Idag, måndag den 1 juli 2013 fyller Flygvapnet 87 år. Det är en mycket erfaren och vital 87-åring vi talar om – ett av världens främsta flygvapen i sin storleksklass. Utan att ge någon omfattande historielektion kan man konstatera att organisationen och verksamheten har genomgått en fantastisk utveckling under dessa år. Det gäller inte minst den teknikutveckling som skett. Där har Flygvapnet inte bara följt utvecklingen utan i allra högsta grad varit med och drivit utvecklingen framåt. Det har varit möjligt tack vare välutbildad personal samt en inhemsk flygindustri som ur ett internationellt perspektiv legat bland de främsta.
Flygvapnet – 87 år!
Beslutet om ett självständigt flygvapen fattades den 2 juni 1925 och den 1 juli samma år utnämndes K.A.B. Amundson till försvarsgrenens första chef, en befattning han hade till 1931. Han fick således ett år på sig att förbereda sammanslagningen av arméns och marinens respektive flygväsenden. Detta skulle visa sig vara en ganska tuff uppgift där försvarsgrenstänkande och prestige gjorde sig tydligt påmind. Ett exempel på den initiala resurstillgången var att årsanslaget var cirka sex miljoner kronor. Ett annat är att flygplanparken den 1 juli 1926 bestod av drygt 200 flygplan. En salig blandning av utländskt och inhemskt tillverkade flygplan i mycket varierande skick. Mer om det finns att berätta och läsa om. Läs gärna ”Att flyga är att leva – Flygvapnet 1926-1976” (Norrbohm & Skogsberg).
Det finns mer att fira denna idag. För 50 år sedan, den 1 juli 1963 övergick Norrbottens flygbaskår att bli Norrbottens Flygflottilj, F21. Flottiljen kommer att uppmärksamma detta senare i sommar med en familjedag på Kallax, lördag den 24 augusti.
Norrbottens Flygflottilj, F21 – 50 år!
Ett annat jubileum står Flygskolan på Malmen för. Det är idag 10 år sedan flygutbildningsverksamheten etablerades i Linköping. Detta var ett resultat av nedläggningen av F10 i Ängelholm där Krigsflygskolan fanns och nedläggningen av F16 i Uppsala där GTU (Grundläggande Taktisk Utbildning) genomfördes.
LSS Flygskolan – 10 år!
Om Svea Flygflottilj, F8 Barkarby, funnits kvar hade vi idag firat flottiljens 75-års dag. Även Bråvalla Flygflottilj, F13, samt Upplands Flygflottilj, F16, hade haft sina bemärkelsedagar om de funnits kvar. Det är idag 70 år sedan de flottiljerna sattes upp. F8 lades ner 1974, F13 lades ner 1994 och F16 2003.
Som sagt: mycket att uppmärksamma, komma ihåg och reflektera kring. Personligen är jag av uppfattningen att vi har mer att göra då det handlar om ceremonier kopplade till vår historia. Jag påminns ofta om det och tar med mig intryck från de besök jag gör hos flygvapen i andra länder. Tillsammans med bland annat flottiljchefer och deras informationsansvariga kommer vi att försöka utveckla rutinerna för att uppmärksamma viktiga händelser i Flygvapnets historia.
Idag nöjer jag mig med att uppmärksamma jubilarerna Flygvapnet, F21 och Flygskolan samt skänker en tanke åt de verksamheter som nämns ovan och som utgör viktiga hörnstenar i vår utveckling.
Gratulerar på bemärkelsedagen – Hipp hipp hurra!
Micael Bydén/ Flygvapeninspektör