På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

FVI fredagsfundering

flygvapenbloggen

Bloggvänner, med tyngdpunkt på Er inom Flygvapnet

Alf Ingesson-Thor ledde mej in på en tanke jag skrivit om innan; -vår kompetensdjup och bredd inom Flygvapnet.

När vi betraktar oss själva är det viktigt att vi ser oss lite utifrån. Hur många flygvapen i världen finns det som kan mäta sig med oss just vad det gäller kompetensdjup och bredd?

Det är farligt att ha fel självuppfattning om oss som system men jag vill förmedla en bild jag fick för ett par veckor sedan.  Jag var i Thailand på hos vår personal som stöder Thailand vid införandet av JAS 39. Lite mer än 10 personer som i vårt system är kaptener eller motsvarande. I Thailand är de de enda experterna inom vart och ett av sina områden. D v s hur Thailand inför Gripen, SAAB 340, ledningssystem mm har våra medarbetare ett mycket stort ansvar för. När jag diskuterade med dem såg jag framför mej personer som verkligen hade satt sitt eget ansvar in i ett större sammanhang och resonerade/agera utifrån detta. För mej var detta ett av många bevis på vår kompetensbredd- och djup.

Ett annat exempel är när jag har andra flygvapenchefer på besök i Sverige så lägger jag väldigt lite energi på att programmet ska bli perfekt eller att se briefingar i förväg. Jag är helt trygg med att den personal som genomför dessa briefingar gör det utifrån ett helhetsperspektiv. Jag har inte haft fel hittills. Detta är ett annat uttryck för kompetens.

Trevlig helg

Anders Silwer

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

12 kommentarer

  • Sumatra 26 augusti 2011 16:36

    Ursäkta, men sådant här spiller över vapenslagsgränserna. Med åren har vi nog lite till mans blivit något av experter på att skilja på äkta vara och bara vanligt tugg. Detta var äkta och kommer att ta mig igenom nästa vecka också ;-)

  • 26 augusti 2011 23:14

    FVI
    Till att börja med: Bra jobbat med denna blogg! Efterlyste för ett par år sedan ett mer "närvarande indirekt ledarskap" från FV:s och FM:s högsta ledning, när vi då stod inför ett tungt år när det gällde flygtidstilldelningen pga besparingar (2008) och mungiporna hängde rätt långt ner både på mig och många andra i FV. Hade gärna sett då, just det vi ser nu, när Du som FV:s högsta företrädare ger just: Din syn på saker och ting och Dina tankar och funderingar kring det som händer och det vi gör i FV. Att du dessutom inte bara trycker på sändknappen, utan dessutom svarar på anrop, från stort till smått, tror jag många andra organisationer och företag har mycket att lära av när det gäller kommunikation och ledarskap på indirekt/exekutiv nivå.

    För övrigt delar jag Din uppfattning att vi har ett brett och djupt FV. Tyvärr ser jag dock att vi börjar närma oss den grunda delen i flera av de bassänger vi befinner oss i när det gäller stridsflyg. Det säger sig själv egentligen, satsar man brett, så blir det med stor sannolikhet på beskostnad av djupet. Men det som gör det hela ännu grundare, är att samtidigt som vi breddar oss ännu mer genom att modernisera vårat stridsflygsystem, inför nya förmågor, vapen och system. Så minskar vi samtidigt bemanningen på våra divisioner, minskar det administrativa stödet för dessa och ökar därmed den administrativa belastningen för den enskilde (förhoppningsvis ett övergående problem när Prio etablerat sig som ett lätthanterligt system....). Resultatet av detta blir enligt mig ett allt grundare och "sönderslimmat" FV, där vi inte hinner gå speciellt djupt pga att tiden helt enklet inte räcker till.

    Tack för ordet/
    Tobbe Wikström

  • 27 augusti 2011 16:52

    Jag kan bara hålla med TW.
    Det är stor konst att kommunicera till, och med, medarbetare och allmänhet på det sätt som FVI gör.
    Känslan att FVI inte bara är organisationsruta och roll som är svår att nå utan en person ger uttryck för egna uppfattningar och verkligen svarar på frågor, stora som små, har ökat genom bloggen.
    Både bland den egna personalen och representanter för den intresserade allmänheten.

    Rrjal

  • Jan-Olov Newborg 27 augusti 2011 22:08

    Hoppas verkligen att alla erfarenheter från den skarpa insatsen i Libyen, kommer ut i hela flyvapenorganisationen och inte hamnar i några hemliga pärmar på Högkvarteret!

    Även länder som köpt JAS39 Gripen måste få kunskap om hur JAS systemet har fungerat H24,dag efter dag,vecka efter vecka,månad efter månad!

  • FVI 29 augusti 2011 08:31

    Jan-Olov

    Informationen kommer att komma ut till de som behöver dem. Vi har erfarenhetsseminarium för detta. Självklart berättar vi det vi får berätta för omvärlden.

    Själv är jag särskilt nöjd med att verksamheten fungerar mycket bra trots tre flygplan mindre på Sigonella.

    Tack för ditt intresse i frågan.

    Anders Silwer

  • FVI 29 augusti 2011 08:32

    Rrjal

    Tack för dina ord. Denna helgen har jag dock varit "låg" på bloggen. Telefonen gick sönder...

    Anders Silwer

  • FVI 29 augusti 2011 11:36

    Tobbe

    Mitt inlägg om djup och bredd har egentligen sitt ursprung i när jag träffade dej och din kollega (Andersson som lärt mej parasail och jag glömt förnamnet på) på ert kontor i Thailand. Det resonemang ni förde pekade tydligt på att ni tar ett stort ansvar, i en stor helhet och motsvarande en högre nivå än era gradbeteckningar indikerar. Bra fortsätt så.

    När det gäller vägen från 2008 så har den inte varit enkel. Jag fick veta att jag skulle få jobbet någon gång 2007 och visste då "exakt" hur FV skulle se ut. Våren 2008 kom planeringsanvisningarna och väldigt mycket raserades initialt. Det var då inte lätt att se hur vägen framåt skulle se ut: basbataljonsfrågan. strilbataljonsfrågan, helikoptrar mm mm. Därefter har det gjorts ett gediget arbete av många över hela flygvapnet, inte minst av medarbetarna på HKV. Det ser mycket bättre ut nu på de flesta områden. Dock vet vi att vi har utmaningar, och det är här vi ska fokusera vårt arbete.

    Jag delar din syn på att stridsflygdivisionerna är smala men alternativet hade varit värre. Vi ska dock se hur vi kan göra ngt åt detta framåt.

    Hälsa gänget i Thailand.

    Anders Silwer

    • Tobbe Wikström FVI 29 augusti 2011 19:40

      Tack för din respons Anders, men jag tror du blandar ihop oss Wikströmare. Hade gärna hälsat de i Thailand, om jag varit där...:-)
      H/Tobbe Wikström

      • FVI Tobbe Wikström 29 augusti 2011 21:28

        H/Tobbe och Tobbe

        Jo, jag blandar ihop er. Ber om ursäkt till er båda.

        Fast det gör inte prestationen sämre:-)

        Anders Silwer

  • Jan-Olov Newborg 29 augusti 2011 21:13

    Apropå Afganistan, så pratade man på Rapport ikväll om biståndet, 900 miljoner per år, som försvinner till stor del i korruption och den militära insatsen, som sades kosta 2 miljarder per år!

    2 miljarder är just den summa som förre Vägverkschefen i Värmland sa,att tjälsäkring av Värmlands vägar skulle kosta, inkl uträtning av siktskymda kurvor och farliga backkrön. Våra smala och krokiga vägar är handbyggda med häst och kärra på 1930-talet. Med nuvarande väganslag för nybyggnad,26.8 miljoner per år, så tar det 75 år att rätta till problemen!

    • Jan-Olov Newborg 31 augusti 2011 18:58

      2 miljarder är precis vad 500 miljoner 4-kronors tändsticksaskar skulle kosta. Tänk vad vi skulle kunna göra med 500 miljoner tändsticksaskar!!!

  • Tobias 29 augusti 2011 22:16

    Jag är inte med i flygvapnet, så jag slutade läsa efter första raden

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *