Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Motorbyte på Camp Marmal i Afghanistan

FVI Sekreterare

SAE C-130 har varit operativa sedan 19 maj och vi har redan fått genomföra tungt avhjälpande underhåll några gånger på plats.

Det som har strulat för oss är en propellerväxellåda som har läckt olja vid propelleraxeln. Vid första tillfället, som inträffade redan två dagar in på flygperioden, så byttes bara packboxen. Detta är i sig inget litet jobb då man måsta plocka ned propeller mm för att komma åt men med tysk hjälp så löste det sig med kranbil och hangar. Efter bytet så kom vi igång och lyckades flyga ett antal dagar innan samma fel uppstod igen och vi blev stående.

På hemmaplan togs beslut av MSK att vi skulle byta motor och arbete med att få ihop en utbytesmotor och fixa transport ned till Afghanistan påbörjades. Oturligt nog så fanns ingen transport som gick ned i direkt anslutning till att felet uppstod så vi fick vänta nästan en vecka på reservdelar vilket egentligen inte är lång tid med tanke på var vi är någonstans i världen.

När väl ny motor anlände med C-17 från HAW så rullade allt på, flygunderhållspersonalen hade förberett genom att dra in flygplanet i hangaren vi fick låna av tyskarna och propellern var nedmonterad. Det tog lite drygt två timmar att lyfta ned den gamla motorn, lyfta dit den nya och hänga på propellern igen. Efter att det var klart så var det bara ”resten” kvar, dvs dra fast allt, ansluta allt och till sist motorköra. Motorkörning fick vänta till nästa dag då personalen redan hållit på i 14-16 timmar med bytet och det är en lång motorkörning som skall göras (4-5 timmar).

Att genomföra en motorkörning på Marmal är inte som att göra det hemma på F7, här nere är man tvungen att ut på bansystemet för att genomföra det vilket inte är helt enkelt att synka på en flygplats med 10500 flygplanrörelser per månad.

Efter många om och men så blev flygmaskinen i alla fall klar och vi har återupptagit våra flygningar i området… så nu håller vi bara tummarna att flygplanet håller ihop så att vi kan göra det vi är här för att göra, dvs flytta gods och pax i ISAF AOO!

I övrigt är läget gott vid förbandet!

Johan Edlund
C SAE C-130

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • OTI 13 juni 2012 21:15

    Snyggt jobb med motorbytet!/OTI

  • Johan 14 juni 2012 11:03

    Våra tekniker är guld värda!
    Dom gör ett fantastiskt jobb i värmen här nere.

  • The Mighty 2 juli 2012 19:40

    Fantastiskt att denna verksamhet går att genomföra med de få människor förbandet består av. Jag undrar ibland varför det fungerar med så få människor runt besättning och flygplan. Är det lång erfarenhet eller är systemet så enkelt jämfört med t.ex. Gripen?

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *