Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Första avlösningen på SAE ISAF UH-60 ”ICEPAC”

FVI Sekreterare

Två månader har gått

Efter en intensiv uppstart och förberedelseperiod i slutet av mars har nu SAE UH-60 upprätthållit FORWARD MEDEVAC beredskap för ISAF i RC (N) under drygt två månader. Parallellt med beredskapen har förbandet vidmakthållit och vidareutvecklat nödvändiga förmågor. Det har varit mycket utvecklande för alla funktioner; flyg, flygunderhåll, ledning och MED-team. Förbandet fungerar mycket väl.

Under de första cirkaa två månaderna har SAE helikopterevakuerat storleksordningen 10 patienter. Eftersom antalet stridsrelaterade skador är få har dessa i huvudsak varit akuta sjukdomsfall och trafikskadade. Förbandet har vid alla de skarpa uppdragen väl innehållit tidskraven för ”take off” efter larm, i några fall har helikoptrarna lättat från Camp Marmal på mindre än fem minuter efter att uppgiften kommit till vårt OPS.

I mitten av maj hade vi ett uppskattat besök av flygtaktisk chef (FTCH), Micael Bydén. Det blev för SAE ett mycket bra besök bla med anledning av de diskussionerna FTCH hade med COM RC (N). Det var även mycket tillfredställande att få visa upp SAE och beskriva vår vardag. Vi fick även möjlighet att lyssna på generalens information om vad som händer utanför vår ”bubbla”. Tack chefen för utomordentligt stöd!

 

Foto: SAE FTCH besök vid SAE var mycket uppskattat. C SAE Lars Eklind och FTCH Micael Bydén

Foto: SAE
FTCH besök vid SAE var mycket uppskattat.
C SAE Lars Eklind och FTCH Micael Bydén

I slutet på maj var det dags för MOE 1[1]att under en vecka lämna över stafettpinnen och erfarenheter till MOE 2. Överlämningen var tidspressad och under denna period hade vi uppehåll i beredskapen. Andra delar av RC (N) MEDEVAC-förband höll under denna period beredskap.  Överlämningen och uppstarten för MOE 2 har gått mycket bra. Den nya styrkan var väl förberedda tack vare fortlöpande erfarenhetsöverföring från insatsområdet och genomförda övningar i Sverige. SAE är nu, sedan i början av juni, i åter beredskap efter att den första avlösningen har genomförts. I slutet på juli återkommer MOE 1. Vid det tillfället kommer de att kunna gå in i sin beredskap avsevärt snabbare tack vare erfarenheter från sin första tjänstgöringsperiod. Jag vill här passa på att framföra mitt tack till personalen i MOE 1 som gjort ett mycket bra jobb med uppstarten av ”ICEPAC” och de första månadernas beredskap.

Från flygunderhåll
Vi på Flygunderhåll har haft en hektisk tid sedan vi kom hit för ca två veckor sedan. Under en vecka genomfördes en HOTO med teamet som vi löste av. Den var mycket bra, det var som att ta över ett dukat smörgåsbord med bra rutiner och en bra struktur i hangaren! Det har hjälpt oss att idag ta över MEDEVAC beredskapen samtidigt som vi slutför en större service på en av helikoptrarna.

Foto: SAE SAE personal i färd med vård av en av  våra fyra HKP16.

Foto: SAE
SAE personal i färd med vård av en av
våra fyra HKP16.

Utmaningar saknas dock inte! Vi har börjat få rejäl värme. Tempen har legat på drygt 42 grader och det kommer att bli varmare. Vätsketillförseln måste i stort sätt vara konstant. Men våra Blackhawks verkar klara av värmen och den sandiga miljön på ett bra sätt. Underhållet på helikoptrarna blir något annorlunda än vad vi är vana med från vår hemmabas i Linköping. Det har utförts ett antal Dust-landningar, dvs landning mot en sandig yta. Det medför att MYCKET sand tränger in överallt: In i cockpit och kabin, under luckor och kåpor, överallt! Det enda stället som förskonas är motorerna som skyddas av effektiva sandfilter. Det extra underhållet består av rengöring på utsatta punkter efter varje flygpass, bl a på kolvytor och lager. Sanden kan tränga in i komponenterna och orsaka läckage eller andra problem.

Som tekniker har jag tvingats att ändra min uppfattning om när en helikopter är tillräckligt ren. Det kommer inte att spela någon roll hur mycket vi än dammsuger eller tvättar, det kommer alltid att finnas sand någonstans men vi får se det som ett minne från vår tid här.

Foto: SAE Övning av ”Dust-landning” med HKP 16. Stora delar av förbandets  ansvarsområde besår av terräng som genererar uppvirvlande stoft i samband med landning.

Foto: SAE
Övning av ”Dust-landning” med HKP 16. Stora delar av förbandets
ansvarsområde besår av terräng som genererar uppvirvlande
stoft i samband med landning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från Flygstyrkan
Flygstyrkan har efter två veckors HOTO påbörjat upprätthållande av MEDEVAC-beredskapen. Under HOTO har vi genomfört sedvanlig inprocessing på MARMAL och övningsflygning. Främst har vi koncentrerat oss på dust-landningar och NVG. Vi upprätthåller nu hög startberedskap för FORWARD MEDEVAC. Under beredskapen är det inte bara väntan på larm utan vi genomför även övningsflygningar i närområdet. Mellan beredskapsperioderna genomför vi ytterligare övningsflygning, återhämtning och återställning för att återigen gå på beredskapen.

I slutfasen av vår MEDEVAC-träning här i området genomförde vi ett skarpt MEDEVAC-uppdrag. Det var under en övning med den lettiska markenheten som vi fick förfrågan att genomföra ett skarpt uppdrag. Uppdraget genomfördes genom att OPS:et skickade order till roten som redan var på väg mot det aktuella området. Uppdraget genomfördes utan problem. Bra övergång från HOTO till insatsberedd med vinsten att en patient fick bra vård.

Foto: SAE MED-teamet med stöd av övrig besättning lastar ur en evakuerad  patient till den väntande ambulansen på Camp Marmal.  Bilden är tagen vid en övning.

Foto: SAE
MED-teamet med stöd av övrig besättning lastar ur en evakuerad
patient till den väntande ambulansen på Camp Marmal.
Bilden är tagen vid en övning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från OPS:et

Operations (OPS) är knutpunkten i förbandet. Det är här all information flödar in och går vidare ut till de delar som har behov av informationen. OPS är förbandets 2-3-5 funktion och sitter på underrättelser angående egna och motståndarens förband, sköter kommunikationen utåt samt planerar, följer upp och utvärderar alla helikopteruppdrag.

Då förbandet är i medevac-beredskap styrs all uppdragstilldelning från CJOC, PECC Dispatcher (olika delar av RC-staben). Ingen flygning sker innan PECC:en gett klartecken för att uppdraget tilldelats ”ICEPAC” (Callsign för SAE UH-60).

PECC (Patient Evacuation Coordination Cell) samordnar samtliga sjukvårdsresurser inom RC N och tillser att den enhet som är lämpligast åker på rätt uppdrag, allt för att säkerställa ett optimalt utnyttjande av de tillgängliga resurserna i området.

Vid beredskap är OPS bemannat dygnet runt. De finns alltid tillgängliga och beredda att ta emot ett MEDEVAC-larm. Då detta sker sätts en kedja av rutiner igång inom hela förbandet, allt förövat, timat och kontrollerat. Alla rutiner syftar till att besättningarna som löser uppdraget skall få med sig all nödvändiga information och ha de rätta förutsättningarna för att lösa ut uppdraget på bästa sätt. Överlämningen från MOE 1 har gått bra och vi är nu, efter ett flertal övningar, inne i våra arbetsuppgifter.

Foto: SAE SAE MED-team lämnar en ”MIST” (dokumentation av  patientens skador och tillstånd) till den tyska vårdpersonalen som  därmed övertar ansvaret för fortsatt vård. Bilden är tagen vid en övning.

Foto: SAE
SAE MED-team lämnar en ”MIST” (dokumentation av
patientens skador och tillstånd) till den tyska vårdpersonalen som
därmed övertar ansvaret för fortsatt vård.
Bilden är tagen vid en övning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Övlt Lars Eklind/ CO SAE

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Strangen 22 juni 2013 09:07

    Stolt över förmånen att få vara er arbetskollega.
    Fortsätt göra ett kanonjobb, var rädda om er och trevlig midsommar till er alla.

    Mvh Stefan Stragnefeldt

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *