Redan innan jag började på Transport och Specialflygenheten (TSFE) för knappt ett år sedan hade jag konstaterat att denna enhet måste vara Försvarsmaktens mest insatta insatsförband. Den känslan har därefter bara förstärkts. Oftast får de som ger sig iväg på olika missioner runt om i världen uppmärksamhet i olika former men det behövs så många fler för att insatsen skall fungera.
Här följer ett bildkollage med temat hur det ser ut här hemma samtidigt som vi har en maskin på uppdrag av MSB i Filippinerna, en på väg hem från Filippinerna, en har just lämnat mot en längre stationering på Cypern för FN-uppdrag, utbildning av nya styrmän i norra Sverige och Norge och pågående underhållsarbete osv.
Gick en runda i byggnad 86 med kameran och vill visa detta med ett bildkollage. I kollaget är det många som inte kommit med och alla behövs för att få maskineriet att fungera.
Jag tänker bland annat på allt stöd från övriga delar av flottiljen men även många delar av TSFE. Klarerarfunktionen Då jag jobbar på den funktionen kan jag inte låta bli att berätta lite vad vi gör.
Funktionen omfattar sex personer där någon alltid är i tjänst när flygning genomförs. Detta kan vara som idag när vi har en maskin på Filippinerna och en i Hemavan så vi jobbar på mycket udda tider med tanke på att Filippinerna ligger sju timmar före oss.
Jobbet innebär att vi innan en flygning planerar och beställer det en besättning behöver vid olika mellanlandningar. Logi, tankning, transporter till och från hotell, öppethållning av flygplatser samt färdplanering ingår i uppgifterna. Vi kommunicerar med besättningarna via krypterad HF-radio.
Text och foto: Håkan Brandt