Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

FVUP: Uppdraget

FVI Sekreterare

Flygstridskrafterna ska möta följande krav enligt regeringens Inriktningsbeslut för Försvarsmakten 2010-2014 (Fö2009/1354/MIL). Kraven beskrivs utförligare i Försvarsmaktens Utvecklingsplan (FMUP).

Flygstridskrafterna ska i huvudsak utgöras av stående förband.

Flygstridskrafterna ska primärt utveckla förmåga att verka i Sverige och i vårt närområde.

Flygstridskrafterna ska kunna delta i flyginsatser tillsammans med andra länder i Sverige och i vårt närområde samt, då insatsen lämpar sig för de svenska förbanden, även utanför närområdet.

Tillgängligheten till JAS 39-divisionerna med lägst beredskap ska successivt öka.

Förmågan att med flyg genomföra transporter till och från, samt inom ett operationsområde, ska vidmakthållas och utvecklas.

Förmågan inom helikopterbataljonen att, i samverkan med svenska och utländska förband, verka utanför närområdet ska utvecklas.

För att omsätta uppdraget krävs en delad förståelse för syftet, uppdraget och dess innebörd samt hur vi avser utvecklas. Delaktigheten måste finnas på alla nivåer.

Anders Silwer

FVI

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

12 kommentarer

  • J.K Nilsson 8 december 2011 16:12

    Tänk på att om vi har förmåga att basera utomlands så har vi förmåga att basera utanför flottilj hemma. Så den Nationella/internationella dimensionen ser jag som ganska rund i kanterna.

    Jag saknar uppdraget att bädda för att kunna ta emot stödjande flygstridskrafter enligt Lissabonfördraget samt kanske det skulle förtydligas att den internationella förmågan skall i huvudsak vara i linje med Lissabonfördraget?

    J.K Nilsson

    • Anders Silwer J.K Nilsson 9 december 2011 18:35

      J.K

      Jo, det är undefär samma sak att flytta inom landet som utom landet. Lite mer utmaningar utomlands självklart men i grunden gäller att finns där inget dit vi kommer får vi ta det med oss.

      När det gäller uppgifter kopplat mot solidaritetsklausuler eller Lissabonfördrag så tycker jag generellt att det finns för stora förväntningar på en direkt koppling mellan dessa och ner i minsta detalj på uppgiftsställningar till förband i FM. I en helt hotstyrd värld finns det möjligheter att göra dessa kopplingar som under Kalla kriget. Om vi ser hur världen ser ut idag så ser inte jag den direkta kopplingen. I grunden är det bra med användbara förband med inneboende flexibilitet som kan användas på många olika sätt och följa med utvecklingen även om uppgifterna förändras. Jag tycker de förband vi får i FM org 14 är tänkta att vara sådana förband.

      Anders Silwer

      • J.K Nilsson Anders Silwer 10 december 2011 12:13

        Anders, jag menar lite mer generellt. Att vi övar oss till ett "mindset". Hur gör vi för att ta emot främmande flygstridskrafter? Vi har haft övningar i norr med Loyal Arrow som största utmaning, vi har övningar i Syd. Vi åker på övningar utomlands i Finland, Norge, Danmark, USA, m.fl. hur gör vi då med deployering?

        Det jag ser främst är att bygga rutiner och SOP, vi har fått vår H OmbasFV som en mycket god början. Nu skulle jag vilja se en fortsättning i form av en "tvärtom"-handbok. För i första hand våra flottiljflygplatser. Det bör inte vara någon större skillnad i att snabbt ombasera en division ifrån Bodö till Ärna än det är att ombasera en division ifrån Luleå till Ärna som vi skulle gjort under en FVÖ.

        Jag håller inte med dig att vi har för stora förväntningar på uppgifter kopplat mot solidaritetsförklaringen. Politiker har klara svar på påståendet om att försvarsmakten har för lite numerär, det är ju givet att vi kommer att få hjälp. Då tycker jag att vi skall skapa rutiner och öva för att ta emot den hjälpen. Jag tvivlar på att främmande flygstridsförband kommer att kunna komma till Gunnarns flygplats helt autonomt och börja bedriva flygoperationer i ett krisläge eller under direkt hot.

        Observera att jag inte efterlyser uppgifter såsom att F17 skall den 18 oktober 2012 samöva havsspaning/fotospaning med 154:e jakt/bomb, spaning & SEAD divisionen i Italien för uppnå förmåga att i enlighet med Lissabonfördraget stödja Italienska flygvapnet i händelse av en kris där Libyen är en antagonist.

        J.K Nilsson

  • alf ingesson thoor 8 december 2011 17:29

    Silwer skrev "Förmågan att med flyg genomföra transporter till och från, samt inom ett operationsområde, ska vidmakthållas och utvecklas."
    En undran:

    Hur ser planen för förnyelse ut då vi har utslitna C-130 med ett allt större felutfall?

    • Anders Silwer alf ingesson thoor 9 december 2011 18:38

      Alf

      Vi arbetar med frågan och det finns en plan för det. Din fråga rör ett område som kan vara kommersiellt hemligt varför inte jag vill kommentera det på bloggen, men vi jobbar på det.

      Anders Silwer

      Alla beslut är inte fattade och det är mer tid att bereda.

  • Erik Grön 9 december 2011 02:17

    Hej
    Inom flygstridskrafternas stående förband inryms, antar jag, även ledningen av dessa. Det skulle vara intressant att få en bild av hur Flygvapnets taktiska ledning ser ut idag.
    Jag har full förståelse för att allt inte kan redovisas i detta forum

    • Anders Silwer Erik Grön 9 december 2011 18:59

      Erik Grön

      Vi använder Nato Combined Joint Task Force (CFTF) koncept som modell. D v s det finns ett Air Component Command (ACC) som är flygtaktisk stab samt ett Air Operation Center som leder ut mot förbanden. Eftersom vi är ett litet flygvapen har vi dessa båda funktioner på samma plats i HKV. Självklart finns de funktioner vi tycker oss behöva för att leda och skärningen är lite annorlunda än med den gamla svenska medellen med sektorer, attackeskadrar eller flygkommandon.

      Anders Silwer

  • The Mighty 10 december 2011 21:08

    Skönt att höra att det finns en struktur som är beprövad och som fungerar. Hoppas ledningen tillförs kompetent personal och behåller den som finns där. Bra jobbat AOC

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *