På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Flygvapnet 87 år!

flygvapenbloggen

Idag, måndag den 1 juli 2013 fyller Flygvapnet 87 år. Det är en mycket erfaren och vital 87-åring vi talar om – ett av världens främsta flygvapen i sin storleksklass. Utan att ge någon omfattande historielektion kan man konstatera att organisationen och verksamheten har genomgått en fantastisk utveckling under dessa år. Det gäller inte minst den teknikutveckling som skett. Där har Flygvapnet inte bara följt utvecklingen utan i allra högsta grad varit med och drivit utvecklingen framåt. Det har varit möjligt tack vare välutbildad personal samt en inhemsk flygindustri som ur ett internationellt perspektiv legat bland de främsta.

FV hemsida

Flygvapnet – 87 år!

Beslutet om ett självständigt flygvapen fattades den 2 juni 1925 och den 1 juli samma år utnämndes K.A.B. Amundson till försvarsgrenens första chef, en befattning han hade till 1931. Han fick således ett år på sig att förbereda sammanslagningen av arméns och marinens respektive flygväsenden. Detta skulle visa sig vara en ganska tuff uppgift där försvarsgrenstänkande och prestige gjorde sig tydligt påmind. Ett exempel på den initiala resurstillgången var att årsanslaget var cirka sex miljoner kronor. Ett annat är att flygplanparken den 1 juli 1926 bestod av drygt 200 flygplan. En salig blandning av utländskt och inhemskt tillverkade flygplan i mycket varierande skick. Mer om det finns att berätta och läsa om. Läs gärna ”Att flyga är att leva – Flygvapnet 1926-1976” (Norrbohm & Skogsberg).

Det finns mer att fira denna idag. För 50 år sedan, den 1 juli 1963 övergick Norrbottens flygbaskår att bli Norrbottens Flygflottilj, F21. Flottiljen kommer att uppmärksamma detta senare i sommar med en familjedag på Kallax, lördag den 24 augusti.

F21

Norrbottens Flygflottilj, F21 – 50 år!

Ett annat jubileum står Flygskolan på Malmen för. Det är idag 10 år sedan flygutbildningsverksamheten etablerades i Linköping. Detta var ett resultat av nedläggningen av F10 i Ängelholm där Krigsflygskolan fanns och nedläggningen av F16 i Uppsala där GTU (Grundläggande Taktisk Utbildning) genomfördes.

lss_flygskolan_dekal

LSS Flygskolan – 10 år!

Om Svea Flygflottilj, F8 Barkarby, funnits kvar hade vi idag firat flottiljens 75-års dag. Även Bråvalla Flygflottilj, F13, samt Upplands Flygflottilj, F16, hade haft sina bemärkelsedagar om de funnits kvar. Det är idag 70 år sedan de flottiljerna sattes upp. F8 lades ner 1974, F13 lades ner 1994 och F16 2003.

Som sagt: mycket att uppmärksamma, komma ihåg och reflektera kring. Personligen är jag av uppfattningen att vi har mer att göra då det handlar om ceremonier kopplade till vår historia. Jag påminns ofta om det och tar med mig intryck från de besök jag gör hos flygvapen i andra länder. Tillsammans med bland annat flottiljchefer och deras informationsansvariga kommer vi att försöka utveckla rutinerna för att uppmärksamma viktiga händelser i Flygvapnets historia.

Idag nöjer jag mig med att uppmärksamma jubilarerna Flygvapnet, F21 och Flygskolan samt skänker en tanke åt de verksamheter som nämns ovan och som utgör viktiga hörnstenar i vår utveckling.

Gratulerar på bemärkelsedagen – Hipp hipp hurra!

Micael Bydén/ Flygvapeninspektör

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

11 kommentarer

  • Emil Lindberg 2 juli 2013 00:09

    Den 29 juni var det 50 år sedan den första prototypen till Saab 105 (a.k.a SK 60) flög för första gången.
    Det är första gången i Flygvapnets historia som en svensktillverkad militär flygplanstyp firar 50 år i luften och fortfarande är i aktiv tjänst. I år har det skolat blivande flygförare i 46 år.
    I slutet av året kommer en över 200 sidor tjock bok om Saab 105 att utges av Svensk Flyghistorisk Förening.

  • janka 2 juli 2013 00:49

    Fakta fel: F8 lades ner 1973

    • FVI janka 2 juli 2013 07:33

      Janka
      Mitt fel och jag har korrigerat året. Enligt de uppgifter jag har tillgång till skall året vara 1974 för F8 nedläggning.
      Däremot är det 30 år sedan Västmanlands Flygflottilj F1 lades ner (30 juni 1983).

  • Tommy Unnebäck 2 juli 2013 17:58

    Hej! Vad gäller F21s ålder 50 år?. Jag var med när F21 fyllde 50 år. Skall det vara 60 år? Minns när grupp 37 Viggen, gruppchef överste Frank Fredriksson kom mot publiken och det blev en split up. Att det tunga planet var så graciöst i luften imponerade på mig. Slut.

    • FVI Tommy Unnebäck 2 juli 2013 20:00

      Tommy
      50 år skall det vara. Läs gärna F21 egen text på:
      http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Norrbottens-flygflottilj-F-21/Nyheter/Jubilaren-blickar-framat/

      • Tommy Unnebäck FVI 2 juli 2013 21:14

        TACK 50 år! Jag ger mig!//TU

  • Tommy Unnebäck 2 juli 2013 18:17

    1983 omskolade översten Frank Fredriksson Urban Gul samt senare Urban Blå från 35 Draken till AJS 37 Viggen. GRATTIS 30 år!

    Urban gul finns ej i dag men UGGLOR PÅ JAKTHUMÖR finnes. Div. märket var en FJÄLLUGGLA. Slut

  • Emil Lindberg 6 juli 2013 11:52

    Nähä, ingen respons avseende Saab 105...

    Är FM ens medvetna om detta jubileum?

    Det framgår ju knappast av hemsidan eller FV-bloggen...

    • FVI Emil Lindberg 7 juli 2013 19:50

      Emil
      Jo då, vi är medvetna om 50-års jubileet av Saab 105/SK60. Jag vet att såväl Saab som Flygvapenmuseum har uppmärksammat det. SK60 är väl värd att lyfta fram som en av FV trotjänare och som varit en förutsättning för stridskraftens försörjning av piloter, precis som du uttrycker i din tidigare kommentar.

      Som jag antyder i inlägget så anser jag att vi har mer att göra då det handlar om ceremonier och rutiner för att uppmärksamma händelser, milstolpar och prestationer. Vi jobbar med det och jag tycker att vi blir bättre, men det finns fortfarande en del att utveckla. Din kommentar är ett exempel på det.

      Jag har inför i innevarande år fått hjälp av Lennart Berns som på ett förtjänstfullt sätt sammanfattat de allra flesta av de jubileum vi passerar under året. Jag har redan fått ett underlag för 2014 vilket vi har anledning att återkomma till. Jag konstaterar att 50-års jubileet av SK60 finns med i underlaget för 2013.

      Mvh Micael Bydén

  • Emil Lindberg 8 juli 2013 11:01

    Tack för svar.

    Ja, nu är ju jubileumsdagen förbi. Annars hade en formationsflygning av Flygs - med SK 60 – kanske varit passande. Eller varför inte en specialmålad SK 60? ;-)
    Men kan kanske hoppas på en artikel i Försvarets Forum, eller en "eftersläntare" på Försvarsmaktens hemsida eller här på bloggen.

    Om man söker efter jubileer kan man leta i dokument på följande adress, vilket Lennart Berns nog nyttjar en hel del http://www.flyghistoria.org/flygdata.htm

    Här kommer några jubileer så där på rak arm:
    2013: Saab 105 50 år i luften, JAS 39 25 år i luften
    2014: C-130 Hercules 60 år i luften, F 17 / F 14 / F 20 70 år
    2015: TP 84 50 år i Flygvapnet, F 15 70 år
    2016: Flygvapnet (och F 1 / F 2 / F 3 / F 4 / F 5) 90 år, SK 60 50 år i Flygvapnet, JAS 39 20 år i Flygvapnet, F 18 70 år

  • Emil Lindberg 17 juli 2013 12:55

    Tack för att ni nu har uppmärksammat jubilaren
    http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2013/07/13/sk60saab-105-50-ar-i-luften-2/

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *