Bloggaren Cornucopia? frågar sig i ett blogginlägg hur det kan ta tre veckor att uppgradera systemet och inte en natt? Rebecca Ingmarsdotter, chef för PRIO vid Högkvarteret svarar här på frågeställningarna.
PRIO är nedstängt under totalt 16 dagar (inklusive 3 helger, dvs 10 arbetsdagar). Inte pga uppgradering utan PRIO kommer under denna period att utvecklas med ny funktionalitet samtidigt som ca 11 000 materielposter från gamla system kommer migreras över.
Nedstängningens längd är bestämd gemensamt med PRIO styrgrupp och är ett beslut för att hantera risker. Avvägningen har varit mellan minimal verksamhetspåverkan och kontrollerad säker migrering. Nedstängningen tar hänsyn till båda dessa faktorer. Verksamheten står dock inte still under denna period. Åtminstone inte på de verksamhetsplatser som jag hittills har besökt under perioden (F21, HKV, HRC).
Detta mycket tack vare att ett stort planeringsarbete har skett innan systemet stängdes ner vilket resulterade i bland annat att resor har beställts, materiel har tagits ut, övningar har planerats och kan genomföras med rätt utrustning, mat är beställd, upphandlingar och inköp gjorda etc etc.
Varför övertid, planeringsunderlag och andra lönepåverkande händelser skall in så tidigt som den 3 oktober är på grund av att det är två veckors arbete för HRC (som annars hade skett kontinuerligt) som nu måste genomföras samtidigt som deras ordinarie arbete skall ske i och med lönekörningen i oktober. Detta är en engångsföreteelse och gäller endast för oktober månad. Arbetet har planerats i detalj, all personal är väl informerad och anledningen är även här att personalen på förbanden och verksamheten skall påverkas minimalt. Tillägg, övertid och andra ersättningar skall inte dröja för den enskilde medarbetaren.
Vi är fullt medvetna om att PRIO har ett svårt och ovant användargränssnitt, vilket är något som Högkvarteret, tillsammans med ett antal förband, arbetar med. En testförsök med mer användarvänligt gränssnitt (SAP Screen personas och Fiori för den insatte) kommer genomföras under senhösten för att se vilken effekt Försvarsmakten kan få ut av dessa nya programvaror.
Den 22 september när PRIO slås på igen för användarna kommer det redan nu vara mer användarvänligt, för både chefer och medarbetare, med flertalet nya digitala formulär vilket gör att betydligt mindre pappersdokument behöver skickas till förbandet HRC. Inrapportering kan istället ske direkt med hjälp av PRIO. Systemet kommer innehålla mer materiel vilket ger logistiken större helhet och i slutändan ökad effektivitet. Försvarsmakten kommer också ha ett nytt lönesystem, SAP LÖN, som är mer framtidssäkrat än det föregående.
LEDS PRIO är alltid nyfikna på personer med rätt kompetens, bra idéer eller som vill vara med och påverka Försvarsmaktens framtida systemstöd och verksamhetsutveckling, hör av er på: prio@mil.se.
Rebecca Ingmarsdotter
Chef för PRIO vid Högkvarteret