Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Högt i tak skapar felaktiga rykten

chefen hkpflj

Under helgen deltog jag vid en mycket trevlig middag på Karlberg. När jag kom i samspråk med en armékollega och pratade HKP14 fick jag klart för mig att det finns en hel del rykten ute i Försvarsmakten om varför det tagit så lång tid innan HKP14 börjat flygas. Det hela handlar tydligen om en missuppfattning avseende den höjda kabin den svenska Försvarsmakten har på sina NH90 (HKP14). Enligt ryktet beslutade man sig om att öka takhöjden i kabinen för att vinschoperatören inte skulle tvingas stå på knä när denne jobbade. Dessutom sade ryktet att höjningen av kabinen var orsaken till att helikoptern fördröjts alla dessa år.

Jag vill härmed döda detta rykte. Anledningen till att våra NH90 har ståhöjd i kabinen är i första hand det stöd till samhället som växte fram med HKP4 under 80- och 90-talet. Vid olika sjöräddningsföretag medfördes ett akutläkarlag alternativt ett team från räddningstjänsten, s k RITS-styrka. Det sistnämnda var med anledning av erfarenheterna från Scandinavian Star. Det var alltså detta som låg till grund för kravet på höjd kabin, främst läkarlagets behov av ståhöjd då man hade patient ombord på helikoptern. Givetvis bryr vi oss mycket om våra vinschoperatörers arbetsmiljö, men dessa står ofta på knä i jobbet oavsett kabinhöjd.

Vidare vill jag dementera att det är den svenska lösningen med höjd kabin som är orsak till fördröjningen i leveransen av HKP14. Det finns en mängd samverkande orsaker till fördröjningen, men kabinhöjden är oskyldig. Dessutom kan jag på plats konstatera att helikoptern flyger alldeles utmärkt med sin höga kabin.

Helikopterflottiljen ser nu fram mot onsdagens ceremoni på Malmen då vi officiellt tar emot HKP14 till Försvarsmakten.

Magnus Westerlund

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

12 kommentarer

  • HAB 14 maj 2011 00:27

    @ Jon

    Värst vad du vet då. Koll på vad alla i FM tycker och tänker har du visst. Och en massa utropstecken på ditt tangentbord.

    Men tro mig: Inte "alla" i FM skyller förseningarna på en detalj som takhöjden. Inte många, ens. Men detaljen har blivit en tacksam sak att hacka på när man inte greppar komplexiteten i både affären, i den politiska dimensionen - och i helikoptern.

    Det är just den komplexiteten som, i blandad kompott, gett upphov till den makabra förseningen. Men det är klart, det är ju inte lika sexigt som en enkel förklaring som går att snabbtrycka i en aftonblaska och som helst inbegriper att alla på HKV är dumma i huvet.
    Suck.

    Hur som helst: Grattis Hkpflj! Lycka till.

  • Chefen Hkpflj 10 maj 2011 15:00

    Alf.
    Det har varit några tuffa år för oss på Hkpflj
    Bladet är nu vänt och vi har fullt upp. All flygande personal är i princip ianspråktagna för insats, beredskap, skolning, vidmakthållande, utveckling eller förberedelser för nytt hkpsystem.

    Magnus Westerlund

  • Chefen Hkpflj 10 maj 2011 14:51

    Johannes.
    Årtalet 2020 för HKP14 är då vi är FOC, dvs fullt operativa, i alla uppgifter för HKP14 enligt TOEM för helikopterbataljonen. De sista åren innan 2020 är det i princip bara utveckling av ubåtsjakt inom sjöoperativ förmåga som återstår. Här är tillgången på torped en styrande faktor. Som bekant har något beslut om anskaffning av torped till HKP14 ännu inte skett.

    Magnus Westerlund

  • JON 10 maj 2011 09:09

    Boeing kunde inte ta bort "brushörnen i cockpit", för det var "major modifikation".

    Att höja taket på en helikopter måste vara samma sak och liknar JAS39 utveckling till E/F!

  • alf Ingesson Thoor 10 maj 2011 02:40

    Oavsett hur vi resonerar så är det största problemet antalet helikoptrar att öva med. Eftersom vi (FM) var korkade nog att avveckla både Hkp, 11, 5,6,4 och 9 i nämnd ordning har ett berg av icke upparbetad flygkompetens hopat sig. Mängder av piloter som inte har den erfarenheten de borde ha.
    Att det blivit så, att äldre system avvecklades vid planerad tidpunkt fast FM visste att både 14 och 15 var försenade är ingenting annat än klart underkänt. Alla skyller på alla men någonstans måste väl det finnas kraft att gå emot stolliga beslut.

    Jag säger som Kungen, nu vänder vi blad och går vidare men det är ändå så att de bortvända bladen är och förblir oskrivna. Blad där mängder av flugna övningspass skulle ha stått antecknade.

  • Johannes 9 maj 2011 23:35

    Hur går det resonemanget ihop med att man endast för ett par månader sedan beskrev att alla skulle vara levererade först runt 2020 när man pratade om det nya uppköpet av Hkp 16?

    Sedan vill jag bemärka att jag själv är oerhört glad att vi får fler och beprövade helikoptrar till Sverige i form av Hkp 16, tyckte bara det lät lite underligt då man motiverat uppköpet av en ny medeltung helikopter med att Hkp 14 stod inför ännu fler förseningar och beräknades bli fullt operativ först runt 2020.

    Tack för svar hursomhelst!

  • JON 9 maj 2011 23:16

    Att NH90 fördröjts länge och kostat mer, har ALLA inom FM,skyllt på det förhöjda taket, så det är inget speciellt för armen!

    Det måste vara mycket fel någonstans, när en "standard helikopter" levereras så sent!

  • Chefen Hkpflj 9 maj 2011 17:42

    2014 skall vi ha samtliga maskiner i Försvarsmakten, inklusive de sjöoperativa.
    De första maskinerna vi får är inte operativt utrustade. De kommer att tas in för modifiering när vi får leverans på operativt utrustade helikoptrar.

    Magnus Westerlund

  • Johannes 9 maj 2011 17:16

    När beräknas nu samtliga NH90 att vara levererade till FM? Har det blivit någon ändring i och med de första levererade helikoptrarna?

  • Nisse 9 maj 2011 17:02

    Ja, det är ju tur att det är högt i tak någonstans i FM numera...

  • Chefen Hkpflj 9 maj 2011 16:39

    Jag kan tyvärr inte svara dig om den officiella spårbarheten i beslutet om höjd kabin, men jag arbetade på Försvarsdepartementet vid tiden för beslutet om HKP14 och följde mycket nära den dialog som föregick beslutet. Den dialogen handlade uteslutande om ståhöjd för akutläkarlaget.

    Magnus Westerlund

  • Jens Pettersson 9 maj 2011 15:43

    Regeringens särskilde utredare, tillförordnade generaldirektören för Totalförsvarets forskningsinstitut Jan-Olof Lind, överlämnade 22 juni 2010 sitt slutbetänkande "Försvarsmaktens helikopterresurser" (SOU 2010:50) till försvarsminister Sten Tolgfors.

    Trots hundratalet sidor om HKP 14 nämns inte med ett enda ord i utredningen att de 18 st exemplaren till svensk kund har en 24,5 cm högre kabin än alla de över femhundra exemplaren till de andra kunderna i världen, som samtliga nöjt sig med den standardkabin, som provats i vindtunnel. Det har inte vår särlösning.

    Någon skriftlig dokumentation om vem, som när och i så fall varför förordade vår högre kabin har inte så här i efterhand gått att uppbringa någonstans. Självklart kan beslutet om hög kabin i samband med någon av HKV:s alla omorganisationer ha förkommit?

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *