På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Från 0 till 100 på mindre än 3 sekunder – Ett MEDEVAC-uppdrag ur en uppdragsspecialists perspektiv

flygvapenbloggen

Dagen börjar som vanligt med en MEDEVAC-brief där rådande läge, samt övrig nyttig information presenteras. Efter briefen kontrolleras det att helikoptrarna fortfarande är klara att ta ett larm och att den personliga utrustningen är ok.

Resterande förmiddag består av att lösa diverse småuppgifter och strax innan lunch är det dags för flygstyrkan att gå igenom ett nytt tekniskt system till helikoptrarna. Genomgången har knappt börjat innan dörren till ordersalen öppnas och en kollega från MSE (Mission Support Element) ropar att vi har fått ett larm. Efter ytterligare ett par sekunder kommer kommandot; -MEDEVAC, MEDEVAC, MEDEVAC!

Uppdragsspecialist inför uppdrag

 

På mindre än tre sekunder har således dagen- som stått ganska still- genast accelererat från 0 till 100. Småspringandes ger sig de utpekade iväg till helikoptrarna för att starta upp i väntan på ordermottagarna. Väl i hangaren tar alla på sig skydds/stridsutrustning och sjukskötaren lastar i kompletterande läkemedel. Helikoptrarna som stått inne i skydd från solen är redan på väg att rullas ut av den tekniska personalen.

Jag kontrollerar en extra gång att all sambandsutrustning som skall tas med verkligen är på plats varpå jag ilastar helikoptern och påbörjar mina övriga förberedelser. Förutom att kontrollera kulsprutan en extra gång rör sig tankarna kring vad som sagts på MEDEVAC-briefen. Vart var det farligast? Vart hade vi egna styrkor? Vad gör vi i händelsen av att vi måste nödlanda? Som uppdragsspecialist är det min uppgift att leda verksamheten på marken om det skulle bli aktuellt, så omfallsplaneringen finns där hela tiden.

Motorerna har startat och väl inom ställda tidskrav står två stycken svenska superpumor beredd att lyfta. På grund av ett mindre missförstånd framkommer det att det inte är så bråttom som vi först trott men för oss i besättningen är det inte längre väsentligt. Vi är redan på tå. Till slut har ordermottagarna från besättningen kommit på plats och vi kan påbörja uppdraget. Vi taxar ut och jag ser då på min sida av helikoptern att en C-160 Transall är på kort final dvs ca 500m från landningsbanan och på väg att landa. På radion hör jag tornet fråga befälhavaren; –Are you on a MEDVEAC mission? Befälhavaren svarar ja varpå flygledaren direkt avbryter flygplanets landning och ger oss klart att starta. MEDEVAC-uppdrag har alltid förtur. Vi lyfter och jag söker av terrängen efter såväl hot som andra flygfarkoster. Väl i luften finns det utrymme att gå ner lite i beredskap men jag bibehåller mitt observationsområde. Det är nu vi får information om vart vi skall åka samt vilken typ av patient vi skall hämta. Denna gång en man med diffusa neurologiska symptom.

 

Uppdragsspecialist under lågflygning över bebyggelse

Anflygningen, upphämtningen av patienten och återflygningen fortlöper smärtfritt. Väl tillbaka på Marmal hinner vi bara slå av motorerna innan vi får nästa förfrågan, denna gång patienter från en trafikolycka. De tyska kollegorna har också satts i beredskap, allt för att säkerställa att patienterna kan hämtas. Det beslutas att de tyska CH-53:orna skall hämta dessa men vi snabbar oss ändå att få ordning helikoptrarna och få i oss lite av den missade lunchen i fall vi får ytterligare ett larm.

Det ytterligare larmet kommer inte och jag kan med tillfredsställelse konstatera att vi genomfört ännu ett lyckat uppdrag.

/”Urgent”, Uppdragsspecialist SAE ISAF MEDEVAC

Fakta uppdragsspecialist SAE ISAF MEDEVAC:

  • -Ansvarar för omfallplanering
  • -Leder strid eller verksamhet på marken vid uppdrag
  • -Bemannar ena kulsprutan
  • -Stöttar sjukvårdspersonalen i kabinen
Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *