På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Utlandsflygning med Flygskolan

FVI Sekreterare

Under vecka 20 genomförde 2.div LSS den årliga utlandsflygningen med GTU-eleverna. GTU – Grundläggande Taktisk Utbildning är det andra och sista året på flygutbildningen där SK60 flygs. Efter GTU påbörjas inflygning på JAS39.

Som en del av utbildningen skall eleverna planera en flygning till och från ett annat land, med allt vad det innebär från hotell- bilbokningar till bränslebeställning och diplomatiska tillstånd. Det är en gedigen uppgift första gången man gör det.

Årets utlandflygning gick till Schweiz och basen Sion. Sion ligger i Vallaisdalen i alperna vilket innebär speciella förutsättningar för start och landning. För att tillåtas att landa där måste befälhavaren genomgå ett teoretiskt test. När du är godkänd tillåts du genomföra flygning till och från basen, dock med vissa begränsningar. När man varit där förstår man varför det krävs att piloten har rätt utbildning och flygplanet har tillräckliga prestanda. Bergen runt Sion är över 3000m höga så marginalerna i sidled och höjdled under in- och utflygning är inte de största.

Foto: Mj Peter jacobsson, Co 2:nd sqn

Foto: Mj Peter jacobsson, Co 2:nd sqn

Resan ner till Schweiz genomfördes med fyra SK60 och en TP84. I varje SK60 flög en elev och en instruktör, i TP84 flög resten av eleverna, instruktörer och tekniker. På vägen ner till Schweiz mellanlandade vi i B?ckeburg, Tyskland, för att tanka och äta lunch.

Väl på plats i Sion blev vi väl mottagna av den schweiziska flygskolans personal. Planen var att vi skulle genomföra flygningar under tisdagen och onsdagen. Så blev det också trots väderprognoser som såg dystra ut. Alla svenska piloter fick möjligheten att flyga det schweiziska skolflygplanet PC-21 som är ett modernt skolflygplan. De schweiziska piloterna fick möjligheten att flyga med oss i SK60. Det var ett lyckat utbyte som förlöpte enligt plan, trots ett tidsmässigt ambitiöst program!

Foto: Mj Peter Jacobsson, Co 2:nd sqn

Foto: Mj Peter Jacobsson, Co 2:nd sqn

Vi fick också tid att bekanta oss med schweizisk matkultur i form av Raclette serverat på en av de många vingårdarna i området. Hela Vallaisdalens sydsluttningar är mer eller full av vinrankor. Varje vinranka stöttas av ett ca. 1,5m högt stålspett. Det skulle helt klart vara en utmaning att landa bland dessa med fallskärm efter ett uthopp, trots genomförd PLT – Parashute Landing Training!

Foto: Mj Peter Jacobsson, Co 2:nd sqn

Foto: Mj Peter Jacobsson, Co 2:nd sqn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På fredagen var det dags att styra norrut igen. Mellanlandning denna gång gjordes i L?beck efter viss omplanering. Vädret denna morgon var relativt dåligt. Vi tvingades invänta bättre väder för att kunna starta med den speciella procedur som krävdes för att i moln vara säker på att kunna stiga över bergen. Till slut blev förutsättningarna de rätta och flygningen hemåt gick utan anmärkningar.

Foto: Mj Peter Jacobsson, Co 2nd:sqn

Foto: Mj Peter Jacobsson, Co 2nd:sqn

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *