31
Maj

I pension efter drygt 3500 flygtimmar

Anmäl kommentar Av:
i Pilot


Peter Lindén flyger idag sitt sista pass innan pension. Arkivbild: Håkan Brandt, F 7

Idag flyger Peter Lindén sitt sista flygpass innan pension. Med ungefär 1500 flygtimmar i Gripen och drygt 2000 timmar i Viggen är han en av Sveriges mest erfarna stridspiloter. Frågan är om Peter kunnat ta ett annan yrke än just stridspilot, som har varit mer än bara ett jobb.

– Det är min hobby – vansinnigt roligt och vansinnigt mycket jobb.

I tonåren flög Peter segelflyg fram till han var 16 år då han kunde byta till motorcykel. Eftersom han var flygintresserad sökte han till flygteknikskolan; han trodde inte det var någon idé att söka till pilot. Men alla människor en uppgift som just de passar för och Peter passade som pilot.

Från 1978 fram till 1998 flög Peter Viggen och loggade under denna tid 2119 flygtimmar. När Viggentiden var över skulle han bli Herculespilot, någonting som han egentligen inte ville. Peter ville omskola sig till Gripenpilot men det var han för gammal för redan då. Efter många turer, förslag och motförslag fanns möjligheten till att bli simulatorinstruktör och samtidigt få ett begränsat antal pass i Gripen. Peter ansåg dock att de få passen i Gripen inte kunde hålla honom på en tillräckligt bra nivå för att vara instruktör, så efter ytterligare ett antal turer lyckades han få omskolning till flyginstruktör på F7. Nu, såhär 15 år och 1500 flygtimmar senare, kan det inte vara någon som ångrar sig. Peter har utbildat många svenska och utländska piloter. Det är någonting han tycker är väldigt roligt.

– Jag är glad när jag gjort något bra för eleverna och divisionen. Man jobbar tätt ihop med eleverna och blir lite som en pappa.

Mycket kvar att ge
Denna vecka har Peter flugit Gripen från Visby. Det ironiska är att när han skall flyga hem måste han ansöka om att få flyga som passagerare med SK60 eftersom han då gått i pension och inte längre är anställd i Försvarsmakten. Snopet men korrekt.

Men det finns ett liv efter pensionen och Peter har ett antal alternativ han tittar på, bland annat Red Bull Air Race där han har hörts som tv-kommentator många gånger. Nu funderar han på att bli tävlingsförare. Men det krävs en hel del pengar för att kunna träna. Tävling och fart är någonting som lockar även utanför stridspilotsyrket. Bland annat tog Peter världsmästartiteln i roadracing Endurance 2000. Lägg därtill ett antal
Sverige-, Norden- och Europaguld i roadracing så har ni facit till vad Peter Lindén är menad att göra.Det kanske till och med finns möjlighet att fortsätta stödja divisionen på F7 när belastningen är stor. Det är ett speciellt jobb att skiljas från. Fast jobb och jobb förresten, det är få förunnat att kunna ägna en stor del av sitt liv åt sin hobby.

– Det är lite med gråten i ögonen jag slutar. Och om jag hade fått välja igen hade jag gjort samma val som jag gjorde 1976. Direkt.

John Lidman
Informatör, F 7

 


27 Svar till I pension efter drygt 3500 flygtimmar

  1. Alf Ingesson Thoor 31 maj, 2012 kl. 16:58 Anmäl kommentar

    Pension? Peter Lindén? Skulle inte tro det…Erbjuder mig att flyga på rygg under Västerbron med Lansen, inklusive efterföljade kavajhytt, om inte Peter sitter i en Gripen efter semestern

    Svara
  2. Anonymus 31 maj, 2012 kl. 17:50 Anmäl kommentar

    Tack Peter för din tjänstgöring.

    Mvh

    Svara
  3. chefsingenjören 31 maj, 2012 kl. 20:27 Anmäl kommentar

    En ära att få ha jobbat med dig Peter! En förlust för Flygvapnet att du slutar.

    Svara
  4. Csaba Kocsis 31 maj, 2012 kl. 20:42 Anmäl kommentar

    He is indeed an extraordinary person! As one of His students, I feel honored to call Him my Friend. Congrats, Peter!

    Svara
  5. Richard Binnås 31 maj, 2012 kl. 21:30 Anmäl kommentar

    Peter är en fantastisk person att känna och var han än rör sig sprider han positiva vibbar som lätt sprider sig till alla runt omkring denna fantastiska kamrat.

    Svara
  6. Lars Österholm 31 maj, 2012 kl. 22:22 Anmäl kommentar

    När jag ryckte in på Ljungbyhed som flygledaraspirant, på min 19-årsdag 1978, så fanns Peter redan där som flygelev – lite äldre och ganska mycket tuffare i sin SK60.
    Genom åren har jag följt hans karriär, i luften och på racerbanan. Idag avslutades den militära formellt med att Peter ledde en mycket vacker formation med 6 st Gripen över Gotland i ett strålande väder. Tack för den här veckan på ön och alla år i luften & Lycka till med hemresan!

    Svara
  7. "ramjet" 1 juni, 2012 kl. 16:02 Anmäl kommentar

    Äntligen!! Välkommen i klubben Peter! Det finns ett liv även på andra sidan staketet även om det inte alltid är lika fartfyllt!!! Må väl ……

    “ramjet”

    Svara
  8. Hans Karlsson 1 juni, 2012 kl. 18:34 Anmäl kommentar

    Har vart några gånger i Grästorp på flyghistorska möten där du var med och talade om dina upplevelser. Du var otroligt underhållande att höra på. Du såg ut att själv ha roligt under dina berättelser den här gången. Ha det bra som pensionär och flyg lågt!!!

    Svara
  9. Hanna 1 juni, 2012 kl. 20:21 Anmäl kommentar

    Du var en stor förebild för en novis som mej när jag körde roadracing 1989-1996. Vi har träffats ett antal gånger och du var alltid trevlig och en god förebild för alla os “wannabes.” Hälsningar Hanna Bernard (f.d. Sternerson).

    Svara
  10. Frank 1 juni, 2012 kl. 21:00 Anmäl kommentar

    Det känns inte som detta är möjligt! Peter du har varit min ENDA idol under hela min uppväxt, när du slutar innebär det ju att jag blivit gammal! Tack Peter! :)

    Svara
  11. Ann Arvidsson Renström 2 juni, 2012 kl. 16:11 Anmäl kommentar

    Lika snygg som vanligt hur gamma du än blir. Och som jag minns så kommer du aldrig att lägga av, men grattis till pensionen.
    Lillann/Hindås

    Svara
  12. Mats Helgesson 3 juni, 2012 kl. 07:02 Anmäl kommentar

    Peter , du är en stor pilot och en fantastisk lagspelare.
    Det har varit en ära att jobba med dig Peter!
    / Helge

    Svara
  13. Magnus Bergstrand 3 juni, 2012 kl. 11:58 Anmäl kommentar

    Som artikelförfattaren är inne på bör FV se över formerna för att låta pensionerade piloter, främst flyglärare och instruktörer, fortsätta arbeta en tid även efter 55. Det råder inom helikopter brist på flyglärare och det tar lång tid att få fram nya, samtidigt som behovet av att utbilda nya elever är stort. För att täcka detta glapp bör de som vill erbjudas pension och därefter återanställning i en eller annan form. Jag är övertygad om att man skulle kunna locka många att, kanske på deltid, jobba ytterligare några år. Detta system tillämpas i t.ex. USA där det i huvudsak är före detta aktiva piloter som tjänstgör som flyglärare.

    Svara
  14. Ullis 5 juni, 2012 kl. 00:22 Anmäl kommentar

    Tiden går som en liter på tre – snabbt! Det känns som igår när vi gick på Johannisberg/Västerås flygmek-linjen. Vi var inte den snällaste kullen de haft men roligt hade vi!
    När du skrämde livet av mig inför mötet med din argsinta schäfer ett antal år senare(som visade sig var den snällaste hund som funnits) konstaterade jag att spellevinken fortfarande fanns kvar inom dig. Den försvann aldrig kunde jag konstatera efter 25 år i FV och vad jag förstått har du fortsatt med glimten i ögat o G-mätaren på max…

    Svara
  15. Ulf Björkman 12 juni, 2012 kl. 12:08 Anmäl kommentar

    Tack Peter för alla år!
    Peter Lindén
    Peter är en liten ettrig figur med en enastående vighet och som utan vidare slår på en frivolt. Hans problem var att han var så liten i förhållande till den jättestora cykeln och därför hade svårt att lägga ner den ordentligt i kurvorna. Men det Peter eventuellt förlorade i böjarna tog han igen på raksträckorna där cykeln med den lätte Peter accade ifrån medtävlarna. Den som vågar stå på längst på rakan och bromsa in sist i kurvan tjänar både väg och tid. Peter hade den erforderliga isen i magen i riklig mängd.
    Vid tävlingar på Anderstorp hade Peter fått upp en enorm hastighet på den så kallade flygrakan, en raksträcka som också utnyttjas som landningsbana. När han enligt sin vana skulle bromsa in i absolut sista stund, märkte Peter att bromsen inte tog. I över 200 kilometers fart fortsatte cykeln ut i spenaten, dock utan Peter. Det förhåller sig nämligen så i denna exklusiva sport, att de värsta personskadorna uppstår om föraren får cykeln över sig. Det får han i de allra flesta fall, om han envisas med att sitta kvar när ett haveri är på väg att inträffa. Peter hoppade alltså resolut av sin bromslösa båge och kullerbytterade en avsevärd sträcka. Hojen fortsatte i tagentens riktning och blev om inte späntved så dock obrukbar. Peter syddes ihop på ett dussin ställen med ett oräkneligt antal stygn och fortsatte tävlandet dagen därpå med reservcykeln. Ytterligare en dag senare, på måndagen, inställde sig Peter till sin första dag för officersutbildning vid Flygkrigshögskolan i Uppsala. En vanlig Svensson hade sjukskrivit sig fjorton dar efter en liknande vurpa. Minst.
    “Hur skulle det se ut om man inte fullföljde sina åtaganden?” sa Peter.
    Peter tävlar än och har vunnit både svenskt och nordiskt mässterskap i superbike. Nu tillhör han världseliten i motorcykelsporrtens Formel 1, 500 kubiksklassen. En av de strongaste idrottsmän jag mött. ”
    Ur Ett liv i det blå

    Svara
  16. Jonas Aronsson 12 juni, 2012 kl. 21:55 Anmäl kommentar

    Lycka till i framtiden…

    Svara
    • Göte Pudas 20 juni, 2012 kl. 18:09 Anmäl kommentar

      Grattis till den nya rollen och titeln som friherre(efter pensionering får man den titeln gratis). Jag har hört dina fina föredrag om hur livet är på en motorcykel, men även hur den kan jämföras med yrket som stridspilot. Intresset för motorcyklar väcktes, men när ämnet försynt framfördes till hustrun att en TriumphTiger vore ett bra sällskap på ålderns höst, så blev det liksom tvärstopp. Jo, men Peter Lindén kör ju och jag har också flugit, men hon tyckte inte jämförelsen var adekvat. Vid närmare eftertanke så insåg jag att hon var på rätt spår dvs ingen Triumph Tiger utan en 12-växlad Crescent fick duga. Drömmar måste ibland förbli drömmar.
      Lycka till i framtiden!

      Svara
  17. Christer Kindblad 22 augusti, 2012 kl. 16:55 Anmäl kommentar

    Den bästa och snyggaste lucia jag nånsin haft!
    Ha det så gott som “friherre”
    Kalledavid

    Svara
  18. Gunnar Andersson 7 september, 2012 kl. 23:02 Anmäl kommentar

    Gjorde lumpen i räddningstjänsten på F6 Karlsborg i början på 80-talet, allas idiol är och förblir Peter Lindén. Minns när du och dina pilotkompisar blev väldigt imponerade av instrumenteringen i våra räddningsbåtar, som vi tränade med och som var byggda för att plocka upp er om ni var tvungna att hoppa i Vättern. Minns alla dina härliga starter med Viggen, så det skrapade i plåtarna! Minns även när du gasade in på bakhjulet med MC´n in på flottiljen. Sedan, den bästa officer vid helgberedskap var DU av någon anledning!? :-)
    Lycka till i framtiden!

    Svara
  19. Gunnar Andersson 7 september, 2012 kl. 23:09 Anmäl kommentar

    Vill kolla av med er som känner Peter. Ett rykte som florerade på F6.
    Att Peter gifte sig när han, efter en krasch med road racing maskinen, brutit båda armarna, och då var enda gången som han var tillräckligt i stillhet att hans “fru” kunde gifta sig med honom?

    Svara
  20. Per Holmberg 13 september, 2012 kl. 23:17 Anmäl kommentar

    Märkligt att åldern skall styra och inte kunskap och lämplighet. Är det avundsjuka från galonerna i staberna som styr. De har väl knappast kunskap att framföra sitt skrivbord än mindre den dator de tilldelats.

    Svara
  21. Hans Zschaeck 14 september, 2012 kl. 09:57 Anmäl kommentar

    Välkommen i gänget Peter! Ditt “avhopp” i Anderstorp minns jag väl. Träffade dig o Peter Sköld dagen därpå. Han gick på kryckor och du var omplåstrad, men åka skulle ni!
    Ett annat möte var på ett hotell i Norrköping. Du var där med KK 1 tror jag.( Vi på Målflyg var då på Bråvalla och flög.) Under en sittning på ett av era rum, tog sittplatserna slut, varvid en gubbe gick iväg för att hämta en stol. Sorlet i rummet tystnade tvärt när han kom tillbaka med en WC-mugg!! Ha det gott!/ Hasse Z.

    Svara
  22. Ola Nordström 20 januari, 2013 kl. 00:34 Anmäl kommentar

    Grattis till det nya livet!
    Vi sågs senast på Mantorp 1983 då jag hade lite “återfall” i superbike. Jag var annars årsdebutant med Göran T i RR och även i FV.
    Lev väl!
    Ola N

    Svara
  23. Rolf Roycole 3 mars, 2013 kl. 22:17 Anmäl kommentar

    Intressant att läsa om John Lidman, tack, mins att jag landade på Såtenäs, en flygdag arrangerat (?) av Alf Karlsson Grästorp, med min Lancair det var en behaglig flygflottilj med trevliga människor. Vidare glömmer aldrig den fina pressions inflygningen på Barkarby “kryssa mellan” byggkranarna vid bygget av Expressen tryckeriet, det var tidigt 90 tal, undrar om det var Johan? hälsningar Rolf, numera privat baserad på Hässlö.

    Svara
  24. Tony 14 januari, 2014 kl. 22:36 Anmäl kommentar

    Sommaren 1982 var jag på Flygvapnets sommarläger på F6 (Flygpojkarna). Peter hjälpte till när vi under några dagar paddlade i Mörrumsån. Vi ungdomar sov i tält utom Peter som fick “feber” den kvällen och var tvungen att uppsöka närmaste hotell.

    Svara
  25. Tommy Pettersson 10 februari, 2014 kl. 22:45 Anmäl kommentar

    Peter var hos oss på Taurus mc i Mariestad i helgen o hade ett föredrag om sitt yrke o road racing…Ett mycket intressant o roligt föredrag, där vi skratta åt hans bravader..Tur man hade nått o åka på denna helg som lätta upp humöret betydligt i den gråa vardagen…Men nu går det lättare o man ser fram mot mc säsongen som kommer : )

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>