Trycket på förbandets enheter var stort då både ordinarie övningsverksamhet flöt på som planerat samtidigt som DV (Distinguished Visitors) och pressdag genomfördes. Flygverksamheten bestod i vanlig ordning av CAS-moment (Close Air Support) och leverans av länk 16 via ASC (Airborne Surveillance and Control). Den sydafrikanska delegationen fick under tisdagen uppdraget att vara mission commander, vilket de självklart genomförde på ett mycket bra sätt.
Dagens begivenhet
Inför varje flygpass förbereder deltagarländernas flygförare kommande övningspass. Foto: Charlotte Pettersson
Sector defence övningen, där 8 mot 8 JAS 39 övade intagande respektive skydd av luftherraväldet. Utöver de planerade flygövningsmomenten som ska genomföras under LIVEX lyckades vi även pressa in ett flyguppvisningspass.
På flygunderhållskompanierna sker den minuttaktiska stridsledningen av markförflyttningarna av alla flygplanen. Här pratar vi om korta tidsförhållanden, MCC (Maintenance Coordinating Centre) koordinerar alla flygplanrörelser på marken, tanknings- och bogseringsbilar ska in och ut på ramperna i rätt tid och allt ska ske medan flygplanen är i luften.
Det har även flugits ett pass kontrollflygning med JAS 39, som varit på tillsyn efter övning.
Flygsamverkan och underhållstjänst är något vi allt som oftast speglar under övningsverksamheten, men är det någon som funderat över hur logistiken inför och under övningen ser ut?
Det är korta tidsförhållanden som personalen har att förbereda sig på inför start och landning. Foto: Peter Liander
I stort sett har värdförbandet F 17 stått för logistiksamverkan åt de deltagande nationerna. Ekonomiskt sett är detta just det övningar med GUG länderna går ut på. Vi har samma och hjälpmedel som vi nyttjar, vilket gör att det både blir billigare och smidigare att öva på annan nations mark. Serviceanda är ett gott ledord i denna logistiska bikupa.
Morgonens kuriosa
Återigen påverkade väderförhållandena personalens välbefinnande… Det är inte bara den bitande vinden som får personalen, framför allt sydafrikanerna, att dra åt sina halsdukar ytterligare, sätta på sig vantarna och dra ner mössan så lång ner som det bara går. Nej, vi hade toaproblem… Vattnet hade frusit i rören till hygienbarackerna och den rådige soldaten fick återigen användning av samma värmare som föregående dag använts till att tina upp frusna flygplanen.
Catharina Bergsell, F 17