Under helgen deltog jag vid en mycket trevlig middag på Karlberg. När jag kom i samspråk med en armékollega och pratade HKP14 fick jag klart för mig att det finns en hel del rykten ute i Försvarsmakten om varför det tagit så lång tid innan HKP14 börjat flygas. Det hela handlar tydligen om en missuppfattning avseende den höjda kabin den svenska Försvarsmakten har på sina NH90 (HKP14). Enligt ryktet beslutade man sig om att öka takhöjden i kabinen för att vinschoperatören inte skulle tvingas stå på knä när denne jobbade. Dessutom sade ryktet att höjningen av kabinen var orsaken till att helikoptern fördröjts alla dessa år.
Jag vill härmed döda detta rykte. Anledningen till att våra NH90 har ståhöjd i kabinen är i första hand det stöd till samhället som växte fram med HKP4 under 80- och 90-talet. Vid olika sjöräddningsföretag medfördes ett akutläkarlag alternativt ett team från räddningstjänsten, s k RITS-styrka. Det sistnämnda var med anledning av erfarenheterna från Scandinavian Star. Det var alltså detta som låg till grund för kravet på höjd kabin, främst läkarlagets behov av ståhöjd då man hade patient ombord på helikoptern. Givetvis bryr vi oss mycket om våra vinschoperatörers arbetsmiljö, men dessa står ofta på knä i jobbet oavsett kabinhöjd.
Vidare vill jag dementera att det är den svenska lösningen med höjd kabin som är orsak till fördröjningen i leveransen av HKP14. Det finns en mängd samverkande orsaker till fördröjningen, men kabinhöjden är oskyldig. Dessutom kan jag på plats konstatera att helikoptern flyger alldeles utmärkt med sin höga kabin.
Helikopterflottiljen ser nu fram mot onsdagens ceremoni på Malmen då vi officiellt tar emot HKP14 till Försvarsmakten.
Magnus Westerlund