De senaste, och kommande, veckorna inträffar flera normerande händelser för oss inom flygstridskrafterna. Alla har positivt förtecken. HKP 10B blev operativ i Afghanistan och genomförde sitt första MEDEVAC-uppdrag. JAS 39 gjorde sin första insats över Libyen. HKP 14 lyfter inom kort på sitt första pass i FM regi. Lufttankning används för första gången operativt vid en insats. Försvarsministern tillkännager FMV val av Black Hawk som HKP 16. Regeringen fattar beslut att vidmakthålla Hästveda.
Jag börjar med Hästveda. Det är självklart att ett vidmakthållande av Hästveda ökar möjligheten till redundans och personalförsörjning på kort sikt. Vi inom flygstridskrafterna måste dock komma ihåg att det inte är gratis och att det nu är vi som måste leverera. Vi måste kräva av oss själva att så snart som möjligt levera en strilbataljon i full sving.
På helikoptersidan innebär insatsen i Afghanistan att vi levererar. Det är dock inte enkelt att genomföra med de få HKP vi har.
Black Hawk är ett bra val. En beprövad helikopter som byggdes för militärt bruk från början. Helikoptern kommer ge ett bra tillskott avseende medeltung helikopter.
Insatsen med JAS 39 påbörjades med ombasering inom 24 timmar efter riksdagbeslut och är historisk på flera sätt. Det är 50 år sedan stridsflyg sattes in internationellt. lufttankning används operativt för första gången direkt ur ”startblocken”. TP 84T vår bara tänkt som utbildningsplattform. Jag vet att vi riskerar att stå på marken om vi får fel på detta enda flygplan, men ”hellre lyssna till den sträng som brister än...
HKP 14 flyger inom några dagar i FM regi. Härligt att vi äntligen kommer igång där.
Sammantaget händer oerhört mycket positivt, men allt detta ställer krav på oss som verkar inom flygstridskrafterna. Vi ska leverera på alla plan. Genom insatserna i Afghanistan och över Libyen går vi också in i ”insatsmode”. Det gäller oss alla såväl på plats som har hemma.
Anders Silwer
FVI