600 tappra, ungefär så många funktionärer, utställare och uppvisare från Försvarsmakten var inblandade i att göra årets huvudflygdagar till en publiksuccé. 90 000 besökare på lördagen, och ytterligare 40 000 trotsade regnet under söndagen. När nådde vi så många människor på en flygdag senast?
Innan fanns det en viss oro för att det saknades någon utländsk ”supergrupp” i programmet, men den oron försvann snabbt. Det fanns flygplan och helikoptrar i luften konstant, över Malmen eller i väntläge, mellan 09:30 och 15:30. Vilka av dessa skulle ha strukits för att ge plats åt något annat? De som saknades var snarare Lansen, som bara fanns med på marken, och HKP4. Båda utan tillstånd för att få flyga men de kommer förhoppningsvis med till nästa huvudflygdag.
Bredden på uppvisningarna var imponerande. Gamla propellerplan från Tummelisa och Tiger Moth till Saab B17 och DC-3 (Tummelisa är ett nybygge vilket ju är en beundransvärd prestation i sig). Gamla och nya helikoptrar och jetflygplan. 60 talet av dem i luften och något färre på markutställningen. Markutställningen bestod också av hårdvara från olika förband. Och mjukvara, särskilt i form av Hundenhetens hundvalpar.
Organiserande flottilj brukar sätta sin egen prägel på flygdagarna. Från förra året minns vi till exempel en häftig formationsflygning med TP 84 Hercules. I år bidrog Helikopterflottiljen med ett luftlandsättningsmoment bestående av två HKP 15, åtta HKP 16 och ett hundratal soldater. Största publikovationen båda dagarna var nog när alla HKP 16 synkront vände upp mot publiken och tackade för sig. I år var också första gången som en HKP16 deltog med ett enskilt uppvisningsprogram. Flygskolan ansvarade för hela flygprogrammet. Tänk om de fått tid att öva med Team 60, det var länge sedan. Nu fick de nöja sig med att flyga i formationen över Stockholm på flygvapnets 90-års dag och vi fick hålla till godo med en enskild SK 60 i uppvisningen.
Inte spektakulärt men verkligen imponerande siffror är att polisen under Flygdagarna inte fick ta emot en enda anmälan om brott. Tre trafikolyckor inträffade, utan personskador, och sjukvårdspersonalen, 24 personer på plats, fick hjälpa ett tjugotal människor där huvudvärk och bistick var vanligast. Vilket annat evenemang med 130 000 besökare kan redovisa bättre siffror? Heder åt flygdagsbesökare!
Lasse Jansson, Helikopterflottiljen
Foto: Helikopterflottiljen
90 000 åskådare, då blir det trångt på en del ställen.
Åtta HKP 16 deltog i uppvisningsmomentet, men rekordet slogs nåra dagar innan då tolv av total femton HKP16 i Försvarsmakten flög i formation över Östergötland.
Attackhelikoptern Mi-24 har varit i Sverige tidigare men inte på någon uppvisning. Den här har dessutom vunnit pris för sin ”Alien” målning.
F-15 från US Air Force deltog i markutställningen för de hade ingen uppvisningspilot i Europa.