I ett antal blogginlägg ska jag belysa några grundläggande aspekter på systematiskt kvalitetsarbete och vad det innebär för stabsarbetet inom Produktionsledningens flygavdelning. Utgångspunkt blir en modell som formulerats av professorerna Bergman & Klefsjö som de kallar Offensiv Kvalitetsutveckling. Innebörden av begreppet är just det proaktiva (offensiva) och utveckling (ständig förbättring). Huvudingredienserna är Kunden i fokus, Arbeta i processer, Skapa förutsättningar för delaktighet, Arbeta ständigt med förbättringar och Basera beslut på fakta. Sist men inte minst finns en förutsättning som är absolut nödvändig: Ledningens engagemang. Om inte högste chefen är drivande är oddsen för framgång höga. Krydda med förhållningssättet att se helheten och essensen av några kvalitetsnormer är identifierade. Dessa gemensamma nämnare finns på ett eller annat sätt uttryckta i ISO 9001, SIQs modell, EFQM etc.
I detta inlägg vill jag belysa chefers engagemang och begreppet kund. Inom PROD FLYG har chefen, stf chefen och sektionscheferna varit engagerade att ta fram en ARBO och därtill hörande beskrivning av verksamheten. I arbetet har begreppet kund nämnts flera gånger och med det avser vi helt enkelt de som mottar våra produkter, de vi är till för, de som är anledningen till att vi går till jobbet varje dag. Vid resans början protesterade många mot begreppet kund. ”Vi är militärer, vi har inga kunder!” hördes allt som oftast. De tidigare nämnda professorerna beskriver mer ingående begreppet kund i sin bok ”Kvalitet från behov till användning” och pekar där på en organisations inre kunder. Inom HKV har vi identifierat aktörer som vi på ett eller annat sätt interagerar med, i vissa fall som leverantörer och i andra fall som kunder. Arbetet med att dokumentera denna kartläggning har tidvis upplevts som onödig, ”vi vet ju vad vi gör” har varit ett motargument. I dess enklaste form kan systematiskt kvalitetsarbete sägas vara att beskriva vad och hur vi gör och att sedan göra det såsom vi beskrivit. I insatsverksamhet är det en självklarhet att ha SOP-er dokumenterade och det görs med en självklarhet som aldrig är ifrågasatt. Med samma självklarhet pratas det om kunder när man ingår som en kugge i ett större sammanhang. Vid Libyeninsatsen hördes chefen prata om kunden och vad som efterfrågades. Tämligen ofta överträffade FL01 och FL02 kundens behov och förväntningar vid leverans av bearbetat och förädlat beslutsunderlag i form av spaningsrapporter. Det är precis det som Bergman & Klefsjö definierar som kvalitet: Att tillgodose och helst överträffa kunders behov och förväntningar. Kund definierar de båda lärde männen som Den eller de som vår verksamhet är till för. Här är det viktigt att inse sin roll i det stora sammanhanget. Inom PROD FLYG har vi våra uppgifter och chefen har ett ansvar för att de löses och för att göra det på ett effektivt sätt. I avdelningens ARBO med tillhörande befattnings-/arbetsbeskrivningar har vi talat om vilka våra kunder är och vad vi levererar till dem. När vi så småningom har utvecklat rutiner för att aktivt ta reda på vad kunderna har för behov, uttalade och underförstådda så har vi kommit ytterligare en bit på vägen.
Jag har inte nämnt målet med kvalitetsverksamheten. I det korta perspektivet ska vi skapa förutsättningar för att kunna bli auktoriserade enligt RML vilket innebär att vi bl.a. ska uppfylla kraven i RML V-1C vilket motsvarar ISO9001. I det långa perspektivet ska vi bedriva en effektiv ledning av en rationell och säker produktion av flygstridskrafter. ”Kvalitet är ingen destination utan ett sätt att resa!” Välkomna att ta del av en resa som precis börjat.
/Stefan Ungerth, Kvalitetschef PROD FLYG