Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Ett naturligt steg för Anna och ett viktigt steg för Flygvapnet

FVC

image

Igår strax efter halv tre startade Kapten Anna Dellham sin första ensamflygning med JAS 39. Anna är en erfaren Viggenpilot och arbetar för närvarande på FTS med utveckling av JAS 39. Vi önskar Anna lycka till med flygtjänsten och oss i Flygvapnet detsamma. Äntligen en kvinna vid spakarna i en JAS 39.

Anders Silwer

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

31 kommentarer

  • J 17 december 2012 16:18

    @Roger och alla andra som bryr sig:
    Jag är medveten om att detta är ett mycket sent inlägg i denna tråd. Anledningen till inlägget är att jag satt på mässen i fredags och hamnade i ett samtal med ett antal GSS som tyckte att det är synd att vi kvoterar in kvinnor i flygföraryrket. De tyckte som alla andra att vi ska rekrytera de som passar bäst för jobbet.
    Jag är relativt djupt involverad i urvalsprocessen till piloter i försvarsmakten och kan berätta för er som läser detta att kvotering EJ sker. Däremot är det synd att inte fler kvinnor söker till yrket.
    Som sagt: Kvotering sker ICKE!
    /J

  • FVI 13 maj 2011 13:56

    Roger

    Det är helt självklart att vi alltid ser till att det är bästa person som ska ha jobbet oavsett kön, sexualitet, etnisk bakgrund, trosuppfattning etc.

    Anna Dellham är ett exempel på en person som är väl lämpad att flyga JAS 39. Anna har flugit AJS 37 och JA 37 samt varit flyglärare på 37. Anna är en av dem som är ansvariga för att driva utvecklingen inom 39-systemet vid den flygtaktiska staben i Högkvarteret.

    Det är faktiskt beklagligt att vi i Försvarsmakten inte lyckats attrahera fler kvinnor att söka till pilotyrket så att vi har fått in fler kvinnor. Jag tycker att vi genom att alltid välja rätt person för uppgiften och att personen i detta fall är en kvinna kan komma en bit på vägen med att få in fler kvinnor.

    Anders Silwer

  • Roger 12 maj 2011 12:04

    Så ni skall bara ha lättare krav för kvinnor? Dvs särbehandling? Hur gör ni med killarna som fyller kraven med råge då, dessa är mao självklara en utbildningsplats utgår jag då ifrån? För det är väl inte så at ni inte vill ha bäst lämpat på bäst plats eller hur?

  • Roger 12 maj 2011 12:01

    Och på vilket sätt är det så fantastiskt med "en kvinna" vid spakaran? Har man helt släppt "bäst lämpad för jobbet" och enbart ägnar sig åt PK kvotering inom FV? Skönt att man slutade i tid .
    Fd FF

  • Pierre Thuresson 18 april 2011 22:04

    Ett stort Grattis Anna!!! En annan har alltid drömt om att få få flyga Gripen sen man första gången kollade på Top Gun som liten grabb men den drömmen gick åt ...... Lycka till nu Anna och ännu en gång GRATTIS! Tear up the skies girl! ;)

  • FVI 17 april 2011 21:59

    Phoenix

    Tråkigt att du inte kan glädjas med FV. När det gäller vad som kommit fram kring insatser den sista tiden så beror det på var du läser. När det gäller TP 84 och insatsen i Libyen så står det om den i mitt nyhetsbrev den 5/4. Nu har jag övergått till bloggvärlden och där har jag det blivit en mycket större bredd på spridningen. Min syn på TP 84 kopplat till Libyen är att det är imponerande att ni ordnade en insats direkt ur startblocken utan att ha en insatsuppgift. Vi var bara några få som trodde det skulle gå. Bra jobbat.

    Alla i FM vet om TP 84 insatsfrekvens de senaste åren. Det är bara få delar av FM som haft en högre insatsfrekvens.

    Avseende vad som togs upp i nyhetsbrev och nu på bloggen, när alla förbandschefer kommer igång, så kommer det inte vara heltäckande. Alla förband och funktioner kommer inte vara med hela tiden. Då skulle innehållet bli ensidigt. Vi kommer dock självklart att se till att över tiden täcka de flesta områden. Du ser den metoden om du tittar tillbaka på nyhetsbreven på försvarsmakten.se

    Tack för engagemanget .

    Anders Silwer

  • Phoenix 17 april 2011 20:14

    April 2011 är en månad att minnas för Försvarsmakten och särskilt för personal i Flygvapnet. Gripen har åkt på internationell insats och vår enda kvinnliga stridspilot har äntligen fått flyga det finaste vi har! Varför känns det då inte så bra? Varför har jag lite svårt att glädjas så som sig bör?
    Det kanske är avundsjuka eller bara ett konstaterande att man inte räckte till nu heller...
    Förbandet har varit på insats längre än jag levat. Vi har varit i Afghanistan nästan varje år sen 2004 och varit bidragande till de många Gripenförbandens personal då de suttit och planerat våra insatser i RC north. Listan kan göras lång men jag börjar känna att det för mig inte spelar någon roll längre! På en vecka har det skrivits mer på mil.se än vad som nämnts på 7år för oss. Men det är ju klart att det är ju numera en central angelägenhet att FV är ute internationellt inte en lokal F7 "grej". Att C INS ständigt glömmer att FV faktiskt är ute och att general Dahle gör sitt jobb och övertalar och går vidare är en sak men att FVI enbart tycker att åtta Gripar är värda att nämna då Libyeninsatsen presenteras och anser det är viktigt att vår Anna flyger det "viktigaste" systemet känns ganska jobbigt! Så FVI vad ska jag tro? Är jag som Tp pilot bara intressant då Gripen inte får/kan och hur mycket FV är FV egentligen? Förmodligen känner du inte igen min beskrivning men min känsla kan inte förklaras bort och jag önskar jag kunde glädjas med ditt FV!

  • FVI 17 april 2011 13:25

    Peter

    Anna har flugit SK 60 sedan hon slutade flyga Viggen. Anledningen till att Anna nu flygs in på JAS 39 är hon arbetar som krigsförbandsansvarig på JAS 39.

    Anders Silwer

  • Peter 17 april 2011 03:01

    Vad är grunden till att Anna återinsätts i flygtjänst?

  • The Mighty 16 april 2011 20:14

    Grattis Anna!
    Äntligen en av "våra" bra majorer som flyger det bästa vi har.
    Sen tycker jag FVI uttalande om att det är viktigt att du flyger Gripen är ett tydligt tecken på hans syn på de andra systemen i FV. Du hade gjort ett lika bra jobb på Tp och HKP också, även om det inte räknas lika mycket.

  • Nordic Airpower 16 april 2011 10:12

    Hvor mange kvindelige piloter har egentlig fløjet solo på Viggen gennem årene ?

  • Leif Athle 16 april 2011 03:26

    Jo det har de.

  • Leif Athle 16 april 2011 03:23

    Något luddigt. Men i det hela verkar det mycket bra. Jag är en pensionerad Fv- Officer . Har i hela mitt liv arbetat med rekrytering till försvaret i första hand FV. Var först med att blanda flickor och pojkar i Ronneby FBU. FVRF ville inte bliva inblandade. En Lotta-chef i Ronneby gav sitt godtycke. Året var 1974. Utav 25 ungdomar blev en FV-pilot, Tre civilpiloter, fyra flickor strilofficerare. Det tycker jag var ett bra resultat. Så får jag inte glömma att en flicka blev juniorvärldsmästarinna i gevär. Med detta vill jag har sagt att flickor kan söka alla tjänster. Det gäller att våga.

  • Leif Athle 16 april 2011 02:51

    Har du blivit Mj. Anna då får vi gratta till det också. Nu skall jag skriva till en gammal F15 kompis om dig. "Wimse".

  • Leif Athle 16 april 2011 02:43

    Att pressas under ett stridsuppdrag, har ingenting att göra med var man har mellan benen. Utan vad man har i hjärnan. Samt kondition och uthållighet. För att inte glömma kvinnors simorlanskapisitet, som är bätre än mäns.
    Finns nu i dag två kvinnor, som flyger JAS en i Sydafrika och en i Sverige.
    Hoppas det blir fler.

  • Leif Athle 16 april 2011 02:25

    Gattis Anna Du har gjort flyghistoria.

  • FVI 15 april 2011 22:20

    Thestoff

    Jo, vi väljer alltid de bästa. Anna är en av dem, fast det vore bra om fler tjejer söker.

    Anders silwer

  • "Rekryterare" 15 april 2011 22:04

    Reutis>> En sak som nu görs är att det i höst kommer att vara möjligt att söka 3 olika inriktningar som pilot. Stridsflyg, Transport/Specflyg och Helikopter. Med Fyskrav vid antagning som är anpassade till de årliga kraven och möjlighet att söka direkt till t ex Transportflyget tros antalet kvinnliga sökande öka. Med anpassade Fyskrav till respektive tjänst borde även antalet godkända kvinnor öka.

  • thestoff 15 april 2011 20:32

    är man en surkart om man påpekar att man borde välja de bästa individerna till något som utan tvekan är ett mycket kvalificerat jobb utan tanke på vad de har eller inte har mellan benen även om det skulle kunna innebära att man 'riskerar' att få en enkönad miljö. Nu tror inte jag att män rent biologiskt behöver vara bättre förarämnen så att man får fler kvinnliga sökanden borde ju bara vara en fördel så att man får ett större urval men att därifrån önska sig ett utfall känns inte riktigt seriöst.
    För övrigt grattis till Anna.

  • Reutis 15 april 2011 19:28

    Vad GÖR VI för att öka andelen kvinnor inom försvaret och luftstridskrafterna?

  • FVI 15 april 2011 18:21

    Jan

    En början är att Anna flyger. Då får vi upp ögonen för hela frågan inom och utom organisationen.

    Anders Silwer

  • Reutis 15 april 2011 18:16

    Inom strilsystemet - där jag under lång tid har haft en ledande befattning - har vi under årtionden haft kvinnor i insatsorganisationen. Erfarenheterna är uteslutande goda och väl värda att ta till sig för alla ledande företrädare för våra stridskrafter. Ibland brukar jag (något raljant, erkännes) säga att strilsystemet kräver mer hjärna än muskler och är därför ett utmärkt yrke för kvinnor i uniform. Väl medveten om att de fysiska baskraven skiljer mellan stril- och stridsflygsystemen, vad gör vi för att öka andelen kvinnor inom försvaret och luftstridskrafterna?

    Det är hög tid att Anna får en kvinnlig kollega.

  • FVI 15 april 2011 16:32

    Patrik

    Jag tycker det är bra att den enda kvinnliga piloten vi har på fixwingsidan flyger stridsflygplan.

    Anders Silwer

  • Anna Dellham 15 april 2011 16:10

    Tack för alla glada hejarrop! Det här känns helt suveränt och det blir by far mitt bästa yrkesmässiga år på ett drygt decennium. Anna

  • Patrik 15 april 2011 15:47

    Om hon har varit Viggenpilot sedan tidigare ser jag inte vad det 'viktiga steget' är? Då har det ju 1) funnits kvinnliga piloter i flygvapnet tidigare och 2) det enda som skett är att en befintlig kvinnlig pilot börjat flyga även gripen, inte att det att antalet kvinnliga piloter i flygvapnet ökat.

  • flygvapeninspektoren 15 april 2011 14:05

    Nu är Anna kapten.

    Anders Silwer

  • Läktarplats 15 april 2011 13:55

    Vad roligt för Anna. Det verkar vara en komplett de erbjuder på F7. Hon är nu inte bara 39-pilot. Hon är major också. Grattis

  • Wiggo 15 april 2011 11:22

    Fantastiskt kul! Fast har inte Syd Afrika redan en kvinnlig JAS-pilot?

  • Commander 15 april 2011 10:54

    Bra!

    http://commanderslog.blogspot.com/2011/03/kvinnliga-piloter-tomahawk-och-embargo.html

    Inte en dag för tidigt. Grattis till tjänsten!

    / Commander

  • JON 15 april 2011 09:56

    Trevligt att Anna har gjort come back!

  • Np 15 april 2011 09:09

    Grattis till inflygningen

    Dina gamla kollegor på UTV Luft TUStril önskar dig lycka till i lufthavet.

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *