Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Ramstein Alloy 3

helenenyberg

Polsk F-16

Polsk F-16

I tisdags fick jag förmånen att flyga och leda en rote Jas 39 Gripen från F 17 att delta i den internationella övningen Ramstein Alloy 3. Detta är en återkommande Nato-övning i Östersjöregionen som tidigare gick under namnet Baltic Regional Training Event (BRTE) vars syfte är att utveckla interoperabiliteten med Nato inom ramen för Pfp (Partnerskap för fred).

Planeringen för övningen har pågått i några månader för övningsledningen med bland annat koordineringsmöten i Tyskland med alla deltagande länder; Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Frankrike och Tyskland. För min del som deltagande pilot i övningen började planeringen i slutet på förra veckan med att läsa in mig på övningsbestämmelser och ta de initiala kontakterna med berörda parter. Måndagen gick till att planera flygningarna enligt den Air Tasking Order (ATO) jag fått från Nato-högkvarteret i Uedem, Tyskland.

Flygbasen Lielvarde i Lettland.

Flygbasen Lielvarde i Lettland.

Tisdag morgon bar det sedan av mot Litauen där vi mötte upp en rote polska F-16 och under ledning av Magic, en stridsledningsresurs i Nato, genomförde BVR-strid (Beyond Visual Range). Vi avslutade passet med att samla ihop våra flygplan för att ”hälsa” på varandra i luften och fotografera varandra på samma sätt som vi gör vid identifieringar i incidentberedskapen.

Därefter återvände våra polska kollegor tillbaka till Polen och vi flög över till Lettland där vi landade på den nya flygbasen i Lielvarde. Där blev vi mottagna av den svenska ambassadören tillsammans med svenska militärattachén, lettiska flygbaschefen och vår divisionschef som var kontingentschef för övningen. Ambassadören var glad att meddela oss att vi var de första svenska stridspiloterna att någonsin sätta hjulen i backen i Lettland. Därmed har vi landat i de tre baltiska länderna (Estland, Lettland och Litauen) med Jas 39 Gripen.

Efter lunch med delegationen på plats hoppade vi i våra nytankade flygplan och begav oss till ett område utanför Riga där vi genomförde Close Air Support tillsammans med lettiska markförband. När vi var klara där flög vi hem till Ronneby igen efter en lyckad dag i Ramstein Alloy 3. Jag gick sedan av min ordinarie arbetsdag och bytte av en kollega och satt incidentberedskap resten av dagen.

Det är ganska fantastiskt att under en och samma dag genomföra jakt och attackövningar i två länder i en internationell Nato-övning med klargöring på en ny bas i Lettland för att sedan komma hem och lösa de nationella uppgifterna med incidentberedskapen. Det om något visar vår flexibilitet, tillgänglighet och interoperabilitet med JAS-systemet.

”Bateman”

171:a stridsflygdivison, F 17 Ronneby

 

 

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *