Följande är ett gästinlägg skrivet av PR -officeren på SAE.
På grund av risken att behöva nödlanda långt från närmaste egna styrkor är det viktigt att helikopterbesättningarna på SAE MEDEVAC SILVERFOX vet vad de ska göra. Detta kräver både överlevnadsutbildning och full koll på de procedurer som finns i samband med ett undsättningsuppdrag. I området finns enheter vars enda uppgift är att undsätta isolerad personal. Dessa styrkor kan vara från alla olika länder som deltar i insatsen. Vid ett undsättningsuppdrag är det av högsta vikt att alla inblandade kan kommunicera med varandra och att alla använder samma procedurer. Detta innebär att alla som riskerar att bli isolerad måste ha kunskap om koder, radiofrekvenser och olika sätt att identifiera sig. Den isolerade personalen måste också underlätta en undsättning och inte utsätta en räddningsstyrka för onödiga risker. För att förbereda sig ytterliggare på en undsättningssituation så övar flygstyrkan då och då med undsättningsstyrkorna på plats. Trots att både vi och undsättningsstyrkorna har god kunskap om alla procedurer och koder så är en praktiskt samövning ett ovärdeligt tillfälle att prova och befästa kunskapen.
Under ett par timmar på eftermiddagen och kvällen övade flygstyrkan i SAE MEDEVAC tillsammans med en tysk undsättningsstyrka baserad på Marmal. Den tyska styrkan som sitter i ständig beredskap kommer att i en verklig händelse transporteras med helikopter. De består av en grupp soldater med olika specialiteter, sjukvårdare, understödsskyttar, prickskyttar och brandmän ingår i gruppen. De flesta av soldaterna har tidigare erfarenhet av internationella insaster som skyttsoldater och gruppchefer. De övar ofta både strid och undsättningssituationer med de olika länderna som är baserade i området.
Gruppchefen för undsättningsstyrkan och PR-officeren från SAE utvärderar momenten
Övningen skedde inne på basen i ett område särskilt till för övning av olika slag. I det här fallet fick en gammal skrotad Mercedes figurera Helikopter 10 med mekaniska problem som tvingats nödlanda. Övningen började med en teoretisk repetitonsutbildning på taktik och procedurer, både för flygstyrkan och undsättningsstyrkan. Efter ett kort möte mellan alla inblandade besättningsmedlemmar och soldater så påbörjades den praktiska delen av övningen. I ett antal olika scenarion övades sedan en undsättning av en nödlandad helikopter. Skadad besättning, nödlandning med patient och avslutningsvis undsättning i mörker är några exempel på vad som övades. En av utmaningarna i en undsättningssituation är identifieringen av den isolerade personalen. Undsättningsstyrkan måste vet att de är på väg mot rätt personer så att de inte vandrar in ett eventuellt bakhåll. Det är av stor vikt att inte undsättningsstyrkan också råkar illa ut då detta skulle innebära ett betydligt värre läge med två olika styrkor som måste räddas. Därför behåller alla sin beredskap och vaksamhet hela vägen fram tills dess att den isolerade styrkan är identifierad. Detta blir ännu viktigare i mörker då styrkorna dels måste hitta varandra utan att utsätta sig för onödig risk och samtidigt identifera varandra, helst på avstånd.
En besättningsmedlem skadas i nödlandningen och alla hjälper till att lyfta den skadade till undsättingshelikoptern.
Link-up, besättningsman i en non-threatening position
Efter övningen kunde vi konstatera att procedurerna fungerar bra och de få och små detaljerna som skiljde styrkorna emellan nu är fixade. SILVERFOX kan nu flyga vidare med vetskapen att de procedurer vi dagligen repeterar också fungerar. Vi vet också att om det värsta skulle hända så finns hjälpen aldrig långt borta och att vi snabbt och säkert kan bli undsatta.
Buzzaw, ljusstav i änden på 1m snöre. Kan användas vid signalering.
/Johan, PR-Officer på SAE MEDEVAC