Dagen börjar som vanligt med en MEDEVAC-brief där rådande läge, samt övrig nyttig information presenteras. Efter briefen kontrolleras det att helikoptrarna fortfarande är klara att ta ett larm och att den personliga utrustningen är ok.
Resterande förmiddag består av att lösa diverse småuppgifter och strax innan lunch är det dags för flygstyrkan att gå igenom ett nytt tekniskt system till helikoptrarna. Genomgången har knappt börjat innan dörren till ordersalen öppnas och en kollega från MSE (Mission Support Element) ropar att vi har fått ett larm. Efter ytterligare ett par sekunder kommer kommandot; -MEDEVAC, MEDEVAC, MEDEVAC!
Uppdragsspecialist inför uppdrag
På mindre än tre sekunder har således dagen- som stått ganska still- genast accelererat från 0 till 100. Småspringandes ger sig de utpekade iväg till helikoptrarna för att starta upp i väntan på ordermottagarna. Väl i hangaren tar alla på sig skydds/stridsutrustning och sjukskötaren lastar i kompletterande läkemedel. Helikoptrarna som stått inne i skydd från solen är redan på väg att rullas ut av den tekniska personalen.
Jag kontrollerar en extra gång att all sambandsutrustning som skall tas med verkligen är på plats varpå jag ilastar helikoptern och påbörjar mina övriga förberedelser. Förutom att kontrollera kulsprutan en extra gång rör sig tankarna kring vad som sagts på MEDEVAC-briefen. Vart var det farligast? Vart hade vi egna styrkor? Vad gör vi i händelsen av att vi måste nödlanda? Som uppdragsspecialist är det min uppgift att leda verksamheten på marken om det skulle bli aktuellt, så omfallsplaneringen finns där hela tiden.
Motorerna har startat och väl inom ställda tidskrav står två stycken svenska superpumor beredd att lyfta. På grund av ett mindre missförstånd framkommer det att det inte är så bråttom som vi först trott men för oss i besättningen är det inte längre väsentligt. Vi är redan på tå. Till slut har ordermottagarna från besättningen kommit på plats och vi kan påbörja uppdraget. Vi taxar ut och jag ser då på min sida av helikoptern att en C-160 Transall är på kort final dvs ca 500m från landningsbanan och på väg att landa. På radion hör jag tornet fråga befälhavaren; –Are you on a MEDVEAC mission? Befälhavaren svarar ja varpå flygledaren direkt avbryter flygplanets landning och ger oss klart att starta. MEDEVAC-uppdrag har alltid förtur. Vi lyfter och jag söker av terrängen efter såväl hot som andra flygfarkoster. Väl i luften finns det utrymme att gå ner lite i beredskap men jag bibehåller mitt observationsområde. Det är nu vi får information om vart vi skall åka samt vilken typ av patient vi skall hämta. Denna gång en man med diffusa neurologiska symptom.
Uppdragsspecialist under lågflygning över bebyggelse
Anflygningen, upphämtningen av patienten och återflygningen fortlöper smärtfritt. Väl tillbaka på Marmal hinner vi bara slå av motorerna innan vi får nästa förfrågan, denna gång patienter från en trafikolycka. De tyska kollegorna har också satts i beredskap, allt för att säkerställa att patienterna kan hämtas. Det beslutas att de tyska CH-53:orna skall hämta dessa men vi snabbar oss ändå att få ordning helikoptrarna och få i oss lite av den missade lunchen i fall vi får ytterligare ett larm.
Det ytterligare larmet kommer inte och jag kan med tillfredsställelse konstatera att vi genomfört ännu ett lyckat uppdrag.
/”Urgent”, Uppdragsspecialist SAE ISAF MEDEVAC
Fakta uppdragsspecialist SAE ISAF MEDEVAC:
- -Ansvarar för omfallplanering
- -Leder strid eller verksamhet på marken vid uppdrag
- -Bemannar ena kulsprutan
- -Stöttar sjukvårdspersonalen i kabinen