp efter hand.
Per Källgarn
Kontingentschef 1 IAM2014 på Island