Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Hawker Hunter av banan på Såtenäs

FVC

image

En civilregistrerad Hawker Hunter tillhörande veteranflygföreningen ”Swedish Air Force Historic Flight”,körde idag på förmiddagen av banan på F 7, Såtenäs.

Föraren drog av gasen p g a att han såg ett stort antal fåglar på banan. Han lyckades inte få ner farten före banslutet och flygplanet rullade ut på gräsområdet.

Vi flygarkamrater är glada att ingen person blev skadad och att skadorna på den fina J 34:an verkar vara begränsade.

Anders Silwer

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

20 kommentarer

  • Jonathan Rieder Lundkvist 20 augusti 2011 15:35

    Vilka bidrag lämnar Flygvapnet till Swedish Air Force Historic Flights verksamhet?

    • FVI Jonathan Rieder Lundkvist 20 augusti 2011 15:51

      Jonathan

      Jag vet inte det i detalj. När jag var insatt i det för några år sedan så var det t ex bränsle när de flög på flyguppvisningar vid flygdagar.

      Anders Silwer

  • anders Linnér 20 augusti 2011 16:42

    Swedish Air Force Historic Flight är en ideell förening med mål att hålla det stolta svenska flyghistoriska arvet i luften till 2026 då Flygvapnet fyller 100 år. Verksamheten finansieras främst genom sponsring, stöd, medlemsavgifter samt intäkter frå flyguppvisningar. Föreningen omsätter årligen drygt en miljon kronor. SwAFHF opererar från Såtenäs Garnison enligt ett avtal med garnisonschefen som upplåter bl a hangarutrymme mot att föreningen målar och utrustar sina flygplan historiskt korrekt ur ett flygvapenperspektiv. Samttliga flygplan är civilregistrerade och föreningens ledning och styrelse är auktoriserad av Transportstyrelsen som genomför årlig tillsyn av verksamheten. Verksamheten har pågått i drygt 10 år utan att några allvarliga tillbud inträffat. Verksamheten bedrivs nationelt och internationellt. Förra året sågs föreningens flyguppvisningar av drygt en halv miljon åskådare.

    Anders Linnér
    Vice ordf SwAFHF

    • FVI anders Linnér 20 augusti 2011 19:36

      Anders
      Bra att du reder ut sakförhållandena.

      Anders Silwer

  • torbason 20 augusti 2011 17:26

    Borde vara en självklarhet att staten direkt eler via flygvapnet bidrager till verksamheten. Historiska värden står på spel och kan ej återfås om en gång borta och så länge planen är i flygbart skick är verksamheten levande.

  • Alf Ingesson Thoor 20 augusti 2011 18:07

    Piloten tog ett riktigt beslut då han misstänkte fågelkollision. En fulltankad Hawker Hunter med två extra vingtankar är svår att få stopp på när beslutet att stanna nere måste tagas i rotations (lättnings-) ögonblicket. Såg själv det hela från förarplatsen i J 32 Lansen då jag skulle starta straxt efter. Tyvärr gick nu flygdagen i Skellefteå miste om både Hunter och Lansen då flygplatsen F 7 stängdes efter tillbudet men det viktigaste var att ingen kom till skada. Flygplanet blev lite nersmetat av lera men annars helt utan skador. Flygplatspersonalen bärgade föredömligt, ett arbete som tog närmare sex timmar då gräsfältet var mycket mjukt efter det myckna regnandet de senaste dagarna..

  • Dr Blå 20 augusti 2011 18:36

    Bra!
    Skönt att ingen kom till skada.
    Nu sätter väl Generalläkaren klorna i befälhavaren.
    För inte kan man flyga på helger? Inte ens på SÅT?

    Dr Blå

    • FVI Dr Blå 20 augusti 2011 19:39

      Dr blå
      Som sagt så flög maskinen på civilt register under Transportstyrelsen. Jag tog upp händelsen på Flygvapenbloggen för att kamraterna på Historic Flight gör ett fantastiskt jobb för att hålla vår flygande historia levande. Se Anders Linnérs inlägg.

      Anders Silwer

      • William FVI 21 augusti 2011 01:07

        Jag är ganska säker på att Dr Blå yppade viss kritik mot snuttifierandet av flygtillstånd p.g.a. generalläkarens makt utan kunskap.

  • Jan-Olov Newborg 20 augusti 2011 22:21

    Grabbarna i SAFHF gör ett otroligt jobb,som hela Sverige måste stötta,så att dessa flygklenoder kan hållas flygande till allas stora glädje lång tid framöver!

    Det är en stor ära för Sverige och spec. SAAB att se alla dessa flygtrotjänare flyga i perfekt formation under flyguppvisningar!

    Red Arrows har förlorat en medlem idag,under inflygning efter uppvisning i Bournemouth, mycket sorgligt och varför han inte ejectade vet vi ännu inte!

    • Jan-Olov Newborg 21 augusti 2011 12:27

      Hej Janne !
      Bärgningen gick bra trots att vi inte hade med någon flygfältsingengör. / Pe

      • Jan-Olov Newborg 23 augusti 2011 21:56

        Men kanske bastroppen hjälpte till med lite Volvolastare!

        Såg f.ö gräsklipparen med klippbredd 8 m och 150 hkr för att driva knivarna, sist jag var på F7 flottiljdag! Imponerande,då min klippare klarar 97 cm.

  • 20 augusti 2011 22:31

    Skönt att det gick bra med både människa och maskin. Tyvärr är det ju inte en "riktig" J 34, men det har fortfarande varit lika kul att se dem. Om jag inte är helt felinformerad finns det fortfarande ett par gamla J 34 flygande, fast av schweizarna ombyggda till skolflygplan.

    Tyvärr så drabbades Red Arrows idag av ett haveri där utgången inte var lika lycklig.

  • aeronavium 21 augusti 2011 09:10

    Tråkigt när sådant här händer, men samtidigt skönt att ingen person kom till skada och att det "bara" är att tvätta av leran på Huntern. Allt arbete som SAFHF lägger ned för att hålla dessa skönheter flygande går inte att värdesätta nog.
    Som info gäller det SE-DXM, som nästan varit registrerad här i 10 år

  • anders Linnér 22 augusti 2011 11:04

    Efter SwAFHF första analys av incidenten med föreningens Hawker Hunter på F7 har konstaterats att starten skedde utan att flygplanets roderservon aktiverats. Starten hade kunnat fullföljas men förarens upplevelse av fåglar på banan gjorde att han valde att avbryta med avkörning av banan som följd.
    Vid en första besiktning av flygplanet kan konstateras skador på bromssystemet och föroreningar i luftintagen. Motorn kommer att inspekteras med bl a boroskop före uppstart och kontroll..
    Stellan Andersson
    Flygchef SwAFHF

    • anders Linnér 22 augusti 2011 18:37

      Vad innebär: "starten skedde utan att flygplanets roderservon aktiverats. "?

    • Micael anders Linnér 22 augusti 2011 19:28

      Vad innebär:"starten skedde utan att flygplanets roderservon aktiverats. "?

  • Dr Blå 22 augusti 2011 16:19

    William!
    Rätt! Huvudet på spiken.
    Silwer. Håller med. Historic Flight gör ett kanonjobb.
    Affe mfl gör att bra jobb! Karl´n är ju som vilken 25-åring som helst i luften!

    Go gents, go!

    Dr Blå

  • Christian 23 augusti 2011 14:59

    Det var för väl att ingen kom till skada. :-)
    Rådigt ingripande av ff.

    Ett flygplan kan man ersätta men aldrig ett människoliv.

  • Richard Hammarström 2 september 2011 00:25

    Någon som vet hur många flygtimmar dessa gamla maskiner har loggat? Måste ju ha samlat ihop sig en hel del ända sedan 50-talet.

    Erat engagemang (SwAFHF) i dessa gamla klenoder uppskattar jag varmt! Nu är uppvisnings säsongen snart över, men vi "syns" nästa sommar, förhoppningsvis utan några tillbud :)

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *