Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Flygning med HKP 14

FVC

image

Bild FM.

Idag har vi inom FVI-råd haft ett sista möte för året på helikopterflottiljen. Vi gjorde också ett besök vid HKP 14-verksamheten på Malmen och fick flyga med ett pass. Flygningen var självklart givande och helikoptern upplevs som mjuk och utan vibration. Det viktigaste var dock bilden vi fick av både helikoptern och verksamheten. HKP 14 är en bra helikopter med bra last- och räckvidssprestanda. Verksamheten fungerar bra och vi har flugit 270 timmar mot planerade 200. 270 timmar på 7 tekniker med 1 växande till 4 helikoptrar sedan i april. Bra jobbat. Härligt att höra att helikoptern har haft väsentligt färre fel än väntat. Ännu bättre att höra personalens positiva inställning till sin verksamhet och helikoptern.

Anders Silwer

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Svenne skattebetalare 8 december 2011 23:21

    Jag vill också flyga ett pass, hur gör jag då?

    • Anders Silwer Svenne skattebetalare 9 december 2011 19:03

      Svenne

      Ett arbete i FM skulle vara en bra början. Generellt har vi en relativt strikt policy kring detta. T ex så har vi inte börjat ta med passagerare i HKP 14 förrän nu för vi ville ha kommit en bit i flygningarna innan vi tog med flygovana personer. Utbildningen fortsätter nu med bla samarbete med markstridskrafterna och då kommer självklart många soldater att åka med. Det är ju faktiskt ett, av många själ, till att vi skaffat helikoptrarna. HKP 14 är en multiroll helikopter: ubåtsjakt, transport etc etc.

      Anders Silwer

      • Fredrik Anders Silwer 13 december 2011 12:09

        Hur kommer det sig att E-type fick åka hkp 15 då? :) är han fältartist?

  • JON 9 december 2011 19:47

    Norge har tydligen fått sin första NH90 nu, 6 år försenat!

  • FV-sergeanten 10 december 2011 13:47

    När räknar man med att ha de första maskinerna i Ronneby och Luleå?

    • Anders Silwer FV-sergeanten 12 december 2011 09:25

      FV-sergeanten

      Tacksam om någon från helikopterflottiljen går in och svarar. Kan det faktiskt inte i huvudet.

      Anders Silwer

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *