Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Helikopterenheten ME03 under slutspurten …

Svensson Johan

I veckan hade jag och C PROD Marin, Flottiljamiral Jonas Haggren, möjligheten att besöka HMS Carlskrona och förberedelserna inför ME03. Sammantaget ett bra och intressant besök. För mig var det första gången att se fartyget som flygplats och följa de procedurer och de tekniska lösningar som användas vilket var förtroendefullt.

Flygvapnets bidrag är snarlikt det koncept som vi hade under ME02 dvs en ombordbaserad HKP15 med tillhörande piloter, uppdragsspecialister och tekniker. Härutöver kommer vi ha delar grupperade i Djibouti bla en extra helikopter och teknisk personal samt ett ”stridspar” som driftar vårt Kommnät som stöd till hela ME03. Ett stabilt gäng med en bra blandning av erfarenhet och ungdomlig entusiasm.

Jag är övertygad om att helikopterenheten kommer att vara väl förberedda för sina uppgifter när de deployerar under våren samt att deras deltagande kommer att öka effekten av den svenska insatsen avsevärt.

För mer information – kika på Marinbloggen ...

Vi får säkert höra mer om ”det ombordbaserade helikoptergänget” framgent...

//Johan Svensson, C PROD FLYG

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • Tore 9 februari 2013 10:35

    Tack för ett föredömligt svar. jag gissade att det var där någonstans den var tvungen att monteras. Det finns ju inte så många alternativa platser.
    -
    Är det extra bökigt att landa på fartyg med systemet monterat på helikoptern?
    Jag antar att ni fått göra det en del under de tidigare MExx missionerna?

  • 1.Sgt S 6 februari 2013 11:25

    Det var faktiskt inte helt lätt att hitta bilder på Hkp15 med FLIR monterad. Här finns i alla fall en: http://www.aereo.jor.br/wp-content/uploads/2010/06/Helicopter-15-
    Agusta-A109-2.jpg

    Bilden från enheten kan visas både vid förarplats och hos en operatör i kabinen. Kameran kan givetvis också styras i riktning och bilden ändras på olika sätt efter behov.

    En anledning till varför det inte flygs så mycket med systemet ser du troligen på bilden, markfrigången med monterat system är väldigt låg vilket försvårar viss verksamhet.

  • Tore 31 januari 2013 10:39

    Jag har några frågeställningar angående HKP 15B.

    Det finns enligt information på nätet spaningsutrustning till denna helikopter som jag förstår är ganska viktig för ytspaning i den marina arenan.
    Denna ska tydligen bla. innehålla FLIR och värmekamera men jag har inte sett en enda bild där man kan utröna var denna utrustning är monterad på helikoptern.
    Jag tycker oftast man ser denna typ av utrustning monterad i en glob som kan styras i fören av helikoptern men någon sådan finns väll inte på HKP15?

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *