På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Hälften av flygplanen från Red Flag är tillbaka i Europa

flygvapenbloggen

Idag klockan 1930 svensk tid landade fyra av de åtta Gripenplan som vi använt under Red Flag in på Lajes på Azorerna. De hade då  tillbringat drygt fem timmar i luften och tillsammans genomfört 8 lufttankningar. Flygvapnet har nu för andra gången korsat Atlanten med stridsflyg.

Vår ursprungsplan var att påbörja ombaseringen hem redan lördag morgon 0700 Las Vegas-tid. Tyvärr fick våra tankerflygplan problem och vi blev ett dygn försenade. Flygplanen lyfte från Nellis söndag morgon och tanken var att de skulle landa i Bangor, Maine, i östra USA. Ett av våra JAS fick dock tekniska problem halvvägs så samtliga flygplan landade på Offutt AFB utanför Omaha, Nebraska.

Vi kom halvvägs till Bangor dag ett. Övernattning på Offutt AFB. 

Efter några timmars felsökning och fixande av vår tekniska personal var flygplanen redo för fortsatt färd mot Bangor måndag morgon. Cirka 1530 Eastern time landade det sista flygplanet i Bangor och personalen kunde dels göra de sista förberedelserna för resan över Atlanten och sedan gå i vila. Det gäller att försöka få sin nattvila eftersom att vi fortsätter att tappa tid på resan österut. Det skiljer fyra timmar mellan Bangor och Lajes.

Tankning pågår någonstans över östra USA. 

Resan till Bangor gick enligt plan. Planen landade ner måndag eftermiddag och vi hade gott hopp om att kunna lyfta över hela förbandet under tisdagen. På morgonen var alla åtta igång, men sedan fick vi åter problem med ett flygplan. Den ena gruppen startade mot Lajes, men den andra gick ej att få i ordning för ombasering under dagen. Det kan tyckas märkligt att vi hela tiden stöter på problem, men alla stridsflygsystem råkar ut för störningar. Detta är vår vardag. Den stora skillnaden just nu är att vi sänkt vår toleransgräns för att säkerställa en säker resa och vi har inte tillgång till reservdelar på samma sätt som hemma.

Nu återstår endast en delsträcka för halva förbandet innan de åter är tillbaka på F17. Planen är att ta en vilodag på Lajes för att personal och flygplan ska vara i form för den sista sträckan. Det är inte bestämt när på torsdag som den första gruppen startar mot Ronneby. Faktorer som väder, vind och turbulens kan påverka beslutet. Förbandet har däremot inte tiden mot sig på samma sätt som innan eftersom att det endast skiljer två timmar mellan Lajes och Ronneby. Det återstår att se när nästa grupp korsar Atlanten, men vi har fortfarande gott hopp om att alla ska kunna ta helgvila hemma.

Vi är åtta stycken som är kvar på Nellis. Idag, tisdag, har en AN-124 anlänt och all utrustning är lastad. Nu återstår endast några små detaljer och sedan är vi redo att lämna Las Vegas 0700 i morgon bitti för en flygning till Washington som blir vårt första stopp på resan hem.

Anders Segerby

Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Mattias R 6 februari 2013 13:57

    Du skriver att i sänkt toleransnivån för att korsa Atlanten. Om ni hade stött på samma problem under övningen hade då planet ej varit brukbart och hur hade det varit i ett skarp läge?

    Sen vill jag passa på att tacka för rapporteringen rån Red Flag 13-2 har varit mycket intressant läsning! Jag hoppas vi kan få njuta av liknande uppdateringar från framtida övningar.

    • redflag Mattias R 6 februari 2013 23:30

      I ett skarpt läge eller i den dagliga övningsverksamheten tar vi större risker. Att flyga över öppet hav en så här lång sträcka är nytt för oss och därför vill vi ha lite större marginaler.

      Anders Segerby

  • Jan Burman 6 februari 2013 15:52

    Typiskt att det skall strula nu när just detta gick smärtfritt under hela Sisilienuppdraget. Förresten måste jag fråga om alla våra JAS plan numera har länk 16 installerat eller om det bara är ett fåtal?
    JB

  • Bosse Nyström 7 februari 2013 11:31

    Jag är intreserad av hemfärden. Hur går det. Hur långt har Ni hunnit?

  • Kristian 7 februari 2013 13:26

    Av ren nyfikenhet, hur många etapper skulle Gripen E/F behöva för samma sträcka?

    • redflag Kristian 8 februari 2013 05:26

      Vet ej eftersom att Flygvapnet inte har den versionen operativ. Tror dock att den behöver minst en tankning över Atlanten. Det kanske finns siffror på SAAB's hemsida.

  • zyczenia wielkanocne po angielsku 17 april 2013 03:00

    I’ve read several excellent stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting. I wonder how much effort you place to create any such fantastic informative website.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *